تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بررسی پرونده ایران در شورای حکام

نشست اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، در وین آغاز شد.

این نشست که یک هفته به طول خواهد انجامید، به احتمال فعالیت‌های نظامی در پرونده هسته‌ای ایران رسیدگی می‌کند.

قرار است اعضای شورای حکام در روز چهارشنبه هفته جاری، فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کره شمالی و سوریه را مورد بررسی قرار دهند.

«ایمنی هسته‌ای جهان» در سال ۲۰۰۹ نیز از دیگر محورهای مورد مذاکره در این نشست گزارش شده است.

محمد البرادعی مدیر کل آژانس با اشاره به این‌که پرونده هسته‌ای ایران به «بن‌بست» رسیده است از این مقام‌های کشور خواست با پاسخ به همه سئوالات آژانس، احتمال وجود فعالیت‌های نظامی هسته‌ای را از پرونده جمهوری اسلامی حذف کنند.

قرار است ۱۵۰ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده در مجمع عمومی این سازمان، دبیرکلی یوکیا آمانو جانشین محمد البرادعی را تائید کنند.

با فرارسیدن ماه سپتامبر؛ زمان پایان ضرب‌الاجل برای ایران به منظور پاسخ به درخواست مذاکره اوباما، فشارها و واکنش‌های بین‌المللی علیه این کشور افزایش یافته است

دوره مدیر کلی البرادعی بر آژانس انرژی اتمی در ماه نوامبر به پایان می‌رسد.

آخرین گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران، تولید اورانیوم غنی‌‌شده با غلظت پایین‌ را با حجم کمتری نسبت به گذشته ادامه داده است.

اما بی‌پاسخ گذاشتن سئوالات درباره «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای از سوی مقام‌های ایران، از دیگر محور‌های گزارش آژانس است.

فرانسه و اسرائیل، دیدبان هسته‌ای سازمان ملل را متهم به «مخفی نگاه داشتن» شواهد در مورد پرونده هسته‌ای ایران کرده‌اند.

این در حالی است که محمد البرادعی پیش‌تر گفته بود که درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و این‌که این کشور بزرگترین تهدید هسته‌ای جهان است، به شیوه‌های مختلف اغراق شده است.

وی «خطر» هسته‌ای شدن ایران در آینده نزدیک را گمانه‌ای بدون مدرک اعلام کرده است.

البرادعی اظهارات مقام‌های اسرائیلی مبنی بر مخفی کاری وی در ارائه مدارک پرونده ایران را رد کرد.

ایالات متحده آمریکا نیز پس از آخرین گزارش آژانس اعلام کرد که ایران به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند و کماکان به فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

نشست شورای حکام که یک هفته به طول خواهد انجامید، به احتمال فعالیت‌های نظامی در پرونده هسته‌ای ایران رسیدگی می‌کند

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در واکنش، در نامه‌ای به البرادعی، آمریکا را به «دخالت» در کار آژانس متهم کرده و افزوده است که واشینگتن، هیچ سند «موثقی» علیه ایران در دست ندارد.

به نوشته وی، آمریکا از «اسناد جعلی» برای ارائه به بازرسان آژانس علیه تهران استفاده می‌کند.‌

اعضای گروه ۱+۵ نیز چهارشنبه گذشته درباره پرونده هسته‌ای ایران مذاکره کردند و از تهران خواستند که به میز مذاکرات بازگردد.

کارل بیلد، وزیر خارجه سوئد و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا هم گفته که این اتحادیه، برای گفتگو و هم‌چنین رویارویی با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور آماده است.

آلمان و فرانسه هم جمهوری اسلامی را به افزایش تحریم‌ها در صورت بی‌اعتنایی به پیشنهاد مذاکره درباره پرونده هسته‌ای‌اش تهدید کرده‌اند.

با فرارسیدن ماه سپتامبر؛ زمان پایان ضرب‌الاجل برای ایران به منظور پاسخ به درخواست مذاکره باراک اوباما، فشارها و واکنش‌های بین‌المللی علیه این کشور افزایش یافته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)