تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«خیمه کروبی»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «عاقبت سروشیسم و آینده کروبی» در خصوص واکنش عبدالکریم سروش به حوادث اخیر ایران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «کروبی توانست از گوگوش تا سروش را زیر خیمه خود گرد آورد و از فیلسوفان و حکیمان فلسفه سوسیال دموکرات تا نئو فاشیست‌های سوپر لیبرال پیرامون خود را به این پروسه وادار کند. او از روسیاهترین سیاستمداران ورشکسته ۳۰ ساله کشور که نقاب کفر و الحاد و نفاق برچهره دارند را دور خود جمع کرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «کروبی ماموریت خود را ناتمام گذاشت. قرار بود او تنها تا لب دره رسوایی و فرومایگی جماعت گوگوشیسم و سروشیسم آنان را همراهی کند. اما متاسفانه کثرت نشست او با فرومایگان و نامحرمان وی را به همان دره تباهی کشاند.»

به نوشته روزنامه رسالت، «شیرین کاری کروبی در انتخابات نشان دادن شمار اندک آن جماعت فاشیست مشرب زیر ۱۰ درصد، آرای خودش است و این چیزی است که آنها را خشمگین و عصبانی کرد. در میان آن جماعت روسیاه، موضع آقای عبدالکریم سروش خیلی جالب بود که به بهانه انتخابات، عقده‌های فرو خفته خود را بیرون ریخت و کینه خود را به نظام و مردم بیش از پیش به طور مضاعف نشان داد.»

متن کامل سرمقاله

«ارزانی اسمی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «درباره حذف صفرهای پول ملی» به بررسی طرح حذف سه صفر از پول ملی پرداخته است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «تصور اینکه با حذف سه صفر از واحد پول ملی قیمت کالاها به شکلی درمی‌آید و می‌توان اجناس چند ۱۰ هزار تومانی را با پرداخت چند ۱۰ تومان خرید، تصور بسیار شیرینی است حتی اگر به این واقعیت هم متذکر باشیم که در واقع چیزی ارزان نشده و تنها قیمت اسمی و ظاهری آن تغییر کرده است.»

به نوشته این روزنامه، «صاحبنظران اقتصادی، وقوع چنین فرایندی را معلول تورم مستمر و بالا و عدم تطبیق به هنگام و متناسب ارزش پول رایج با این تورم می‌دانند. در چنین شرایطی کاهش ارزش پول ملی به حدی می‌رسد که محاسبات و نگهداری حساب‌ها و نیز تسویه آنها به خصوص در قالب خرد با مشکل مواجه می‌شود.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «با این حال به نظر نمی‌رسد چنین تصمیمی بدون هزینه و پیامد نیز باشد و قطعا آثار هزینه‌ای و اقتصادی و حتی اجتماعی هم به دنبال خواهد داشت. بازخوانی تجربیات کشورهایی که دست به این اقدام زده اند مسئولان ما را در اتخاذ تدابیری که این پیامدها را به حداقل برساند، بسیار کمک می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

«تازه شروع شده است»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «اولین قاعده» نیز در خصوص آینده دولت محمود احمدی‌نژاد نوشته شده است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «دولت دهم که اکنون رسما فعالیت خود را آغاز کرده، در ابتدای راهی احتمالا پر نشیب و فراز قرار دارد. اینکه در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد به دو عامل کلان وابسته است: اول اینکه دولت خود چه راهی در پیش خواهد گرفت و دوم دیگران چه مجموعه شرایطی برای دولت خواهند ساخت.»

به نوشته این روزنامه، «بخش بزرگی از مردم که تا قبل از آغاز به کار دولت نهم اغلب آنچه دیده بودند، وعده بود، شاید برای نخستین بار، از این دولت، عمل دیدند، بی‌آنکه منتی بر سرشان باشد. دولت نهم حرف بسیار زد ولی در کنار آن عمل فراوان هم انجام داد، دیگران اما آنقدر حرف زدند که هیچگاه نوبت به عمل نرسید و شاید نمی‌خواستند هم برسد.»

کیهان در ادامه افزوده است: «دولت اصولگرا در انتخابات گذشته، آوردگاهی سخت از بددلی و کینه‌توزی را پشت سر گذاشته است، اما نباید تصور کند که همه چیز پایان یافته و اکنون زمان آسودگی است. حقیقت این است که چیزی اگر باشد، که هست، تازه شروع شده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «درسی که از علی(ع) نیاموختیم!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «نوروز و ردیف موسیقی سنتی در انتظار ثبت جهانی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اقتصاد ایران و علم اقتصاد»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اوباما و مفروضات روابط دیپلماتیک با ایران»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «خبر ساده تخلف بزرگ»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اسناد نفوذ دشمن به بازداشتگاه کهریزک چه شد؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)