تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«اثری از برادری نیست»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تعادل نیاز مبرم امروز» درباره لزوم همگرایی میان گروه‌های سیاسی جمهوری اسلامی نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «سالروز میلاد باسعادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، مناسبت خوبی برای تذکر مجدد این نکته ی بسیار مهم به مسئولان و دست اندرکاران اداره کشور و صاحبان قلم و سخن است که از فرصت معنوی ماه مبارک رمضان بهره برداری نمایند و فضای سیاسی کشور را به طرف برادری و مسالمت و آرامش ببرند و از ایجاد تنش بپرهیزند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «متاسفانه علیرغم اینکه ماه مبارک رمضان به نیمه رسیده، هنوز اثری از توجه به این توصیه خیرخواهانه که در آستانه این ماه توسط بسیاری از خیرخواهان چه با قلم و چه با زبان به عمل آمد مشاهده نمی‌شود. تاسف بالاتر اینکه رگبار حملات ناروا و پراکندن اتهامات از ناحیه افراطیون دو طرف شدت کیفی بیشتری گرفته و این روزها کار به جائی رسیده که اگر به میل و رای افراطیون باشد هیچ راهی جز حذف یک‌طرف باقی نمیماند.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «اینکه بعضی افراد تلاش می‌کنند مخالفان افکار و اندیشه‌های خود را مخالفان امام و انقلاب و حتی اسلام قلمداد کنند و به آنها برچسب وابستگی به بیگانگان بچسبانند، به هیچ‌وجه به مصلحت جامعه و نظام نیست. هرکس حق دارد این افکار و اندیشه‌ها را نقد کند و نپذیرد، ولی انگ ضد انقلاب و برانداز و دست نشانده بیگانگان زدن به صاحبان این افکار و اندیشه‌ها با هیچ معیاری منطبق نیست.»

متن کامل سرمقاله

«واقع‌گرایی مقابل ذهنی‌گرایی»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «آسیب شناسی واقعی دولت نهم رمز موفقیت دولت دهم» به بررسی سخنان وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد در مجلس پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «هفته گذشته مجلس شورای اسلامی بعد از پنج روز بررسی وزرای معرفی شده، به ۱۸ نفر از آنها رای اعتماد داد. در مباحث مربوط به رای اعتماد نوعی واقع‌گرایی در سخنان مخالفان و نوعی ذهنی‌گرایی به دور از واقعیت در بیان موافقان خودنمائی می‌کرد. دولت دهم اگر بخواهد مسیر درست را طی کند، چاره‌ای جز قبول واقعیت‌ها ندارد.»

به نوشته این روزنامه، «خودشیفتگی و فرافکنی و خلق دشمن فرضی و امنیتی کردن فضای کسب و کار و فعالیت و فضای عمومی، جامعه نه تنها به سرانجامی نخواهد رسید، بلکه بر فاصله دولت، ملت خواهد افزود. واقعیت این است که دردولت نهم، معنویت و اخلاق جامعه لطمه دید، بهره‌وری در کار به کمترین میزان خود رسید، صمیمیت بین مردم خدشه دار شد، از منابع و سرمایه های انسانی بهره گرفته نشد، سرخوردگی از کار و تلاش و افسردگی در جامعه افزایش یافت و اعتماد مردم به یکدیگر صدمه جدی دید.»

مردمسالاری در ادامه افزوده است: «اگر دولت نتواند یا نخواهد زمینه‌های مشارکت را برای رسیدن به توسعه درجامعه فراهم کند، مردم بیشتر از گذشته جبرگرا می‌شوند و نمی‌توانند باور کنند که از تسلسل فقر بگریزند و یک جامعه آبادی داشته باشند، زیرا جبرگرایی راه را برای فرار از مسئولیت باز می‌کند. خلاصه کلام این که بدون آسیب شناسی واقعی گذشته، حرکت به آینده موفق ممکن نمی‌شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «سالار کریمان»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «روزنامه‌نگار مردمسالار»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «قدرت مردم و کمک دولت»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «عوامل کاهش صادرات نفت ایران»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فصلی نو در همگرایی دولت و مجلس»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «احمدی‌نژاد هم اینها را شنید؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)