تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«مجرم اصلی کیست؟»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مجرم اصلی کهریزک‌ها!» درباره این بازداشتگاه و حوادث رخ داده در آن، نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «امروز که از عزم نظام برای برخورد با جنایات کهریزک سخن گفته می‌شود، بایستی برای کسانی هم که خواسته یا ناخواسته، خطاکاران را در حاشیه امن قرار داده و می‌دهند تدبیری اندیشیده شود. باور کنید مجرم اصلی اینها هستند، راستی کسانی که با خبر دروغ ابتلای برخی قربانیان به مننژیت، سعی کردند پرونده آدم‌کشی بعضی‌ ماموران خاطی را ببندند، آیا جرمی کمتر از عاملان ضرب و شتم منجر به قتل دارند؟‌» ‌

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «لزوم شناسایی افراد و تریبون‌هایی است که نقش آنها در خلق پدیده‌ای به نام کهریزک و تداوم فعالیت آن، غیر قابل انکار است. به نظر می‌رسد آنچه که عده‌ای را به قانون شکنی، خودسری، جنایت و هزینه‌سازی برای کشور، نظام و مردم تشویق می‌کند، خیال آسوده آنها از حمایت‌های چشم بسته برخی افراد و تریبون‌ها یا سکوت ابهام انگیز گروهی دیگر در برابر این فجایع است.»

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «کسانی خود را در پشت سر کسانی مخفی می‌کنند که نگران حیثیت نظام هستند و البته با صدایی بلندتر از گروه اول، به منتقدان و افـشـاگـران حـملـه می‌نمایند. البته نتیجه دغدغه‌های گروه اول و فریاد کشیدن‌های گروه دوم، یکی است. هر دو گروه خواسته یا ناخواسته، فضایی امن و خیالی آسوده برای متخلفان و جنایت کاران ایجاد می‌کنند و آنها را مطمئن می‌سازند که به برکت وجود بعضی رسانه‌های پرخرج و غیرت ورزی طبیعی یا مصنوعی تعدادی از فریادزنان، می‌توانند به کارهای خود ادامه دهند.»

متن کامل سرمقاله

«نشخوار بیانیه»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ما و مواجهه با جنگ نرم» به بررسی ادعای «جنگ نرم» پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «حوادث پس از انتخابات کشور نشان داد که استفاده از قدرت نرم علیه تمامیت ارضی، استقلال و هویت ملی کشور تنها در شرایط ضعف و شکست نظام اتفاق نمی‌افتد، بلکه در پیروزی‌های خیره کننده هم از این ابزار برای تضعیف موقعیت داخلی و بین‌المللی انقلاب و نظام استفاده می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «ببینید نخست وزیر اوائل انقلاب و رئیس جمهور سابق و رئیس مجلس اسبق و... چه می‌گویند و چگونه برای دست یافتن به قدرت، خود را به آب و آتش می‌زنند. پس این دعواها همه ماهیت قدرت‌طلبی دارند! کنار بکشید!، هرچه می‌خواهد بشود، بشود!.»


کیهان در ادامه افزوده است: «جنگ نرم، صحنه تقابل دروغ‌های بزرگ با واقعیت‌های تردیدناپذیر است. بیانیه‌ها و نامه‌های اخیر آقایان موسوی و کروبی که پی درپی در تلویزیون‌ها و رادیوهای آمریکا، اروپا، اسرائیل و عربستان نشخوار می‌شوند، دروغ‌های بزرگی‌اند که به پیکار واقعیت‌های تردیدناپذیر آمده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

«محاربه با نظام»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «حضور مجلس در میدان نبرد نرم» هم در خصوص وظیفه مجلس در برابر «جنگ نرم» است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «رفتار شناسی دو تن از نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری دهم نشان می‌دهد آنها به بهانه رقابت با احمدی‌نژاد، وارد بازی خطرناکی شده‌اند که اصل نظام و ارکان آن را به چالش کشیده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «برخی فکر می‌کنند انتخابات یک دعوای شخصی یا یک رقابت سیاسی بین احمدی‌نژاد و موسوی بود. در حالی که اگر شعارهای تظاهرات شرارت‌آمیز خیابانی را مرور کنیم، متوجه می‌شویم قصه، قصه دیگری است. آنچه اتفاق افتاد، نوعی محاربه با نظام است و فرماندهان آن بدون شک یاغی هستند.»

رسالت در ادامه افزوده است: «نمایندگان مجلس در نطق‌های قبل از دستور، نسبت به موضوع کودتای نرم موضع گرفتند و آن را محکوم کردند، اما مجلس باید به عنوان یکی از ارکان نظام، تعریف مشخصی از خود در میدان نبرد نرم در افکارعمومی ارائه دهد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بهره‌های شب قدر در حیات اجتماعی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «رفتار دوگانه با خط فقر»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا خطر حباب بورس تهران جدی است؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «لبنان و چالش‌های پیش‌ رو»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «درسی برای مدیران ارشد فرهنگی کشور»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «حذف یا مدیریت بحران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)