تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستور ابطال بخشی از آراء در افغانستان

کمیسیون نظارت بر رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان امروز پنج‌شنبه، برای نخستین بار دستور ابطال آراء در برخی از حوزه‌های رأی‌گیری را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کمیسیون گفته که در مورد این حوزه‌ها «مدارک روشن و متقاعدکننده تقلب وجود دارد.»

مردم افغانستان در تاریخ ۲۰ اوت امسال برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور شرکت کردند. این انتخابات از تاریخ برگزاری همواره با اتهامات گسترده‌ای از «تقلب» مواجه بوده‌است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان در بیانیه‌ای گفت که «در جریان تحقیقات خود، در ۳۲ حوزه رأی‌گیری در ولایت‌های جنوب شرقی با شواهد متقاعدکننده تقلب مواجه شده‌است.»

به گفته این کمیسیون، در ۵ حوزهٔ رأی‌گیری در ولایت پکتیکا، آراء به طور قانونی اخذ یا شمارش نشده‌بودند. در ۲۷ حوزه در ولایت غزنی نیز تمامی آراء به‌دور ریخته شدند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی، احتمالاً رئیس جمهور دور بعد در افغانستان خواهد شد

بررسی‌ها در حوزه‌های غزنی نشان می‌دهد که بسیاری از برگه‌های رأی به صورت تانشده، ‌با شمارش اشتباه یا مفقودشده هستند و در فهرست‌های زیادی، شماره کارت‌هایی به چشم می‌خورد که وجود خارجی ندارند.

این کمیسیون اعلام کرد که آراء اخذشده در این حوزه‌ها در شمارش نهایی آراء درج نمی‌شود.
هم‌اینک تقریباً تمامی آراء انتخاباتی در افغانستان شمارش شده‌است. گفته می‌شود این شمارش نشان می‌دهد که حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی، احتمالاً رئیس جمهور دور بعد در افغانستان خواهد شد.

آقای عبدالله عبدالله، رقیب اصلی حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، پیش از این، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را «فاسد، تحت تأثیر حامد کرزی و غیر مستقل» نامیده‌بود.

عبدالله عبدالله هم‌چنین گفته‌بود: «من فکر می کنم این به سود کشور نیست که کسی که به تقلب گسترده دست زده، کشور را برای پنج سال دیگر رهبری کند."

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

كسي مانند كرزاي كه به احمدي‌نژاد متقلب تبريك مي‌گويد شايسته رياست‌جمهوري افغانستان نيست. اينها بايد بفهمند دنيا عوض شده است. معلوم بود كه خودش هم مثل احمدي نژاد مي‌خواهد با تقلب بالا برود تا منافع‌اش از دست نرود. افغانستان برايش مهم نيست.

-- وطندار ، Sep 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)