تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تائید مدیر کلی یوکیا آمانو بر آژانس

یوکیا آمانو مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تائید ۱۵۰ عضو این سازمان به طور رسمی منصوب شد.

نمایندگان ۱۵۰ کشور عضو آژانس امروز همزمان با آغاز پنجاه و سومین کنفرانس عمومی این سازمان با سمت مدیر کلی آقای آمانو موافقت کردند.

۳۵ عضو شورای حکام، پیش‌تر وی را برای این سمت انتخاب کرده بودند و با تائید اعضای آژانس، امروز دوشنبه این انتخاب رسمیت یافت.

آمانو در پایان ماه نوامبر که دوره ۱۲ ساله مدیر کلی محمد البرادعی، مدیر کل فعلی آژانس به اتمام می‌رسد، کار خود را در این سمت آغاز خواهد کرد.


آمانو مدیر کل جدید آژانس(AP)

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که محمد البرادعی در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس عمومی، از ایران و ایالات متحده خواست با یکدیگر مذاکره کنند و با هرگونه برخورد قهرآمیز برای حل مسئله هسته‌ای ایران مخالفت کرد.

درخواست وی پس از ارائه بسته پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ که تهران در آن برای مذاکره با غرب بر سر موضوعات گسترده اعلام آمادگی کرده است، صورت می‌گیرد.

آمریکا و پنج عضو دیگر این گروه از این درخواست ایران استقبال کرده و آن را پذیرفته‌اند.

شورای عالی امنیت ملی ایران نیز امروز اعلام کرد که تهران و گروه ۱+۵ در اوایل ماه اکتبر(مهر ماه) مذاکرات خود را از سر خواهند گرفت.


مذاکرات ایران با این گروه بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، از سال گذشته میلادی متوقف شده و با ارائه بسته پیشنهادی جدید تهران، دور جدید این مذاکرات در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.

خبرگزاری‌های ایران گزارش کردند که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در تماس تلفنی با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی آغاز مذاکرت برای ماه اکتبر خبر داده است.

خاویر سولانا نیز در این گفتگو ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات اکتبر «سودمند» باشد.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در کنفرانس عمومی آژانس حضور داشت، اعلام کرد که کشورش حاضر به دفاع از خود در قبال هرگونه حمله نظامی احتمالی است

با پایان سپتامبر، ضرب‌الاجل آمریکا برای ایران مبنی بر فرصت پاسخگویی این کشور به درخواست مذاکره غرب به اتمام می‌رسد.

قدرت‌های بزرگ جهانی ایران را تهدید کرده‌اند در صورت بی‌توجهی به این درخواست با تشدید تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در کنفرانس عمومی آژانس حضور داشت، اعلام کرد که کشورش حاضر به دفاع از خود در قبال هرگونه حمله نظامی احتمالی است.

آمریکا و اسرائیل اعلام کرده‌اند که گزینه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را همچنان مدنظر دارند.

وی افزود که ما اعتقاد داريم گفت و شنود و مذاکرات غير مشروط، کليد حل و فصل مناقشات است. اما مذاکرات مبتنی بر پيش شرط راه به جايی نخواهد برد، زيرا معادل «نتيجه‌گيری پيشاپيش» است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)