تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سلطانیه: اسناد آمریکا جعلی است

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا را به استفاده از «اسناد جعلی» برای ارائه به بازرسان آژانس علیه تهران متهم کرد.

آقای سلطانیه با ارسال نامه‌ای هشت صفحه‌ای به محمد البرادعی نوشته است که ادعاهای ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای ایران، «جعلی و بی‌اساس» است.

منظور وی، اسنادی است که ار آنها با عنوان «مطالعات ادعایی» نام برده می‌شود و حاوی اطلاعاتی مبنی بر فعالیت مخفیانه هسته‌ای-نظامی ایران است.

نماینده ایران در آژانس در ادامه این نامه، آمریکا را به «دخالت» در کار آژانس متهم کرده و افزوده است که واشینگتن، هیچ سند «موثقی» علیه ایران در دست ندارد.


سلطانیه (رویترز)

در این نامه آمده است که اسنادی که آمریکا بر اساس آنها اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند، «اصل» نیستند و تنها کپی آنها به آژانس ارائه شده است.

سلطانیه در عین حال در نامه یادشده، از آنچه «سوءنیت و انگیزه سیاسی» بریتانیا و فرانسه در قبال پرونده ایران نامیده، انتقاد کرده است.

فرانسه، در روزهای گذشته، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را به «مخفی نگاه داشتن» شواهد در مورد پرونده هسته‌ای ایران متهم کرده بود.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه گفته بود که دیده‌بان هسته‌ای، «شواهدی را که ممکن است در تشخیص اهداف هسته‌ای ایران به جامعه جهانی کمک کند، نزد خود نگه می‌دارد.»

پیش از این نیز، اتهام مشابهی از سوی اسرائیل به این نهاد بین‌المللی مطرح شده بود.

سلطانیه، آمریکا را به «دخالت» در کار آژانس متهم کرده و افزوده است که واشینگتن، هیچ سند «موثقی» علیه ایران در دست ندارد

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا نیز روز گذشته اعلام کرد که موضع اتحادیه اروپا در خصوص تحریم ایران و یا اقدامات دیگر علیه این کشور کاملا روشن است.

با این حال، ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باردیگر بر انتظار قدرت‌های بزرگ برای پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای‌اش تاکید کرد.

اگرچه وی از اظهارنظر درباره نامه سلطانیه به البرادعی خودداری کرد.

روز گذشته نیز کارل بیلد، وزیر خارجه سوئد و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه، برای گفتگو و هم‌چنین رویارویی با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور آماده است.

نشست گروه ۱+۵ درباره ایران هم با تاکید اعضای این نشست بر تلاش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره پایان یافت.

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از تحویل بسته پیشنهادی جدید ایران به قدرت‌های جهانی طی هفته جاری خبر داده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)