تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی منتظری و صانعی از حوادث اخیر

آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی دو تن از مراجع شیعه در قم، نسبت به پیامد‌های «بحران» پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز نگرانی کردند.

این دو مرجع تقلید در دیداری که جمعه ۱۳ شهریور با یکدیگر داشتند، «از وضعیت‏ ‏پیش آمده برای کشور و بحران پس از انتخابات ابراز نگرانی» کرده‌اند.

آیت‌الله منتظری یکی از سرشناس‌ترین مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به نتیجه انتخابات، برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان، بازداشت فعالان سیاسی و برگزاری دادگاه برخی متهمان اعتراض کرده است.

آیت‌الله صانعی نیز از جمله مراجعی است که در این مدت چندین بار نسبت به تحولات روی داده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار تجدید‌نظر مسئولان جمهوری اسلامی در رفتار‌ها و اقدامات خود شده است.


آن‌طور که در وب‌سایت آقای منتظری آمده است، این دو مرجع تقلید در عین حال از ادامه بازداشت «افراد بی‌گناه که بعضا از مسئولین رده‏ ‏بالای نظام جمهوری اسلامی بودند، ابراز تأسف» کرده‌اند.

مقام‌های قضایی می‌گویند که در حوادث اخیر ایران، دست‌کم چهار هزار نفر بازداشت شده‌اند که تنها ۳۰۰ تن از آنها در زندان به سر می‌‌برند.

تاکنون چهار جلسه محاکمه برخی از این افراد که در میان آنها فعالا سیاسی شناخته شده نیز حضور دارند، برگزار شده است.

برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در جریان این محاکمات اظهاراتی مطرح کرده‌اند که برخلاف مواضع آنها در زمان آزادی است.

این دو مرجع تقلید از ادامه بازداشت «افراد بی‌گناه که بعضا از مسئولین رده‏ ‏بالای نظام جمهوری اسلامی بودند، ابراز تأسف» کرده‌اند

اظهارات این فعالان سیاسی که رسانه‌های محافظه‌کار از آن به عنوان «اعتراف» یاد می‌کنند با واکنش مراجع تقلید، احزاب اصلاح‌طلب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی دو مرجع تقلیدی هستند که پیش از پخش اظهارات اصلاح‌طلبان بازداشتی، اعلام کرده بودند که این اعترافات «فاقد ارزش قانونی» بوده و «بی‌اعتبار» است.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات که با خشونت‌های دولتی همراه بود، بنابر اعلام کمیته پیگیری ستاد‌های مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دست‌کم ۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های ایران هنوز حاضر نشده‌اند این آمار را تکذیب یا تائید کنند. آنها ،می‌گویند که تنها ۳۰ نفر در این حوادث کشته‌ شده‌اند که به گفته سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه بیشتر آنها جزو نیرو‌های بسج بوده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خداییش بد نبود بعد از این همه تلاش و زحمت و جانبازی که به هر حال به دیدار یکدگر رفته اند کاش یک استخاره هم میکردند تا ببیبند قیام و جهاد اکبر مستحب است یا واجب. تا ببیبند جایز است آیا که اصولا بیشتر از این صبر نکنند و به جای اعلامیه و بیا نیه نویسی کاری کنند کآرستان.

-- شمیم ، Sep 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)