تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«قرار گرفتن در دایره پرگار»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «به سوی خرد جمعی» به بررسی شرایط پس از انتخابات در ایران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «متاسفانه در زمانه ما کسانی یافت می‌شوند که در عمل نه تنها اعتبار و جایگاهی برای حسابرسی از نفس قائل نیستند، بلکه ارزیابی‌های جمعی را نیز فاقد ارزش می‌دانند. اینان که در دایره تنگ منیت‌ها سیر می کنند به جای آنکه خود را در نگاه دیگران ببینند، خود را آئینه دیگران می‌کنند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «نتیجه این می‌شود که این افراد در دایره پرگار قرار می‌گیرند و همه افراد و تشکل‌ها باید خود را با آنها و برنامه‌هایشان منطبق و هماهنگ سازند. در چنین وضعیتی باب خردگرایی علمی و معنوی بسته می‌شود و رشد و توسعه مفهوم حقیقی خود را از دست می‌دهد.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «افرادی که به خردورزی جمعی نگاه مثبتی ندارند، در عمل معتقدند بدون همکاری تعامل و تفاهم با دیگران و بدون رقابت می‌توان کارها را قهرمانانه به پیش برد. این افراد با استفاده از تعابیر کم ارزش و عوام پسند محیط‌های فرهنگی را تخطئه می‌کنند و محیط‌های احساسی و عاطفی را در جامعه حاکم می‌نمایند. در چنین اوضاعی مردم فقط تماشاگرانی هستند که فاقد قدرت اصلی بوده و همه مشکلات باید از ناحیه فعالان و دولتمردان حل و فصل شود.»

متن کامل سرمقاله

«بسط رفع کدورت‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «نقطه عطف تعامل قوا» به تقدیر از رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد پرداخته است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «آنچه که هفته گذشته و در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور رخ داد، نمادی از عمق و واقعیت مردمسالاری در نظام اسلامی بود.»

به نوشته این روزنامه، «نظام و تمام ارکان و اجزای آن متکی به رای و خواست ملت هستند. قوای سه گانه مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردمند و مردمسالاری یک مجامله شعارگونه و تشریفاتی نیست ، وملت بارها با عمل خود و حضور خود ثابت کرده است که اصل مردمسالاری و جمهوریت نظام و سازوکارهای آن از قبیل انتخابات را باور دارد.»

رسالت در ادامه افزوده است: «نحوه تعامل و همدلی حاکم بر مجلس و قوه مجریه را می‌توان مقدمه‌ای در باب بسط تفاهم ملی و رفع کدورت‌ها دانست تا سوءتفاهم‌ها و سوءبرداشت‌ها بویژه که پس از انتخابات اخیر کشورمان اوج گرفته‌اند به حداقل برسند.»

متن کامل سرمقاله

«شگرد به بن‌بست رسیده‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «کی بود سیلی زد؟!» به مقایسه مخالفت غرب با وزیر دفاع جدید دولت دهم و اقدامات اصلاح‌طلبان پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «از نخستین روزی که معلوم شد سردار احمد وحیدی به عنوان نامزد وزارت دفاع در کابینه دهم معرفی شده است، آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان اروپایی آنها، تبلیغات پرحجم و گسترده‌ای را علیه وی تدارک دیده و به صحنه آوردند.»

به نوشته این روزنامه، «برخی از شواهد و قرائن موجود و از جمله واکنش غرب نسبت به گزینش سردار وحیدی برای وزارت دفاع، حکایت از آن دارد که تبلیغات پرحجم یادشده با رخدادهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، بی‌ارتباط نبوده است و صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آمریکایی و اروپایی آنها امیدوار بودند دکتر احمدی‌نژاد تحت تاثیر این تبلیغات و با توجه به فتنه اخیر و مشترک آمریکا و خط نفاق داخلی، دست به واکنشی منفعلانه بزند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «برخی از کارشناسان عملیات روانی، از شگرد تکرار ادعا با عنوان شگرد به بن‌بست رسیده‌ها نیز یاد می کنند. آیا شباهت این شگرد صهیونیست‌ها با شگردی که موسوی و خاتمی در جریان انتخابات اخیر به کار گرفته و علی‌رغم تمامی اسناد موجود، در شیپور فریب تقلب در انتخابات می‌دمیدند، عبرت‌انگیز نیست؟!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «جنبش الحوثی و سناریوی تکفیری‌ها در یمن»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «راهکارهای آرامش‌بخش در منشور راه سبز امید»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «واردات بنزین و ملاحظات دولت»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «استقلال بانک مرکزی؛ مسئله همین است»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «تجارت امنیت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)