تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«سونامی‌های رفتاری پس از انتخابات»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «زیر ذره‌بین هستیم» به بررسی شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «چه مطابق میل ما باشد و چه طبق خواسته ما نبوده باشد، باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که حوادث قبل و بعد از انتخابات خسارت زیادی به کشور و جناح‌های سیاسی وارد کرده و هیچ برنده‌ای هم نداشت. به عبارت دیگر مسیری که در ماه‌های اخیر پیموده شد و مسابقه‌ای که جریان‌های سیاسی با حضور در آن رو در روی یکدیگر قرار گرفتند، رقابتی باخت-باخت بود.»‌

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «متاسفانه کش و واکش‌های پس از انتخابات و سونامی‌های رفتاری و اخلاقی آن آنچنان در کشور عمیق و ادامه‌دار شده که دغدغه‌های بسیاری را درباره حفظ آرمان‌های انقلاب و رسالت‌های جهانی آن در داخل و خارج کشور در میان دلسوزان انقلاب ایجاد کرده است. صف‌آرایی نیروها و سرمایه‌های انقلاب در مقابل همدیگر، خوف یک تنش فرسایشی را دامن زده است.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «شاید ضروری‌ترین وظیفه نیروهای انقلاب در شرایط حاضر، درک موقعیت خطیر کنونی و ارائه تحلیل دقیق تئوریک از وضعیت انقلاب با هدف جلوگیری از ریزش نیروها در داخل و خارج از مرزهاست. در این فضای سیاسی آلوده که غبار فتنه و شقاق جو عمومی جامعه را فرا گرفته و حکمت در میان اهل معرفت نایاب گشته، تنها صدایی که مجال انعکاس پیدا می‌کند، تحقیر و توهین و مجادله و بدگمانی است.»

متن کامل سرمقاله

«بازی میان شکاف‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «تاثیر دیپلماسی بسته‌ها» در خصوص ارائه بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی به سران قدرت‌های بزرگ نوشته شده است.

سرمقاله نویس وطن امروز نوشته است: «همانگونه که انتظار آن می‌رفت، تدبیر ایران در اتخاذ تاکتیک دیپلماسی بسته‌ها منجر به نتیجه شد و آثار سودآور این اقدام طی ۲ روز گذشته نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران اینک تاثیرگذاری قابل ملاحظه‌ای در معادلات بین‌المللی دارد. برجسته‌ترین و آشکارترین نتیجه بسته پیشنهادی ایران، ظهور بیش از پیش اختلافات بنیادین اعضای ۱+۵ است.»

به نوشته این روزنامه، «پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران فراتر از موضوع هسته‌ای است و البته به واسطه‌ بیان صریح تمایل به گفت‌وگو واکنش دووجهی برای مخاطبان ترسیم کرده است؛ نخست آنکه نمی‌توان منکر حسن نیت ایران برای انجام مذاکره عادلانه شد و دوم اینکه ورود به مذاکره بر اساس معادله‌ای است که جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده است.»

وطن امروز در ادامه افزوده است: «مفاد پیشنهادی بسته ایران با آگاهی از نقاط افتراق اعضای ۱+۵ تنظیم و تدوین شده است. واکنش‌های متناقض اعضای ۱+۵ به بسته ایران نیز ناشی از همین واقعیت است. اینکه تا چه حد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند میان شکاف‌ها‌ و نقاط اختلاف اعضای ۱+۵ به بازیگری بپردازد را باید در ادامه دید.»

متن کامل سرمقاله

«نگرانی از دولتی‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «بی‌تقویمی یا مخفی‌کاری؟» درباره معرفی دو وزیر پیشنهادی از سوی احمدی‌نژاد به مجلس و پس گرفتن نامه معرفی آنهاست.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «در هفته گذشته، دو نامه از محمود احمدی‌نژاد خطاب به مجلس صادر شد که طرفداران دولت تلاش کردند آن را یک امر عادی جلوه دهند. اما آیا واقعاً می‌توان بازپس‌گیری یک سند رسمی و قانونی را تنها یک روز پس از صدور آن، یک موضوع عادی دانست؟ براساس نامه دوم احمدی نژاد، او از مجلس خواسته است که نامه اولیه در خصوص معرفی دو تن از وزیران نادیده گرفته شود. توجیه رسمی برای این اقدام نیز فرارسیدن شب‌های قدر اعلام شده است.»

به نوشته این روزنامه، «دولتی‌ها باید به مردم حق دهند که برای چهار سال آینده به شدت نگران باشند. زیرا اتفاق اخیر نشان می‌دهد که سران دولت دهم، سه روز قبل از نخستین شب قدر، به فرا رسیدن این شب– که سابقه‌ای ۱۴۰۰ ساله در تاریخ و فرهنگ مسلمانان ایران دارد– بی‌توجه بوده‌اند و به دلیل همین بی توجهی، ‌وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده‌اند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «آیا کسانی که در برنامه‌ ریزی‌های خود، شرایط سه یا چهار روز بعد را نادیده می‌گیرند، می‌توانند مردم را قانع کنند که نسبت به هزاران تحول پیچیده مربوط به چهار سال آینده اشراف دارند و در مورد آنها عکس‌العمل‌های به موقع و کارآمد از خود نشان خواهند داد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «دندان که در دهان نبود، خنده بد نماست دکان بی‌متاع چرا وا کند کسی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «به قافله توسعه می‌رسیم؟»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آن متن حاشیه‌نشین»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «انتقال فشار هزینه‌ها از کالا به خدمات»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «۱۱ سپتامبر ؛ سناریوی آمریکایی-اسرائیلی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «صورت و سیرت جمهوری اسلامی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)