تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

باکو: تروریست‌های باکو با پاسداران مرتبطند

دادستان‌های جمهوری آذربایجان، امروز جمعه دو فرد لبنانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل در باکو، به ۱۵ سال زندان محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات جمهوری آذربایجان می‌گویند که این افراد «در ارتباط با سپاه پاسداران ایران» هستند.

این دو شهروند لبنانی که علی کراکی و علی نجم‌الدین نام دارند به همراه چهار شهروند آذربایجانی در ماه مه ۲۰۰۸ دستگیر شدند. اتهام آن‌ها، «تروریسم و حمل اسلحه» است.

مقامات آذربایجان هم‌چنین از ارتباط این شش تن با حزب‌الله لبنان و شبکه القاعده سخن می‌گویند.
دادستان‌های آذربایجان برای این شهروندان آذربایجانی درخواست ۱۳ تا ۱۴ سال حبس کرده‌اند. نشست بعدی دادگاه قرار است ۲۳ سپتامبر جاری برگزار شود.

رسانه‌های غربی و اسرائیلی طرح حمله به سفارت اسرائیل در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان را «بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر حزب‌الله و ایران برای هدف قرار دادن تأسیسات برون‌مرزی اسرائیل» ذکر کرده‌اند.


رنگ قرمز: حوزهٔ راداری قَبــَله

کراکی از مقامات بلندپایه حزب‌الله لبنان در عملیات‌های برون‌مرزی این گروه و نجم‌الدین یک متخصص مواد منفجره است. براساس اطلاعات این پرونده هر دو متهم در حالی که در خودروی خود با سرعت بالا در حال فرار بوده‌اند دستگیر می‌شوند و پس از اعترافات آنها ماموران امنیتی به خانه تیمی آنها که مشرف به سفارت اسرائیل بوده رفته و ادوات و مواد لازم برای عملیات خرابکاری را کشف و شناسایی می‌کنند.

بنا بر کیفرخواست این دو تن، این دو شهروند لبنانی «دستور داشتند تا شهروندان آذربایجانی را برای حمله به سفارت‌خانه‌های اسرائیل و ایالات متحده و هم‌چنین ایستگاه رادار موشک‌یاب قَبَله اجیر کنند.»

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور پیشین روسیه، پیش از این پیشنهاد استفاده از این ایستگاه را به‌عنوان سپر دفاع موشکی مشترک روسیه و آمریکا علیه ایران ارائه کرده‌بود.

جمهوری آذربایجان با جمعیت ۸٫۷ میلیون نفر کشوری است با اکثریت شیعه در شمال ایران. دولت این کشور همواره نسبت به افزایش بنیادگرایی اسلامی در میان شهروندان خود هشدار داده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)