تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دیدار محرمانه دو مرجع تقلید شیعه

آیت‌الله لطف‏الله صافى گلپایگانی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی دو مرجع تقلید شیعه، روز گذشته به طور «محرمانه» با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

پایگاه اطلاع‌‌رسانی آقای صافی گلپایگانی، با «محرمانه» توصیف کردن این دیدار، اعلام کرد که این دو مرجع تقلید با بررسی «مسائل مختلف تصمیمات مشترکی» اتخاذ کرده‌اند.

این پایگاه به جزئیات بیشتری از این دیدار اشاره نکرده است.

این دو مرجع تقلید، از مراجع نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر انتقاد‌هایی از عملکرد محمود احمدی‌نژاد داشته‌اند.


از راست به چپ: آقای صافی گلپایگانی و آقای مکارم شیرازی

آقای صافی گلپایگانی در سال ۱۳۵۹ از سوی آقای خمینی به عضویت شورای نگهبان درآمد و هشت سال دبیر این شورا بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای مکارم شیرازی نیز امروز یکشنبه طی سخنانی از «دولتمردان، زمامداران، فرماندهان و مدیرانی» که خطا کرده‌اند، خواست که بدون لجاجت آن را بپذیرند و از نظر خود بازگردند، نه «این که آن را توجیه» کنند.

این مرجع تقلید گفت که «گناهانی است که باعث درد و ناراحتی می‌شود مانند تقلب و رشوه خواری.»

آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی، دو تن از مراجع تقلید دیگر شیعه نیز جمعه شب در قم با یکدیگر دیدار کرده و در خصوص حوادث اخیر تبادل نظر کرده بودند.

آقای مکارم شیرازی از «دولتمردان، زمامداران، فرماندهان و مدیرانی» که خطا کرده‌اند، خواست که بدون لجاجت آن را بپذیرند و از نظر خود بازگردند، نه «این که آن را توجیه» کنند

این دو مرجع، در این دیدار نسبت به پیامد‌های «بحران» پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

آیت‌الله منتظری یکی از سرشناس‌ترین مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به نتیجه انتخابات، برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان، بازداشت فعالان سیاسی و برگزاری دادگاه برخی متهمان اعتراض کرده است.

آیت‌الله صانعی نیز از جمله مراجعی است که در این مدت چندین بار نسبت به تحولات روی داده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار تجدید‌نظر مسئولان جمهوری اسلامی در رفتار‌ها و اقدامات خود شده است.

هفته اول مرداد ماه نیز آیت‌الله موسوى اردبیلى و آیت‌الله ‏شبیرى زنجانى در دیدار با آیت‌الله منتظری در خصوص حوادث پس از انتخابات در ایران گفتگو کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینان در خانه هایی از نی و در جنگل زندگی می کنند! آتش از آن دور دورها شروع شده بود، اما آنان در خانه هایی امن در سایه دار و سرنیزه و تفنگ پاسدارانشان تن یله کرده بودند و با روغن گوسفند و عسل جنگ و گوشت آهو و صداقات و مبرات و خیرات هر روز فربه و فربه تر می شدند. و اما اینک آتش در جنگل دور زده و اینان هنوز تا دیروز در مرکز این دایره در رفاه امن بوده اند اما آتش لحظه به لحظه نزدیک می شود، مردم اینک در کوی و برزن بر مقدسین و مقدسات لعنت و نفرین می فرستند و بر یزید و شمر صلوات و تکریم و رحمت. پیرمردی در کوچه ی ما می گفت خدا یزید را رحمت کند که آنقدر دموکرات و آزاد منش بود که در آن شب بعد از جنگ امام حسین با یزدیان با آنهمه توهین و گستاخی به زینب اجاز داد تا آن سخنرانی خودش را بکند. آن پیرمرد و دراین جنوب تهران برای من و شش هفت نفر از بچه های محل که بین شانزده وهفده ساله هستند و خود من که سی سه سال دارم سخن می گفت. این پیر مرد کسی ست که ده یازده سال پیش به محض بلند شدن صدای الله اکبر موذن مسجد محله ی ما بسوی مسجد روانه می شد. او خود می گوید که هفت سال است که دیگر او به مسجد نرفته و چهار سال است که دیگر نماز نمی خواند. آری در مسجد آتش گرفته است و بزودی مهراب را خواهد سوزاند. آقایان دیر بیدار شده اند. بزودی ریش ها را باید تراشید، و صورتها باید خراشید و با لباس مبدل از معرکه خارج شد!

-- بدون نام ، Sep 6, 2009

آقایون ....دستار بسر، این چه جور محرمانه ای بود که همه فهمیدن!

-- فهمیده ، Sep 6, 2009

خوب که چی؟ این دو ....هم ملاقات کردند، این به مردم ایران چه ربطی دارد؟
جمعیت گذریان و عبوریان نظام،

-- Oboriane Nezam ، Sep 6, 2009

كاش براى يكبار هم كه شده بحث آيات سر اين بوده كه چگون مى شود با كمترين هزينه براى ملت مظلوم ايران سايه خود را از سرشان كم كرده عازم عتبات شده در آنجا مجاور گرديده به خدمت ناچيز خود به درگاه ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين مشغول
شده بگونه اى كه ديگر نشانى از ايشان در اين عالم به ظهور نيامده و ملتى را تا پايان عالم شكر گزار فرمايند!

-- نادر ، Sep 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)