تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عفو بین‌الملل: خطرات تازه برای شکنجه‌شدگان

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که قربانیان تجاوز جنسی و شکنجه در ایران با خطرات جدیدی از سوی مأموران امنیتی مواجه‌اند.

به گفته بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه از سوی این نهاد بین‌المللی منتشر شد، مصادره اسنادی که جزئیات شکنجه‌های این بازداشت‌شدگان در آن‌ها درج شده باعث این نگرانی جدید است.

روز دوشنبه، مقامات قضائی جمهوری اسلامی، با حمله به دفتر کمیته پیگیری زندانیان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر، کلیه اسناد و مدارک این کمیته را با خود بردند.

«اسناد مصادره‌شده می‌تواند مقامات قضایی را قادر به شناسایی بازداشت‌شدگان پیشین بکند»

دفتر کمیته پیگیری زندانیان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی به ابتکار دو نامزد انتخاباتی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده است.

ایرین خان، دبیرکل عفو بین‌الملل از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته‌است تا امنیت قربانیان را تضمین کند و مرتکبان جنایات را محاکمه کند.

«بیشتر به دنبال شناسایی هویت هستند تا اجرای تحقیقات»
ایرین خان در ادامه گفت:

«به نظر می‌آید مقامات ایران بیشتر به دنبال یافتن هویت کسانی هستند که ادعای شکنجه شدن به‌دست مقامات امنیتی دارند تا اجرای تحقیقات بی‌طرفانه جهت محاکمه مرتکبان.»

مقامات قضایی ایران پیش از این دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان که توسط عمادالدین باقی، از فعالان حقوق بشر تأسیس شده را نیز بستند و اسناد، مدارک و رایانه‌های این دفتر را با خود بردند.

عفو بین‌الملل در این پیوند می‌نویسد:
«اسناد مصادره‌شده حاوی اطلاعاتی است که می‌تواند مقامات قضایی را قادر به شناسایی بازداشت‌شدگان پیشین بکند. بازداشت‌شدگانی که آماده شده‌بودند به خاطر ترس از تلافی‌جویی یا به خاطر ماهیت شوک‌آور شکنجه‌ها به طور بی‌نام‌ونشان در مورد شکنجه‌هایی که بر ایشان اعمال شده سخن بگویند.»

در پایان بیانیه خود، سازمان عفو بین‌الملل از آیت‌الله علی خامنه‌ای خواسته‌است تا «کارشناسان بین‌المللی نظیر گزارشگران ویژه سازمان ملل را دعوت کند تا به ایران رفته و تحقیقاتی مستقل در خصوص شکنجه‌ها و اعدام‌های غیر قانونی، سریع و خودسرانه انجام دهند.»

پیگیری زندانیان و آسیب‌دیدگان اعلام کرده‌است که در جریان حوادث اخیر ۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند که نام ۶۹ نفر از آنها برای پیگیری‌های بیشتر به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه شده است.

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات چند هفته پیش در نامه‌ای اعلام کرد که به برخی از دختران و پسران بازداشتی در زندان تجاوز شده است.
آقای کروبی هفته گذشته برخی از اسناد خود را برای پیگیری‌های قضائی در اختیار هیات نظارت قوه قضائیه قرار داد.

او اعلام کرده که به خاطر افشای این موضوع، تحت فشار‌های سنگینی قرار دارد، اما همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.

پیش‌تر مقام‌های قضائی ایران روزنامه اعتماد ملی را نیز به خاطر انتشار برخی از بیانیه‌های آقای کروبی توقیف کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)