تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: محور مذاکره پرونده ایران است

کاخ سفید اعلام کرد که در صورت مذاکره با تهران، واشینگتن بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تمرکز خواهد کرد.

این در حالی است که ایران از مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای خود امتناع می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که هدف تهران از فعالیت‌های هسته‌ای، تولید انرژی است و قصد ساخت سلاح اتمی ندارد.

رویترز به نقل از رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید نوشته است که شاید ایران تمایلی به طرح این موضوع نداشته باشد، اما فعالیت‌های هسته‌ای تهران یکی از موضوعاتی است که ما به طور قطع آن را مطرح می‌کنیم و تنها به خاطر مذاکره، گفتگو نخواهیم کرد.

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که با وجود امتناع ایران از گفتگو بر سر پرونده هسته‌ای‌اش، از پیشنهاد گفتگوی تهران با قدرت‌های بزرگ استقبال می‌کند.


رابرت گیبس(AP)

بر اساس این گزارش، گیبس با استقبال از تمایل ایران به مذاکره، از اشاره نکردن به مسئله هسته‌ای در بسته پیشنهادی تهران ابراز ناامیدی کرد.

وی افزود که ایران در برابر جامعه بین‌الملل برای کنار گذاشتن فعالیت‌های موشکی بالستیک و ساخت سلاح‌های هسته‌ای مسئولیت دارد. به همین دلیل ما بدنبال طرح این مسائل با جمهوری اسلامی هستیم.

قدرت‌های بزرگ جهان از سال ۲۰۰۶ بدنبال راضی کردن ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای در ازای دریافت مشوق‌های سیاسی و اقتصادی هستند.

آنها از ایران خواسته‌اند که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند؛ درخواستی که با بی‌اعتنایی مقام‌های این کشور مواجه شده است.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که شاید ایران تمایلی به طرح این موضوع نداشته باشد، اما فعالیت‌های هسته‌ای تهران یکی از موضوعاتی است که ما به طور قطع آن را مطرح می‌کنیم و تنها به خاطر مذاکره، گفتگو نخواهیم کرد

جمهوری اسلامی، چهارشنبه گذشته با ارائه بسته پیشنهادی خود به نمایندگان گروه ۱+۵ در تهران، درخواست مذاکره در حوزه‌های مختلف را با این کشورها مطرح کرد. با این حال در بسته یادشده، در خصوص مسئله هسته‌ای ایران چیزی به میان نیامده است.

این در حالی است که روز گذشته منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد که امکان مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای نیز با غرب وجود دارد.

ایران پیش‌تر گفته بود که با گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ای هسته‌ای‌اش مذاکره نخواهد کرد و تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مرجع این نوع مذاکرات می‌داند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال تاکید کرد که مذاکره مستقیم با ایران این فرصت را در اختیار غرب می‌گذارد تا نگرانی‌های خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران و نیز مسئولیت‌های آنها در قبال جامعه جهانی را با مقام‌های جمهوری اسلامی در میان گذارد.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که ما منتظر دیدار با ایران هستیم تا ببینیم این کشور تا چه اندازه تمایل به همکاری دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)