تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: مذاکره با ایران را می‌پذیریم

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گروه ۱+۵ پیشنهاد مذاکره ایران با قدرت‌های بزرگ را می‌پذیرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، آمریکا در عین حال از این که بسته پیشنهادی ایران، به مسئله هسته‌ای این کشور اشاره‌ای نکرده، ابراز نارضایتی کرد.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ما منتظر دیدار با ایران هستیم تا ببینیم این کشور تا چه اندازه تمایل به همکاری دارد.

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ارائه بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی به نمایندگان گروه ۱+۵ در تهران، درخواست مذاکره مستقیم و فوری با سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران در مسائل هسته‌ای را مطرح کرده بود.

خانم گالاچ سخنگوی خاویر سولانا، روز گذشته جمعه گفته بود:«این بسته، پاسخی به مسائل هسته‌ای نمی‌دهد. توجه این سند بیشتر بر روی مسائل جهانی است تا مسائل هسته‌ای.»


متکی و نمایندگان ۱+۵ در ایران(AFP)

به گزارش رویترز، آقای کراولی افزود که ما به دنبال مذاکره مستقیم میان اعضای ۱+۵ و ایران، برای طرح مسائل و نگرانی‌هایمان در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران هستیم.

وی تاکیدکرد که در صورت مذاکره مستقیم با ایران، غرب مسئله هسته‌ای را هم مطرح خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این‌که نمی‌داند آیا این مذاکره مفید خواهد بود یا خیر گفت که لحن سران ایران در بسته پیشنهادی، حاکی از تمایل آنها به گفتگو است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اظهار داشت که ما تا آخر این ماه باید بتوانیم در مورد میزان همکاری بر سر پرونده هسته‌ای‌اش ارزیابی داشته باشیم که تا آخر سال در خصوص این کشور نتیجه‌گیری کنیم.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز امروز شنبه اعلام کرد که «با توجه به بسته جدیدی که ارائه کرده‌ایم، امکان گفتگو با غرب در زمینه هسته‌ای نیز وجود دارد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)