تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
هشدار آیت‌الله منتظری به مراجع تقلید شیعه:

«حوادث اخیر زنگ خطر برای مرجعیت است»

آیت‌الله حسینعلی منتظری در پیامی به مراجع تقلید شیعه هشدار داد که «حوادث و فجایع» اخیر، «زنگ خطری برای روحانیت و مرجعیت» است و آنها نباید در این‌باره سکوت کنند.

پیام آقای منتظری که ۲۲ شهریور ماه در وب‌سایت وی انتشار یافته، خطاب به مراجع تقلید و علماى قم، نجف، مشهد،‏ ‏تهران، اصفهان، تبریز و شیراز صادر شده است.

در این پیام آمده است که حکومت از سکوت مراجع تقلید در قبال کار‌های «خلاف» خود بهره‌برداری می‌کند.


آقای منتظری از مراجع تقلید شیعه پرسیده که آیا سکوت «در ‏امور مهمه‌اى که به حیثیت و آبروى دین و مذهب و تأمین حقوق اقشار‏ ‏عظیمى از مردم و نیز دیندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است» جایز است؟

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به قدرت و نفوذ کلام مراجع تقلید بر حاکمیت، از آنها خواسته است که ترتیبی برای خروج جمهوری اسلامی از «بحران بزرگ» اتخاذ کنند.

متن کامل بیانیه را بخوانید

وی پیشنهاد کرد که مراجع تقلید با حضور مهدی کروبی و میرحسین موسوی و «‏نمایندگان عاقل و معتدل و کارشناس متدین و امین از طرف نظام» حوادث اخیر را بررسی کنند و نتیجه را «‏صادقانه با اشراف حضرات مراجع» به اجرا بگذارند.

آقای منتظری از مراجع تقلید شیعه پرسیده که آیا سکوت «در ‏امور مهمه‌اى که به حیثیت و آبروى دین و مذهب و تأمین حقوق اقشار‏ ‏عظیمى از مردم و نیز دیندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است» جایز است

این مرجع تقلید شیعه در بخش دیگری از پیام خود خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نوشته که «براى انسان، اقرار به اشتباه ننگ نیست، زیر‏ ‏بار حق نرفتن، ننگ است.»

آقای منتظری در این پیام، از «ستم‌هایی» که تحت عنوان ولایت فقیه به مردم می‌شود، ابراز «شرمندگی» کرده و افزوده که خود را «در پیشگاه خداوند بزرگ، مسئول و در مقابل‏ ‏خون‌هاى ریخته شده شهداى عزیز و تجاوزات به حقوق مردم بیگناه،‏ ‏مورد عتاب» می‌بیند.

وی افزوده که در حوادث اخیر، به نام دین و به تائید بخشی از روحانیون حکومتی، «حق‌کشى‌ها، ظلم‌ها و تخلفات فراوانی» صورت گرفته است.

این مرجع تقلید شیعه خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نوشته که «براى انسان، اقرار به اشتباه ننگ نیست، زیر‏ ‏بار حق نرفتن، ننگ است»

آن‌طور که در پیام این مرجع تقلید شیعه آمده است، مجموعه این اقدام‌ها اکنون نظام جمهوری اسلامی را به «مخاطره» انداخته است.

آقای منتظری در بخش دیگری از پیام خود آورده که برگزاری دادگاه‌های «فرمایشی، غیر شرعی و غیر قانونی»، آئین‏ ‏قضایى اسلام را مورد «مسخره جهانیان» قرار داده است.

وی پیش از این در پاسخ به نامه ۲۹۳ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی نسبت به خدشه‌دار شدن و سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود.

آیت‌الله منتظری یکی از سرشناس‌ترین مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به نتیجه انتخابات، برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان، بازداشت فعالان سیاسی و برگزاری دادگاه برخی از بازداشت‌شدگان اعتراض کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینا همون...هایی هستند که انقلاب کردن. هر چی سر شون بیاد حقشونه. به امید روزی که اسمی از اینا هم نمونه.

-- بدون نام ، Sep 14, 2009

آقای منتظری .شما خودتان نه تنها از اول جنبش بلکه از قبل خیلی‌ قبل سکوت نکردید.مراجع دیگر نیز هر کدام به سهم خود سکوت نکردند . هر چه بخواهید گفتند از حرف داغ و انقلابی‌ هیچ کمبودی نداریم. دیگر چیزی نمانده است که نگفته باشند . اما جنبش ما این روزها نیاز به چیز بیشتری دارد. و آن عمل است. من پیشنهاد می‌کنم روز ۲۷ شهریور همهٔ مراجع از همهٔ شهرستانها در تهران جمع شوند و جلو دار ما جوانان سبز باشند.ما قول میدهیم نگذاریم یک مو از سر یکی‌ از شما کم شود.ما قول میدهیم پیشمرگ شما باشیم.و قول میدهیم از دماغ هیچ کدام شما یک قطره خون نریزد. شمیم

-- شمیم ، Sep 14, 2009

امیدواریم مراجع بزرگوار شیعه برای زدودن ننگ ستمگری از دامان اسلام سکوت خود را بشکنند.

-- بدون نام ، Sep 14, 2009

متاسفانه آقای منتظری هم متوجه نیست که با این عربیت حرف زدن خودش مانع خودش می شود. ایشان فقط مانده است که احسینعلی المنتظری هم امضاء کند. آقای منتظری عزیز سرکار بهتر است برای نیالودن سیاست به اسلام و هم برای نگهداری باقی مانده اسلام فتوا بر تحریم حکومت اسلامی بدهید. اشتباه کردن عیب نیست ولی در اشتباه ماندن عیب بزرگی ست. آقای منتظری اسلام را از سیاست کنارش بکشید برای خودتان هم خوب است. در هر حال این اتفاق خواهد افتاد بهتر است این باقی مانده ی دینتان را نگه دارید. در سیاست دخالت نکنید. اینطور ننویسید :


‏23 رمضان المبارك 1430 - ‏1388/6/22‏‏
‏قم المقدسة - حسينعلى منتظرى

مردم ترجیح می دهند سال و ماه خودشان را داشته باشند، الف و لم عربی ال را دستکم بردارید آقا! امام علی شما و دین شما امامت و دینتشان قلدری بوده، خود امام خمینی شما راجع به سر بریدن نهصد نفر در یک روز توسط علی حکایت کرده، کتابها و تفاسیر و تواریخ همه در خشونت بی همتای علی قلم فرسوده اند. آقا این دین دین بکش بکش است، از سیاستش دست بردارید. بچسبید به معنویتش، این دین خونخوار را پالایشش کنید. این قرآن صرف و نحو فعل قـًتـًلً را کنارش بزنید. این کتاب دستورالعمل آدمکشی ست آقا شما هر چه بکنید و هر که باشید این کتاب شما را در نهایت آدمکش خواهد کرد. من چون به صداقت شما ایمان دارم اینگونه می نویسم، وگرنه می گفتم به من چه!

-- بدون نام ، Sep 14, 2009

آقای منتظری من به عنوان یک زن فکر می کنم که این اسلام شما در سرشت خود ضد زن است! گر نه چرا پیامبرش در سن پنجاه و هفت سالگی با یک بچه بنام عایشه دوست می شود و بعد از سه سال که با او دستکاری می کند بر او دخول می کند و با یک دختر بچه ی هشت ساله همبستر می شود! اگر این تجاوز نیست پس چیست! اگر این استفاده ابزاری و جنسی از بدن یک بچه نیست پس چیست! چقدر دلم می خواهد که از نظر انسانی و ایرانی این تجاوز جنسی را برای من به عنوان یک زن توضیح دهید. ولی آقای منتظری من به عنوان یک زن از شما سئوال می کنم که آیا شرافتا شما با اینهمه جنایات اسلام در این هزار و چهارصد و اندی سال و خصوصا الین سی سال آیا هیچ شک و شبهه ای در شما نسبت به این دین ضد بشر ایجاد شده یا نه!؟؟ خواهش می کنم جواب مرا بدهید. دینی که زنان را به جرم نمایان بودن یک تار مو در خیابانها دارالاسلامش توسط گشتهای ارشادش دستگیر می کنند و بعد در زندانهایش به همین زنان توسط سربازان گمنان امام زمانش به آنها تجاوز می شود!
خواهش می کنم توضیح دهید.

-- یک زن از تهران ، Sep 15, 2009

يعني چه كه چون انقلاب كردند هرچي سرشان بيايد حقشان است؟! خوب شد شما جاي خدا نيستي وگرنه هيچكس را نمي بخشيدي.

-- بدون نام ، Sep 15, 2009

علمای عزیز،
کار سختی نیست به خدا. تمام زحمت این کار نوشتن این دو خط و امضای آن است: «بسم الله الرحمن الرحیم، الیوم هرگونه همکاری با حکومت موسوم به جمهوری اسلامی به سرکردگی سید علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد حرام و در حکم محاربه با امام زمان است. …» (جای نقطه چین را با نام خود پر کنید) در صورت تمایل یک «انا لله و انا الیه راجعون» هم می توانید به آخرش اضافه کنید که قشنگ تر شود.

-- حسین ، Sep 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)