تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

متن کامل بسته پیشنهادی ایران منتشر شد

متن کامل دومین بسته پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ که هیجدهم شهریور برای حل و فصل فعالیت‌های هسته‌ای‌ تهران، تحویل نمایندگان این گروه شده بود، منتشر شد.

این متن امروز شنبه از سوی خبرگزاری‌های مهر و ایلنا منتشر شده است.

ایران در این متن، آمادگی خود برای ورود به مذاکرات «همه‌جانبه فراگیر و سازنده با هدف دستیابی به چارچوب مشخص همکاری‌ها از طریق التزام همه طرف‌ها به تعهدات دسته‌جمعی» را اعلام کرده است.

ایران در دومین بسته پیشنهادی خود خواستار مذاکره با نمایندگان ۱+۵ در سه محور «سیاسی-امنیتی، بین‌المللی و اقتصادی» شده است.


محور‌های سیاسی-امنیتی این بسته، حاوی درخواست آغاز مذاکرات در خصوص «حفظ کرامت انسان‌ها، تقویت ثبات و تحکیم صلح عادلانه و مبارزه با تهدیدهای امنیتی مشترک» است.

متن کامل بسته پیشنهادی ایران

در محور مسائل بین‌المللی نیز ایران پیشنهاد کرده که حاضر است درباره «اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت، ارتقای وزن و جایگاه موضوعات زیست محیطی، تعریف و تدوین عادلانه حقوق فضا، جهانشمولی معاهده NPT و ارتقاء ملاحظات اخلاقی و انسانی» با طرف‌های مقابل، مذاکره کند.

در محور اقتصادی هم جمهوری اسلامی اعلام کرده که تمایل دارد درباره «انرژی و امنیت آن، تجارت و سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌سازی برای ارتقاء رفاه عمومی، فقرزدایی از جهان، ریشه‌یابی عوامل بحران اقتصادی و مالی جهانی و مبارزه با اقتصاد زیرزمینی و مفاسد اقتصادی» وارد مذاکره شود.

«اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت، ارتقای وزن و جایگاه موضوعات زیست محیطی و تعریف و تدوین عادلانه حقوق فضا» از محورهای پیشنهادی ایران در حوزه مسائل بین‌المللی است

محتوای این بسته مشابهت‌های فراوانی با بسته نخست ایران به گروه ۱+۵ دارد که سال گذشته ارائه شده بود.

در بسته پیشنهادی دوم همانند بسته اول، هیچ اشاره‌ای به توقف غنی‌سازی اورانیوم و مناقشات هسته‌ای جمهوری اسلامی با این گروه نشده است.

در بسته اول نیز، ایران پیشنهاد مذاکره با نمایندگان گروه ۱+۵ را در سه محور امنیتیِ «دفاع از حقوق و کرامت‌ انسان‌ها و احترام به ملت‌ها»، «تقویت، ثبات و تحکیم صلح‌ عادلانه» و «مبارزه با تهدیدات مشترک امنیتی» مطرح کرده بود.

ایران در بسته اول همچنین اعلام کرده بود که آماده مذاکره درباره «همکاری در زمینه انرژی و امنیت»، «همکاری در زمینه تجارت»، «کمک عمومی به رفع فقر از کشور‌های ضعیف» و «کاهش آسیب‌های ناشی از نوسانات شدید قیمت‌ها» است.

محتوای بسته دوم با واکنش متفاوت کشور‌های غربی و روسیه مواجه شده است.

آمریکا و غرب با تاکید بر این نکته که بسته پیشنهادی ایران متضمن پاسخ به نگرانی‌های آنها درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران نیست، خواستار مذاکره فوری گروه ۱+۵ با مقام‌های جمهوری اسلامی شده‌اند.

ایران اعلام کرده که تمایل دارد درباره «فقرزدایی از جهان، ریشه‌یابی عوامل بحران اقتصادی و مالی جهانی و مبارزه با اقتصاد زیرزمینی و مفاسد اقتصادی» با غرب وارد مذاکره شود

روسیه اما با استقبال از محتوای این بسته اعلام کرده که پیشنهاد جدید هسته‌ای ایران، «نیازمند ارزیابی کارشناسی» است.

مقام‌های چین هم اعلام کرده‌اند که بسته جدید پیشنهادی ایران را در دست مطالعه دارند و از تمامی طرف‌ها خواسته‌اند تا برای حل و فصل مسئله، بر کوشش‌های خود بیفزایند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز گذشته از «بررسی دقیق» این بسته پیشنهادی از سوی ایالات متحده و «تبادل نظر» میان آمریکا و دیگر اعضای ۱+۵ در این خصوص، خبر داد.

بسته جدید ایران روز چهارشنبه ۱۸ شهریور به سفرای روسیه، چین، سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا)، آلمان، فرانسه و کاردار بریتانیا تحویل داد ه‌شد.

ایران هم‌زمان با تحویل بسته پیشنهادی خود، اعلام کرد که سیاست تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد.

برنامه هسته‌ای ایران همواره موجبات نگرانی قدرت‌های غربی بوده است. این قدرت‌ها نسبت به ماهیت کاملاً غیر نظامی این برنامه مشکوک هستند. ایران این تردیدها را «بی‌پایه» می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی!
ضمنا، از جمله مسائل مکرر در این بسته تلاش در جهت گسترش معنوییت است در دنیا!! این معنوییت جمهوری اسلامکی (اصلاح طلب و تندرو و اصول گرا و صورتی‌ و راه راه و خال خالی‌ و نو طلب کهنه پرست و نو آور نخ نما ... همش سر و ته یک کرباس!) دیگر واقعا اسباب دلپیچه است بعد سی‌ سال!

-- عالمی‌ ، Sep 12, 2009

جای تعجب است که دولتهای غربی بعد از چند سال به اصطلاح مذاکره ی بی‌ نتیجه هنوز هم منتظرند از این رژیم جوابی قانع کننده و در خور مذاکره دریافت دارند. آنها همیشه در صدد وقت خریدن بوده اند همین روزهاست که یکباره اعلان کنند نخستین بمب اتمی ایران در کویر مرکزی با موفقییت آزمایش شد و ایران هم در ردیف کشورهای دارای سلاح اتمیست. آنوقت دیگر نه به مردم خود رحم میکنند(که حالا هم نمیکنند) و نه بمردم دنیا.

-- irani ، Sep 12, 2009

با سلام !
من نه دانیستم که آیا این بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران راجع به برنامه انرژی اتومی بوده یا مقاله ای بی مقداری از واژه های ریا کارانه ای مانند ، صلح ، مهر و دوستی که به کلیمات مرسوم وفریبکارانه ای از سران رژیم مبدل گشته اند ؟ یا با این نوع چونه زدن ها ی میان تهی جامعه جهانی را هم پشت نخود سیاه می فرستند تا فقط وقت را برای ادامه ظلم در زندانها بدست آورند که به قول آقای خامنه ای آبروی نظام نزد جهانیان حفظ شود !!!

-- کامران ، Sep 12, 2009

یارورابه ده راه نمیدادند سراغ کدخدارامی گرفت

-- Baghban ، Sep 12, 2009

جمهوری اسلامی باید بداند رفتنی است چه با کشورهای دیگر مذاکره کند وچه نکند زیرا در میان ملت ایران جایی ندارد.

-- آذر ، Sep 12, 2009

ای آمریکا و ای جهانیان بهوش باشید که کشوری که به مردم خود رحم نمیکند برای شما و مردمانتان ارزشی قائل نیست پس هر آن منتظر هجوم این کشور باشید. حال شما خودتان را با جلسات متعدد در شهرهای مختلف خسته کنید. بدانید که الان تیغ در دست ...

-- یاحق ، Sep 12, 2009

عوام فریبی در سطح کشور بس نیست،می خوان مخ همه مردم دنیا رو بزنن!!!!!!!!!!!!!!!!

-- الهام ، Sep 12, 2009

وقتی ایالات متحده در نوامبر 1981، شق صفر را پیشنهاد کرد،به این علت نبود که سیاست سازان فکر میکرند چنین راه حلی به سود منافع غرب است،بلکه آنها انتظار داشتند،شوروی ها این فکر را رد کرده و با این کار از نقطه نظر سیاسی آسیب میبینند...

اما گورباچف بزودی دریافت که یک راه حل صفر-صفر در نهایت به سود شوروی است...

او پیشنهاد آمریکا را پذیرفت...وبا وجود مخالفتهای جدی وزارت دفاع،برنارد راجرز فرمانده ی پیشین ناتو،دولت ریگان احساس کرد راهی جز قبول موافقتنامه ندارد...
به این ترتیب مسکو با روش زیرکانه ی گورباچف در مذاکرهبه هدفهایش رسید!!
(1999،پیروزی بدون جنگ-ریچارد.ام نیکسون)

پاستور نشینا واقعا فکر کردن آمریکا با قبول پذیرش مذاکره ،جلو ایران سر خم کرده؟!
چیزی که مشخصه ایران تمام تلاششو میکرد تا از کابوس مذاکره با آمریکا فرار کنه،ولی بدجوری گیر اوفتاد

-- محمد علی ، Sep 12, 2009

پس از یک دهه بازی با موضوع اتمی ایران هنوز هم در فکر مذاکره با او بودن و تهدید به تحریم مجددن آن را دنیال کردن برای مشغول کردن مردمان خودشان است چون مردم ایران دیگر حالشان از این بازی مسخره بهم می خورد

-- زهره اصلانی ، Sep 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)