تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله منتظری:

«منظورشان از نظام، یک نفر است»

آیت‌الله حسینعلی منتظری گفت «بعضی‌ها» وقتی می‌گویند نظام، منظورشان «یک نفر» است.

آقای منتظری در دیدار با تعدادی از دانشجویان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزود که حفظ نظام، یک «واجب شخصی» نیست، بلکه «مقصود این است که نظام باشد تا دستورات اسلام اجرا شود.»

وی با اشاره به این‌که «متاسفانه بعضی‌ها وقتی می‌گویند نظام، منظورشان یک شخص است»، این طرز تلقی را تادرست دانست.

این مرجع بلندپایه مذهبی، بازداشت افراد به نام اسلام و اعتراف‌گیری «بی‌اساس» و «تحت فشار» از آنها را برخلاف اسلام اعلام کرد.


وی با بیان جمله معروف آیت‌الله روح‌الله خمینی، مبنی بر این که «میزان رای ملت است» اظهار داشت: «الان صریحا می‌گویند ملاک رای یک نفر است و این برخلاف موازین است.»

آقای منتظری در ادامه افزود که «بسیاری از شخصیت‌هایی که در پیروزی انقلاب نقش داشتند و الان هم انقلابی‌اند، الان در زندان هستند. دستورات اسلام را زیر پا می‌گذارند و می‌گویند برای حفظ نظام است.»

وی با طرح بر «ولایت» افراد بر یکدیگر و ضرورت «امر به معروف و نهی از منکر» گفت که «الان انحرافی پیش آمده که همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلوی این انحرافات را بگیرند.»

به گفته این مرجع تقلید، «بی‌گناهانی در زندان هستند که این ظلم بزرگی است و باید به آن بی‌تفاوت نباشیم.»

آیت‌الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعه، از بزرگترین مخالفان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که در دوره‌های مختلف و به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، نسبت به اقدامات رهبران این کشور واکنش نشان داده است.

وی با طرح بر «ولایت» افراد بر یکدیگر و ضرورت «امر به معروف و نهی از منکر» گفت که «الان انحرافی پیش آمده که همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلوی این انحرافات را بگیرند»

منظور آقای منتظری از «یک نفر»، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که او و افراد نزدیک به وی بارها بر حفظ نظام اسلامی تاکید کرده‌اند.

بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی بازداشت‌شده پس از انتخابات نیز در جلسه محاکمه خود، از آقای خامنه‌ای به خاطر اقداماتشان عذرخواهی کردند.

از ایران خبر می‌رسد که بازجویان در بازجویی از بسیاری از بازداشت‌شدگان، آنها را به ایستادگی در برابر آیت‌الله خامنه‌ای که منصب ولایت فقیه را عهده‌دار است، متهم می‌کنند.

در یکی از جلسات محاکمه اصلاح طلبان، محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی خطاب به آقای خامنه ای اظهار داشت: «ای رهبر، ای پیشوا در برابر تو تسلیمیم و همچون حر ابن ریاحی خودمان را تسلیم می‌کنیم.»

آقای عطریانفر افزود: «ای رهبر، ای پیشوا ما اعلام می‌کنیم این شمشیر و این کتاب خدا. به این کتاب خدا ما را ببخشید و میدانی فراهم کنید تا به آغوش نظام برگردیم یا ما را مجازات کنید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من که‌ یادم نمی آید در زمان خمینی هم چیزی با این میزانی که‌ میگفت اندازه‌ گرفته‌ شده‌ باشد

-- زاگرس ، Sep 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)