تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

علیرضا بهشتی مشاور موسوی بازداشت شد

چند ساعت پس از پلمب دفتر مهدی کروبی، حزب اعتماد ملی و بازداشت مرتضی الویری، علیرضا بهشتی مشاور میرحسین موسوی نیز دستگیر و دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان پلمب شد.

وب‌سایت‌های موج سبز آزادی و نوروز با انتشار این خبر اعلام کرده‌اند که ماموران دادستانی عصر امروز سه‌شنبه علیرضا بهشتی فرزند آیت‌الله محمد حسینی بهشتی را بازداشت و دفتر دفاع از حقوق زندانیان را پلمب کردند.

آقای بهشتی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی نخست‌وزیر پیشین ایران است که نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته است.


انجمن دفاع از حقوق زندانیان نهادی مدنی و سازمان غیر دولتی مستقل است که از سوی عماد‌الدین باقی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر راه‌اندازی شده است.

انجمن دفاع از حقوق زندانیان بیستم آذرماه ۱۳۸۲ اعلام موجودیت کرد و پس از دریافت پروانه فعالیت از وزارت کشور از اردیبهشت ۱۳۸۳ رسماً فعالیت اولین هیأت مدیره آن آغاز شد.

از جمله اقدامات این انجمن غیردولتی، تهیه گزارش سالانه از وضعیت زندان‌های ایران است.


ماموران دادستانی پیش از پلمب این دفتر و دستگیری آقای بهشتی، دفتر مهدی کروبی و حزب اعتمادملی را پلمب کرده و مرتضوی الویری رئیس کمیته صیانت از آرای کروبی را بازداشت کرده بودند.

دستگیری این فعالان سیاسی و پلمب برخی دفاتر، یک روز پس از حمله نیرو‌های دادستانی تهران به دفتر کمیته پیگیری زندانیان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر، صورت می‌گیرد.

روز گذشته ماموران دادستانی با ورود به دفتر این کمیته، کلیه اسناد و مدارک آن را با خود بردند.

دفتر کمیته پیگیری زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی به ابتکار میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده است.

رسیدگی به وضعیت کسانی که در حوادث پس از انتخابات دستگیر یا آسیب دیده‌اند، از اهداف تشکیل این کمیته اعلام شده است.

این کمیته هفته گذشته اعلام کرد که در جریان حوادث اخیر ۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند که نام ۶۹ نفر از آنها برای پیگیری‌های بیشتر به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

... هر دم از اين باغ بري مي رسد
اينگونه برخوردها ، نشانه هاي بخت خوش جنبش سبز است.

-- نويد بختيار ، Sep 8, 2009

متاسفانه اين رژيم معناى "مسالمت" را در قاموس خودش ندارد و نمى فهمد. ديرى نخواهد گدشت كه ملت هم حوصله اش از اين بگير و ببندهاى بى دليل خسته شود و در مقابل اوباشى كه رژيم به جان مردم انداخته به دفاع از خودش بپردازد

-- نادر ، Sep 8, 2009

خامنه‌اي با تكميل انتصابات خونين‌‌اش بر سه قوه راه را بر ملت مسالمت جو و رهبران آزاد انديش بسته است. ديگر هيچ نام و نشاني از استقلال قوا وجود ندارد. دو برادر عراقي بر دو قوه مجريه و قضاييه نشانده كه گوش به فرمان رهبرند و ديگري محمود كودتاچي بر قوه مجريه نشانده شده است. روحانيت نيز كه زماني پناهگاه و ملجا مردم بود اكنون يا سكوت كرده يا وابسته به حكومت است. اندك آزادگان روحاني نيز محدود و محروم شده‌اند. رهبران اصلاحات يكي يكي به دستور مقام عظما به شكنجه خانه و اعترافخانه مي‌روند. حال ملت به كجا پناه ببرد. تحليل‌گران ايراني در اين مدت بيش از اندازه به قوت دروني اين رژيم پرداخته‌اند اما به نظر نگارنده اين رژيم توسط اقمارش و به دليل منافعي كه آنها در حيات خلوت ايران دارند سرپا مانده است و اين براي ايرانيان كه منافع و منابع‌شان به واسطه سلطه اين رژيم وابسته صرف توسعه روسيه، چين، ونزوئلا، لبنان، فلسطين، سودان؛ بوليوي، عراق، تركيه، سوريه،عمان، افغانستان و (شما ادامه دهيد) مي‌شود دردناكتر است. در حاليكه فقر، فحشا، اعتياد و بيكاري و نابرابري هاي مختلف بر ملك ايران زمين سايه افكنده. گويي مغول و افغان و تازي به يكباره بر ايران تاخته‌اند و هر انچه نامي از ايراني و ايران بر آن است را مي‌خورند و مي‌برند و مي‌كشند. اين بدان معني است كه ايرانيان نه صرفا با اقليت حاكم بر ايران بلكه با اقمارش نيز در افتاده است. نمي‌دانم چرا ما سالها مملکتمان حيات خلوت ديگران بوده و خودمان بي نصيب و آواره. سياهي بر ملك ايران سايه انداخته و شادي از چهره ايرانيان پر كشيده. در اين شرايط هوشياري و همدلي و مراقبت و روشنگري تنها راه بازمانده است و اين وظيفه‌اي همگاني است. در هر زمان و مكاني كه هستيم بايد به روشنگري بپردازيم و گرنه يكسره ويران و تباه ميشويم. و ايرانمان نصيب لاشخورها.

از خودتان بپرسيد چرا بعد از بر سركار آمدن دولت كودتا بايد باجگير عماني و سوري و ونزوئلايي و ... پس از عرض تبريك يكسره به ايران بيايند تا باجشان را بگيرند؟

از خودتان بپرسيد چرا سالهايي كه اين رژيم ددمنش برداران و خواهران كرد، بلوچ و ترك و تركمن را مي‌كشت، چرا سكوت كرديم؟ هر چند غيرت آنها اجازه نخواهد داد كه در اين شرايط ما را تنها بگذارند.

يكبار براي هميشه شهامت فكر كردن راجع به موجود مخوفي به نام «ولايت مطلقه فقيه» را به خودمان بدهيم و در خلوتمان از چيزي هراس نكنيم. بينديشيم و بينديشيم كه چرا سرنوشتمان را در دست وي نهاده‌اييم.

فارغ از هر رنگ و فرقه و قوم گروهي براي ايرانمان با هم متحد باشيم بدون ادعاي رهبري، و بدون خط و نشون كشيدن و هرگونه حذفيات و دستورصادر كردن، ما بايد اول تمرين ملت بودن كنيم تا بعد دولتمان را بسازيم.

اين حكومت در سراشيبي سقوط است و هر اقدامي انجام دهد سرعت سقوطش بيشتر و بيشتر مي‌شود. در اين فرايند سقوط بدون شتابزدگي انديشه كنيم و عبرت بگيريم كه چگونه مدعي اخلاق يكسره در تعفن حاصل از خودش فرو مي‌رود و آوازه‌اش جهان را پر نموده است.

پيروز اين ميدان ملت ايران بوده و هست آنان كه بر خرابه‌هاي قبلي بناهاي نويني از تمدن مي‌سازند. اما بياييد اين بار با تآمل بيشتر و بدن اين كه در چاه ديگري بيفتيم آنرا بسازيم، بسازيم براي همه شهروندان ايراني.

-- نامور ، Sep 8, 2009


کودتای تمام عیار نظامی که تئوریسین آن آیت ا.. مصباح یزدی درحال تکمیل است و آیت ا.. خامنه ای که زمانی بعنوان یک روحانی روشنفکر معروف بود اکنون همانند یک اسیر برای حفظ پست خود در دست این افراد قرار گرفته و با تمام خواسته های آنها و لو اینکه نتایج آن به ضرر خودش هم باشد موافقت میکند . دیر یا زود باید فاتحه این نظام را خواند. مهدی

-- مهدی ، Sep 9, 2009

بوی پاییز59 می آید سیاه ,آشفته ,غم انگیز وبی پایان"حبیب نی چی"

-- بدون نام ، Sep 9, 2009

اين بازي از اول انقلاب و به دست بنيان گذاران جمهوري اسلامي شروع شد وقتي با تائيد ضمني سران فرزند اقاي طالقاني را ربودند و او به اعتراض به طالقان رفت. حالا آقاي عليرضا بهشتي چوب بازي را كه پدرش در آن نقش داشت مي خورد. تا كي نوبت ديگر بازيگران اين تراژدي برسد.

-- اميد پايدار ، Sep 9, 2009

مگر همین افرادی که دستگیر میشو ند قبل از این بر مصدر قد رت نبو دند مگر همین مسا نل در زمان انها وجود نداشت حا لا که نو بت خودشان شده دم از ازادی وحقو ق بشر میزنند تا کی باشد که نوبت حضرات فعلی برسد

-- روح لله ، Sep 9, 2009

باعث سرافکندگیه که با افرادی مثل "روح الله" هموطنم. بهشتی میره زندان تا تاوان دفاعی رو که با تمام وجودش از حقوق ملت کرد، بده. به این فکر کنید که شمای پر مدعا برای وطن چه کرده اید؟ جز این است که هر کسی در راه احقاق حقوق این ملت قدم برداشته، مانند طرفداران خامنه ای و احمدی نژاد به او تاختید؟ بهشتی اگر به دنبال قدرت بود، الان مثل علی مطهری و با استفاده از جایگاه پدرش در انقلاب وکیل الدوله بود و مسئول کمیته پیگیری حقوق زندانیان و آسیب دیدگان بعد از انتخابات نمی شد تا به جرم دفاع از قربانیان و آسیب دیدگان و زندانیان راهی زندان شود. شما بی انصاف ها آنقدر تشنه قدرتی هستید که نه الان ذره ای از آن را دارید و نه هیچوقت به ذره ای از آن دست خواهید یافت، که اینگونه در مقابل هر کسی که به دلیل دفاع مستمرش از مردم و دادن تاوانهای سنگین در این راه محبوب مردم می شود، حسادت می کنید و بیرحمانه بر او می تازید.

-- کاوه ، Sep 10, 2009

بهشتی کجایی موسوی تنها شده.

-- مرتضی ، Sep 10, 2009

بهشتی دوست داشتنی با نجابت و صداقتی که در چهره اش موج می زند، تاوان دفاعش از حقوق شهیدان و اسیران و آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات را می دهد.

-- علی ، Sep 10, 2009

نمیدانم فقط من اینطوری خیال می‌کنم یا این حقیقت دارد: با خواندن برخی‌ نظرات مثل مرتضی‌ در اینجا فکر می‌کنم ملت حافظه و عمق دید را از دست داده اند. برخی‌ دیگر اما نظیر علی‌، مفهومی‌ کاملا بدیع از نجابت و مفاهیم زیبشناشانه در حرفشان هست که من اکنون فکر می‌کنم ملت ایران به تور کلی‌ در اثر سی‌ سال زندگی‌ جهنمی در تحت لوای اسلام عزیز و مامورین عنق و یا لبخند زنش دنیا را کاملا معوج می‌بینند!
بهشتی‌ و حتا موسوی از حقوق ملت دفاع نکردندمگر از سر اجبار و ادبار. بلکه بر عکس، ملت هستند که هوای اینها را دارند و اون هم از ناچاری است و قحط رجال!! این آقایان هم دوران وکیل الدوله‌شان را داشته اند حالا سرشان بی‌ کلاه مانده و نیاز متقابل به ملت دارند. مردم اگر اینرا نفهمیم، تا چند ده که ذوب در ولایت بقیه بودیم و از این پس ذوب در موسوی و بهشتی‌!
زهی تفکر!!

-- عالمی‌ ، Sep 10, 2009

ای عالمی، ای تافته جدا بافته، ای تازه بدوران رسیده و دائم منتقد از عقاید هموطنان رنجدیده در ستون های مختلف زمانه، ای خوش به شعار تو خالی و افاده دادن،

بدان که ما همه خواستار سرنگون کردن این جنایتکارانیم و در این پیکار میباید از هر کس، با هر اعتقاد سیاسی، که ضد نظامست بویژه آنانی که در ایران با این خونخواران دست و پنجه نرم میکنند پشتیانی کنیم ویا دستکم تخریبشان نکنیم. میدانم که عصبانی هستید و حق هم دارید که باشید ولی گله گذاریهای خود را به زمانی موکول کنید که این جانیان در بند افتاده اند. وگر نه در حال حاضر انتقاد شما از این و آنی که ضد رژیم هستند غرولندی بیثمر بیش نیست وکوچک شمردن آنان تنها حاکی از عدم درک عمیقتان از هدف اصلی ما در این مقطع حساس و بینظیر تاریخیست. اکنون همبستگی میباید و نه تخریب و تفرقه.

-- پیوند سیاسی ، Sep 10, 2009

پیوند سیاسی عزیز،
بالاخره حق داریم عصبانی باشیم یا شعار تو خالی‌ میدهیم و تازه به دوران رسیده و نادانیم؟ کدام؟ هدفتان دقیقا چیست؟ هدف من این است: آزادی از بند نظام مذهبی‌ جمهوری اسلامی. سکولاریسم کامل. حکومت قانون. آیا هدف شما هم همین‌ است؟ اگر هست پس با نقد به رهبرانتان نگاه می‌کنید و اگر در تهران و خیابان نقدتان را جار نمیزنید به دلایل استرتژیک (من هم نمیزنم!) حد عقل اینقدر شجاعت داشته باشید که در اینترنت برای خودتان و بقییه بگویید تا مبادا یادمان برود و جو گیر شویم (که بسیار هم در گذشته شده ایم). من شخصاً تا جایی با بهشتی‌ و غیرهم موافقم که در جهت دمکراسیست، ولی‌ راهمان از لحظه ای که اونها تنها معتقد به تعویض رهبر ولی‌ حفظ این نظام خونریز هستند از ایشان سوا میشود. شما چطور، دوست در دوران بودهٔ من؟ شما به آزادی بیان اعتقاد دارید یا شما هم یک احمدی کوچک هستید؟؟
بفرماید اعتقاد سیاسی آقایان تا چه اندازه ضد نظام است؟ نظام کیست؟ فقط رهبر؟ یا جمهوری اسلامی به طور کلّ؟

-- عالمی‌ ، Sep 11, 2009

این عالمی از بیماری رنج می برد که فکر می کند فقط او می داند و همه به جز او در جهل مطلقند. در هر حرکتی یک عده پیشرو هستند. اصلاح طلبانی هم که الان پیشرو هستند، با مردم حرکت می کنند و با توجه به شرایط کشور. خود شما هم می دانید اسلام چه عامل تعیین کننده ای در ایران است و چقدر معتقد دارد. می دانید که دیکتاتور و کودتاگران حاکم کنونی چقدر بیرحمند. می دانید هنوز خیلی از مردم نمی دانند در اطرافشان چه خبر است یا بی تفاوتند. انتظار دارید کروبی و موسوی مثل شما، که در امنیت و رفاه اروپا و آمریکا نشسته اید و بدون فکر و ملاحظه شرایط حرف می زنید، ولایت فقیه را از بیخ و بن بزند؟ بهشتی اگر میخواست میتوانست از تمام مواهب این حکومت بهره مند باشد یا حداقل مانند شما در آرامش به زندگی شخصی اش برسد و خود را با کار خطیری مثل افشای جنایات کودتاگران که بازی با مرگ است، درگیر نکند. واقعا چقدر حقیرید که به همراهان واقعی ملت اینگونه می تازید واز دیکتاتور و جنایتکاران واقعی غافلید. نکند اننتظار دارید رهبرانمان را از بین مجاهدین و عده ای کمونیست منجمد که در افکار بسته و ضد دموکراتیک خود 30 سال است یخ زده اند، انتخاب کنیم؟ آنهایی که از اول هم جامعه ایران را نمی شناختند و اکنون به دلیل دوری از آن و خودبزرگ بینی هر چه بیشتر با آن ناآشنا شده اند. یا رضا پهلوی را به رهبری انتخاب کنیم که هنوز فکر می کند باید مردم او را برگردانند و شاه کنند و هیچوقت تکلیف خود را با اقدامات پدرش مشخص نکرده است و همیشه از موضع بالا و با غرور سختن می گوید. رهبران ما آنانی هستند که دغدغه های هر روزه ما را درک می کنند و در شرایطی که ما در آن قرار داریم، هستند. به خصوص که موسوی و کروبی شرایط را به خوبی زیر نظر دارند، بی گدار به آب نمی زنند و با تدبیر دنباله رو مردم هستند. والبته در این فضای امنیتی بعد از کودتا که هر لحظه بیم سرکوب های شدید می رود، سکوت نکرده اند و دست از افشاگری برنداشته اند. شما هم بروید و عقده هایتان را در جای دیگری خالی کنید.

-- امید ، Sep 11, 2009

کسانی که در ایران نیستن و مردم ایران را اونقدر ناچیز و نافهم فرض می کنند که اونا رو حتی از درک مفهوم نجابت هم عاجز می دونند، حق تعیین تکلیف برای مردم داخل کشور رو ندارند. ما اگه بخوایم کسی این جوری از موضع بالا برامون تصمیم بگیره و عقل ما رو هیچ و خودشو عقل کل بدونه، از همین ولی فقیه اطاعت می کنیم و دیگه نیازی به مبارزه نداریم.

-- مسعود ، Sep 11, 2009

اول باید از دلاوری های بهشتی و الویری تشکر کنم. بعد بگم متاسفانه اینجا بعضیا نظر می دن که هیچکس رو قبول ندارن و 30 ساله که فقط حرف می زنند و اسم خودشون رو گذاشتن روشنفکر و اپوزیسیون. هر کس هم بخواد با استبداد مبارزه کنه فوری چند تا انگ بهش می زنن تا از میدان خارجش کنن. خوشبختانه اینا الان همون چند تا طرفداری که روزی در داخل کشور داشتن رو هم ندارن. واسه همین مثل خامنه ای و احمدی نژاد کورکورانه و خشمگین به همه حمله می کنن و توهین می کنن و تهمت می زنن.

-- بدون نام ، Sep 11, 2009

آقای بهشتی؛ پدرت یک ملت بود و تو نیز تو فرزند راستین ملتی

زمانی که آیت ا... خمینی پس از واقعه خونین هفت تیر و کشته شدن شهید بهشتی، وی را یک ملت نامید کسی واقعا از ابعاد شخصیتی دکتر بهشتی آنچنان نچشیده بود. وی روحانی روشنفکری بود که علم آکادمیک را نیز در بالاترین سطوح خود تحصیل کرد و مثل دیگر آخوندهای بیسوادی نبود که یکشبه به مناصب بالا می رسند. اکنون فرزند کسی که به گفته رهبر انقلاب 57 یک ملت بود دستگیر شده است. جوانی که برای ملت ایران فرزندی است که شجاعت و مقاومت پدرش در مقابل استبداد بی بدیل بود. اکنون فرزند این شهید در برابر دروغ، ریا و تزویر و کودتا ایستاده است و با تمامی وجود از حق رای و آزادی ملت دفاع میکند، و البته از فرزند بهشتی مظلوم جز این نیز انتظار نمی رود.

-- درود بر بهشتی ، Sep 11, 2009

عالمی عزیز،
هدف من این است: آزادی از بند نظام مذهبی‌ جمهوری اسلامی. سکولاریسم مردم سالار .حکومت قانون.
نگرانی شما را میفهمم ولی مطمئن باشیدکه اکثریت قریب باتفاق ایرانیان از ستونهای مختلف اجتماعی دیگر هیچ نوع نظام دینی ومذهبی نمیخواهند. نه پس از سی سال تجربه تلخ و تاریک و صد چندان و بویژه نه پس از تقلب وکودتا و جناهتهای شنیع وهولناک اخیر. این نسل اشتباههای نسل پیش را تکرار نخواهد کرد. وانگهی پس ازسرنگونی این جانیها نوع رژیم را مردم در یک همه پرسی سالم و منصفانه تایین خواهند کرد. همانطور که پیشتر عرض شد در این مقطع حساس و بینظیر تاریخی همبستگی میباید و نه تخریب و تفرقه.

-- پیوند سیاسی ، Sep 11, 2009

بعضیا به جز توهین و توهم کار دیگه ای بلد نیستن. از جمله در یکی از نظرات نوشته که "مردم داخل ایران دیگه نمی دونن نجابت به چی میگن؟" من که متاسفم یه نفر به خودش اجازه می ده به مردم توهین کنه و زمانه هم این توهین رو منتشر می کنه. بگذریم از نظرات توهم آمیزی که هیچکس به جز خودش رو قبول نداره و حقایق آشکار رو کتمان می کنه. مردم ایران الان بهتر از هر کسی می دونن چه کسانی دارن در سختترین شرایط هزینه میدن و باامکانات ناچیزشون از حقوق اونا دفاع می کنن و چه کسانی در ساحل آرامش و امنیت نشستن و به مردم دستور میدن به کام مرگ برین، بدون اینکه خودشون هزینه ای بدن یا یه کم زحمت به خودشون بدن و حداقل شرایط امروز ایران و جهان رو بشناسن.

-- کی ، Sep 11, 2009

دوستان عزیز این صفحه!
تکبّر اظهار نظر صریح نیست. تکببر همین است که تحمل صراحت را نداشته باشیم و هر کس حرف زد بگیم تو خارج بودی یا داخل، خودی هستی‌ یا ناخودی ... و از اینجور چیزها! بدتر اینکه اگر کسی‌ حرف خودش رو زد حتما باید وابسته به یک گروه زوار در رفته در خارج باشه! تکببر این تنگ نظرانه استدلال کردنه. جنایتکاران در ایران به همه شکلی‌ میان. برخی‌ میخندن (خلخالی یادتونه) برخی‌ اخمو هستند.
بدون شک آنچه من گفتم انچیزیست که شما هم در درون دلتان میدانید! بحث اینست که شما ما من و تو چه میبینیم. و بله، برخی‌ اوقات آدم باید نظراتش را بی‌ پرده بگوید، حد اقل روی اینترنت!!!! ی آیا برای شما دوستان سکولاریسم و آزادی حرف توخالیست؟ اگر چنین است که بفرماید همدست احمدی هستید که! ک بار نظرات این صفحه رابخوانید تا ببینید!

-- عالمی‌ ، Sep 11, 2009

پیوند سیاسی عزیز حالا حرف همدیگرو میفهمیم. درود!

-- عالمی‌ ، Sep 11, 2009

درود بر بهشتی. برای کروبی خیلی نگرانیم.

-- بدون نام ، Sep 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)