تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

لغو مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله قدوسی

مراسم بیست و هفتمین سالگرد کشته شدن آیت‌الله علی قدوسی، اولین دادستان انقلاب اسلامی ایران در اعتراض به حوادث اخیر لغو شد.

خانواده آیت‌الله قدوسی با اظهار تاسف «شدید» از حوادث اخیر اعلام کرده‌اند با توجه به «تشنج‌های» موجود در جامعه، راهی جز لغو این مراسم ندارند.

در این بیانیه، جلوگیری از تکرار آنچه که در مراسم مشابه(سالگرد آیت‌الله بهشتی) رخ داد، از دیگر دلایل لغو این مراسم عنوان شده است.

مراسم سالگرد کشته شدن آقای قدوسی سال‌ها در مسجد قبای تهران برگزار می‌شود و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سال گذشته سخنران این مراسم بود.


آیت‌الله قدوسی

هفتم تیر ماه سال‌جاری در جریان برگزاری مراسم سالگرد کشته شدن آیت‌الله محمد حسینی بهشتی، رئیس پیشین رئیس دیوان عالی کشور در مسجد قبا با حضور مهدی کروبی و میرحسین موسوی، گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات از سوی نیرو‌های امنیتی دستگیر شدند.

ترانه موسوی دختری که گزارش شده پس از تجاوز، کشته و جسد سوخته‌اش در حوالی قزوین پیدا شده، از دستگیرشدگان این روز بوده است.

خانواده آقای قدوسی در بیانیه‌ای که امروز یکشنبه در برخی مطبوعات به چاپ رسیده، با انتقاد از عملکرد ۳۰ ساله مسئولان جمهوری اسلامی در اداره کشور و نحوه برخورد با جوانان افزوده‌اند: «نتیجه این سیر وارونه و میراث این کارنامه نامطلوب، ایجاد وضعیتی است که اکنون همه شاهد آنند.»

«چنان ترسان و لرزان سر در لاک دفاعی خود فرو برده‌ایم که با اندک پرسش فکری یا تبلیغاتی و یا رسانه‌ای، چنان وحشتی بر ارباب رسمی اندیشه و فرهنگ مستولی می‌شود که غیر از برخورد فیزیکی، حذف رسمی و دفاعی سست، راهی ندارند»

در این بیانیه آمده که وضعیت کنونی «چنان غیر قابل قبول» است که بدون تردید آیت‌الله علی قدوسی، آیت‌الله محمد حسینی بهشتی، محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر اگر چنین وضعیتی را تصور می‌کردند «هرگز به سوی آن گام برنمی‌داشتند.»

این افراد، در سال‌های نخست پیرزوی انقلاب اسلامی، جزو مقام‌های بلندپایه‌ای بودند که از سوی گروه‌های «مخالف» جمهوری اسلامی ترور شدند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده که «تشنجات اجتماعی، فرهنگی و فکری»، جامعه را فراگرفته است و نیروهای انقلاب دچار «انشقاقی دردناک و غیرقابل» جبران شده‌اند.

این بیانیه افزوده که در فضای کنونی کشور، «التهاب سیاسی فراگیر شده و سفله‌پروری، ناراستی و تهمت، سکه رایج بازار شده و با اصرار به ارزش تبدیل می‌شود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که «چگونه است که پس از ۳۰ سال و فداکردن بزرگانی چون قدوسی و بهشتی، به جای آنکه در عدالت و قضاوت الگوی دیگران باشیم، همگان ماتم‌زده فاجعه‌ای چون بازداشتگاه کهریزک هستند... اگر شهید قدوسی و امثال او زنده بودند، هرگز اجازه نمی‌دادند که به بهانه مصلحت و حفظ نظام این امور را تحمل کنیم.»

این بیانیه افزوده که در فضای کنونی کشور، «التهاب سیاسی فراگیر شده و سفله‌پروری، ناراستی و تهمت، سکه رایج بازار شده و با اصرار به ارزش تبدیل می‌شود»

خانواده آیت‌الله قدوسی در تشریح وضعیت کنونی ایران نوشته‌اند: «چنان ترسان و لرزان سر در لاک دفاعی خود فرو برده‌ایم که با اندک پرسش فکری یا تبلیغاتی و یا رسانه‌ای، چنان وحشتی بر ارباب رسمی اندیشه و فرهنگ مستولی می‌شود که غیر از برخورد فیزیکی، حذف رسمی و دفاعی سست، راهی ندارند.»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ده‌ها نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند.

اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات از دایره هواداران نامزد‌ها به احزاب و مراجع تقلید شیعه کشیده است.

در این مدت، برخی فعالان سیاسی و مدنی دستگیر و محاکمه شده‌اند و برای بسیاری از رسانه‌ها محدودیت‌های شدیدی اعمال شده است.

خانواده آقای قدوسی یکی دیگر از معترضان به وضعیت موجود هستند که در قالب بیانیه‌ای با لغو مراسم سالگرد وی اعتراض خود را نشان داده‌اند.

آیت‌الله علی قدوسی اولین دادستان انقلاب اسلامی بود که ۱۴ شهریور ماه سال ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمبی در ساختمان دادستانی کشته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانواده آقای قدوسی، با انتقاد از عملکرد ۳۰ ساله مسئولان جمهوری اسلامی در اداره کشور و نحوه برخورد با جوانان افزوده‌اند: «نتیجه این سیر وارونه و میراث این کارنامه نامطلوب، ایجاد وضعیتی است که اکنون همه شاهد آنند.» قدوسی هم اگر زنده بود! وضعیت بهتری برای ملت ایران تصور نمی شد! نظام اسلامی از بنیان فاسد و بر دروغ، تقلب، تزویر، فریب، مرگ و... بنا شده است.
.....

-- Nezame Fasde Eslami ، Sep 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)