تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

امکان گفتگوی هسته‌ای ایران با غرب

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد که امکان مذاکره جمهوری اسلامی با غرب بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌‌اش وجود دارد.

ایران پیش‌تر گفته بود که با گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ای هسته‌ای‌اش مذاکره نخواهد کرد و تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مرجع این نوع مذاکرات می‌داند.

آقای متکی امروز شنبه که به همراه احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشستی خبری در تهران شرکت کرده بود، گفت: «با توجه به بسته جدیدی که ارائه کرده‌ایم، امکان گفتگو با غرب در زمینه هسته‌ای وجود دارد.»

ایران چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه، دومین بسته پیشنهادی خود را که در برگیرنده محور‌های کلان سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی جهان است، تحویل نمایندگان گروه ۱+۵ کرد.

ایران، در این بسته پیشنهادی مثل بسته سال گذشته، هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های هسته‌ای خود نکرده است.

ارائه این بسته با واکنش‌های متفاوت کشور‌های غربی مواجه شده است.

آقای متکی برآیند این اظهار‌نظر‌های متفاوت را نشانه «وجود محورهای اساسی برای گفتگوهای سازنده و جدی» دانسته است.


ایران در بسته پیشنهادی، آمادگی خود برای ورود به مذاکرات «همه‌جانبه فراگیر و سازنده با هدف دستیابی به چارچوب مشخص همکاری‌ها از طریق التزام همه طرف‌ها به تعهدات دسته‌جمعی» را اعلام کرده است.

آمریکا و غرب با تاکید بر این نکته که بسته پیشنهادی ایران متضمن پاسخ به نگرانی‌های آنها درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران نیست، خواستار مذاکره فوری گروه ۱+۵ با مقام‌های جمهوری اسلامی شده‌اند.

روسیه اما با استقبال از محتوای این بسته اعلام کرده که پیشنهاد جدید هسته‌ای ایران، «نیازمند ارزیابی کارشناسی» است.

مقام‌های چین هم اعلام کرده‌اند که بسته جدید پیشنهادی ایران را در دست مطالعه دارند و از تمامی طرف‌ها خواسته‌اند تا برای حل و فصل مسئله، بر کوشش‌های خود بیفزایند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز گذشته از «بررسی دقیق» این بسته پیشنهادی از سوی ایالات متحده و «تبادل نظر» میان آمریکا و دیگر اعضای ۱+۵ در این خصوص، خبر داد.

ایران هم‌زمان با تحویل بسته پیشنهادی خود، اعلام کرد که سیاست تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد.

برنامه هسته‌ای ایران همواره موجبات نگرانی قدرت‌های غربی بوده است. این قدرت‌ها نسبت به ماهیت کاملاً غیر نظامی این برنامه مشکوک هستند. ایران این تردیدها را «بی‌پایه» می‌داند.

احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری مشترک اعلام کرد که کشورش حاضر به انزوای اقتصادی ایران نیست و تلاش می‌کند که نه تنها از تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت نشود، بلکه تحریم‌های قبلی علیه این کشور هم رفع شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حاج منوچ، باید به اطلاع شما برسانیم، تمامی راه های گفتگو، تا اطلاع ثانوی پلمپ شده است، هر اقدامی در هر زمینه ای برای حفظ این حکومت ننگین و فاسد به پایان راه خود رسیده است. شما اراذل و اوباش و مزدوران حکومت اسلامی، نه بوق درست و حسابی داشتید و نه ترمز! ماشین حکومت اسلامی افتاد ته دره تاریخ! صلوات
ماشین بی ترمز حکومت مافنگی اسلامی،

-- Nezam Mafangi Eslami ، Sep 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)