تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی اروپا از اعدام قریب‌الوقوع سه نوجوان

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از اعدام قریب‌الوقوع بهنود شجاعی، رضا پاداشی و حسین حقی ابراز نگرانی کرد.

این سه نفر، در سن زیر ۱۸ سال، مرتکب قتل شده و به اعدام محکوم شده‌اند.

سوئد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای که دهم سپتامبر منتشر کرده، از به اجرا گذاشته شدن حکم اعدام این سه نوجوان ابراز نگرانی کرده است.

این اتحادیه، اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران را نقض آشکار تعهدات بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی به خصوص پیمان بین‌المللی مربوط به حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون مربوط به حقوق کودکان دانسته و آن را محکوم کرده است.

ایران در سه سال گذشته بیش از ۲۶ نوجوان را به جرم قتل، اعدام کرده است.

قوه قضائیه ایران چندی پیش با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس مجازات اعدام برای افرادی که مرتکب جرایمی غیر از قتل شده‌اند، در نظر گرفته نخواهد شد.

اتحادیه اروپا: «هر گونه قصور و نارسایی در اجرای عادلانه حکم مجازات اعدام، حاکی از پایان دادن به یک زندگی به صورت غیرقابل جبران و غیرقابل بازگشت است»

در این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که از قوانین بین‌المللی تبعیت کرده و اعدام بهنود شجاعی، رضا پاداشی و حسین حقی و تمام کسانی که در زمان صغر سن مرتکب جرم شده‌اند، را متوقف کند.

اتحادیه اروپا همچنین صدور «گسترده» احکام اعدام و اجرای این احکام در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده است.

این اتحادیه در بیانیه خود آورده است: «هر گونه قصور و نارسایی در اجرای عادلانه حکم مجازات اعدام، حاکی از پایان دادن به یک زندگی به صورت غیرقابل جبران و غیرقابل بازگشت است.»

ریاست اتحادیه اروپا از مقام‌های ایرانی خواسته که احکام اعدام را لغو کنند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۴۶ نفر را به ‌دار آویخت که این آمار، ایران را در جهان از نظر تعداد اعدام‌ها پس از چین قرار می‌دهد.

ایران در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر را به جرم‌های گوناگون اعدام کرده است.

اعدام‌ها در ایران در شرایطی ادامه دارد که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در گزارش ۶۰ صفحه‌ای خود درباره اعدام‌ها در جمهوری اسلامی که چندی پیش منتشر کرده، کاربرد مجازات اعدام در ایران را به عنوان بخشی از سیاست دولتی «سرکوب با هدف ایجاد وحشت» در میان مردم، محکوم کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)