تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامزد ندا آقاسلطان در بازداشت به‌سر می‌برد

سازمان عفو بین‌الملل از بازداشت کاسپین ماکان، نامزد ندا آقاسلطان از سوی مأموران امنیتی ایران، خبر داد.

به گفته اطلاعیه عفو بین‌الملل که امروز منتشر شد کاسپین ماکان پس از آن که قتل ندا آقاسلطان را با نیروهای بسیج مرتبط دانست از تاریخ ۲۷ ژوئن در بازداشت به‌سر می‌برد.

عفو بین‌الملل می‌نویسد «او که هم‌اینک در زندان اوین تهران به‌سر می‌برد به خانواده‌اش گفته‌است که اگر اعترافی را مبنی بر این‌که سازمان مجاهدین خلق مسئول قتل ندا آقاسلطان بوده امضاء کند از زندان آزاد خواهد شد.»

سازمان عفو بین‌الملل از اعمال شکنجه بر کاسپین ماکان برای گرفتن چنین اعترافی از او ابراز نگرانی کرده‌است.

ندا آقاسلطان، ‌۲۲ ساله، در تاریخ ۲۰ ژوئن در تهران کشته‌شد. وی که به همراه سه نفر از جمله کاسپین ماکان در حال ترک یکی از تظاهرات‌های اعتراضی به نتایج انتخابات بودند در برابر دوربین یک تلفن همراه جان داد. تصاویر لحظه مرگ او در رسانه‌های جهان پخش شد.

کاسپین ماکان پس از آن که قتل ندا آقاسلطان را با نیروهای بسیج مرتبط دانست بازداشت شده‌است

کاسپین ماکان در تاریخ ۲۲ ژوئن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که «شاهدان عینی و تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که احتمالاً افراد بسیج عمداً او را نشانه گرفته و به قتل رسانده‌اند.»

به گزارش عفو بین‌الملل پس از این قتل، یکی از افراد بسیج اعلام کرد که «قصد کشتن ندا آقاسلطان را نداشته‌است.»
چهار روز بعد، کاسپین ماکان در خانه خود در تهران بازداشت شد.

محمود احمدی‌نژاد قتل ندا آقاسلطان را «مشکوک» قلمداد کرد و آیت‌الله احمد خاتمی، یکی از نمایندگان رهبر ایران، در نماز جمعه تهران «خود معترضان» را قاتل ندا دانست.

مقامات ایران از آن تاریخ به ارعاب و تعقیب کسانی که در مورد این قتل صحبت کرده‌اند پرداخته‌اند. وزارت اطلاعات ایران از پلیس بین‌الملل خواسته تا آرش حجازی، پزشکی که شاهد قتل ندا آقاسلطان بوده را دستگیر کند.
آرش حجازی، پزشکی که سعی در نجات دادن ندا در لحظه مرگ کرده‌‌بود با رسانه‌های جهان در مورد مشاهداتش صحبت کرده‌است.

گزارش‌های دیگری حاکی از فشار و ارعاب خانواده ندا آقاسلطان از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی است.
زمانی که خانواده آقاسلطان برای یک دعای جمعی در مسجد نیلوفر در عباس‌آباد تهران گرد هم آمده‌بودند ۲۰ تن از افراد بسیج به مسجد وارد شده و با اعمال زور اقدام به متفرق کردن حاضران کردند.

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته تا اقداماتی فوری برای حفاظت از کاسپین ماکان از شکنجه انجام دهند و امکان دسترسی فوری به وکیل مدافع را برای او فراهم کنند.
این سازمان هم‌چنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا وی را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کند مگر جرمی قابل شناسایی در مورد او محرز شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان،

این اسلامه ناب محمدی است. از هر انسانیت به دور است و به هر بربریت نزدیک.

برادر عزیز من، کاسپین، به تو افتخار می‌کنم که به خاطر عشق از دست رفته خود، زحمت زندان این حیوانات را کشیدی. درود بر تو که عشق وفادار ماندی. تو درس وفاداری را به بسیاری از ما دادی، همچنان که ندا، درس پاکی‌ از ملاحظات این رژیم کثیف را به ما داد.

هم درد تو هستم.

دکتر میر حسین

-- بدون نام ، Sep 4, 2009

آقای خامنه ای ، روحانیت عازم به جهنم، فتوای قتل این آقا را هم صادر کنید. او را هم بکشید تا خیالتان راحت شود. شما که جز با قتل و بوی خون جنونتان نشئه نمی شود بکشید این معصوم را هم. چه گناهی بالاتر از معصومیت!

-- بدون نام ، Sep 4, 2009

ماکان عزیز این روحانیت و این فرزندان پرپدر یک مادر سپاه و بسیج آنقدر نامردند که تازه اگر تو این نامه را امظا کنی ترا هم بجرم مجاهد بودن ولت نمی کنند. تو این عروسان هزار داماد را بشناس. اینان حرامزادگان سمنگانند بقول فردوسی!

-- بدون نام ، Sep 4, 2009

سعید امامی هم در مشهد بمب گذاشت تا سازمان مجاهدین خلق را در سطح جهانی بی اعتبار نماید. شیوه های فاشیستی سعید امامی همچنان ادامه دارد. نظام برای قتل عام افراد اشرف به هر شیوه ای متوسل می شود که یکی از آنها نسبت دادن کشته شدن ندا بدست اعضای مجاهدین خلق است. عوامل خامنه ای در زندانها به جوانان تجاوز می کنند و در خیا بانها آنها را می کشند مانند ندا. این هیولای بی مانند برای حفظ نظام ارتجاعی به هر دروغ و فریب کثیفی روی می آورد. شیوه های لو رفته خامنه ای را همه می شناسند و اثری نخواهد داشت.

-- فرشته .م ، Sep 4, 2009

پایان کار ستمگر پایان جهل است و پایان جهل پایان مردمی است که ان را بردوش میکشند وداستان ضحاک میماندو ماران بردوش و کاوه
ضحاک کش و فردوسی بزرگ.

-- شمس ، Sep 4, 2009

مسبب این بازداشت اون ابلهی هست که با عکس این دختر ژست سیاسی میگیره و همه چیز رو به نفع خودش مصادره میکنه و حتی تو جلیه میتینگش عکس این بیچاره رو قاب میکنه پشت سرش میزنه...!
اگه خود ندا بود راضی بود؟ اصلن با تو و دارو رستت موافق بود؟
چه کسی اجازه همچین مصادره های رو داده؟

-- ar.shafaii ، Sep 4, 2009

ar.shafaii مسبب هر جنایتی به عهده آمر و عامل آن جنایت است. یعنی خامنه ای، سایر کودتاگران و ان جنایتکاری که ندا را کشت و مسبب بازداشت هم فرد بازداشت کننده است. سوء استفاده هایی که توسط بعضی گروههای به اصطلاح اپوزیسیون خارج از کشور که هیچ ربطی به آزادی و مردم سالاری و جنبش مردم ایران ندارند، کار بسیار کثیفی است و نشان دهنده ماهیت واقعی آن گروههاست. ولی اینکه قاتلان و بازداشت کنندگان را تبرئه می کنید و این اعمال را به سوء استفاده کنندگان نسبت می دهید، استدلالی نیست که هیچ عقل سالم و جدان پاکی آن را بپذیرد.

-- پاسخ به ar.shafaii ، Sep 5, 2009

وای بر ما که عمری در کنار این جنایتکاران و قاتلان یزید را لعنت کردیم. یزید که با زینبی که آن گونه علیهش صحبت کرد و سجادی که بازمانده امام حسین بود کاری نداشت و آسیبی به آنان نرساند.

-- پاسخ به ar.shafaii ، Sep 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)