تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتشار نام ۷۲ نفر از کشته‌شدگان اخیر

تارنمای نوروز، ارگان خبری جبهه مشارکت ایران اسلامی مشخصات ۷۲ نفر از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را منتشر کرد.

نوروز، انتشار این اسامی را پاسخی به «آمار غیر واقعی» که در روزهای اخیر از سوی مقامات رسمی و غیررسمی نزدیک به دولت ارائه شده، عنوان کرده‌است.

مقامات رسمی ایران تا کنون کشته شدن ۲۹ نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر را تأئید کرده‌اند. فرمانده سپاه پاسداران هفته پیش در این باره گفت که «۲۰ نفر از کشته‌شدگان از اعضای بسیج بوده‌اند.»

فعالان حقوق بشر می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان بیشتر از آمار اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش نوروز این فهرست ۷۲ نفره، تنها شامل افرادی است که تا کنون احراز هویت شده‌اند و کوشش برای شناسایی سایر جان‌باختگان رویدادهای اخیر ادامه دارد.

خانواده ۲۵ نفر از کشته‌شدگانی که نام‌های آن‌ها در این فهرست آمده، با مراجعه به مراجع معرفی شده از سوی ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کشته شدن فرزند یا عضو خانواده خود را اعلام کرده‌اند.

به نوشته سایت نوروز بقیه خانواده‌ها برای اعلام رسمی کشته شدن فرزندانشان «تحت فشار» هستند و هنوز به کمیته تعیین شده برای پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث اخیر مراجعه نکرده‌اند.

نیروهای امنیتی به بسیاری از خانواده‌ها اجازه برگزاری مراسم ترحیم نداده‌اند و شماری از آن‌ها اعلام کرده‌اند که برای عدم اطلاع‌رسانی درباره کشته شدن فرزندانشان تحت فشار هستند.

اغلب کشته‌شدگان در اعتراضات بیست‌و‌پنجم و سی‌ام خرداد ماه در تهران، هدف گلوله قرار گرفته‌اند

در فهرست منتشر شده از سوی نوروز سن، عنوان اجتماعی، مکان و زمان کشته شدن، دلیل مرگ و محل دفن بیشتر جان‌باختگان ذکر شده‌است.

بنا به این گزارش اغلب کشته‌شدگان در اعتراضات بیست‌وپنجم و سی‌ام خرداد ماه در تهران، هدف گلوله قرار گرفته‌اند و چهار نفر آنها در تجمعات اعتراضی شهرهای اصفهان، کرمانشاه و مشهد کشته شده‌اند. بقیه کشته‌شدگان بر اثر ضرب و شتم شدید، اصابت باتوم و شکنجه در بازداشتگاه جان خود را از دست داده‌اند.

هفت نفر از افراد کشته‌شده در حوادث اخیر، دانشجویانی هستند که بیست‌وپنجم خردادماه در حمله نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه کشته شده‌اند.

در جریان تجمعات اعتراضی روزهای نخست پس از انتخابات، شماری از نیروهای بسیج و لباس شخصی‌ها به سوی معترضان تیراندازی کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


به یاد 72 تن 7 تیر سال 60 و صحرای کربلا!

اینا مثل اینکه با اعداد و خرافات واقعاً گیر اخلاقی و مزاجی و اجابتی دارن؟


گفتم: خیلی ترسیدم از اینا! عده شون خیلی زیاده نمیدونم چکار کنم!؟


گفت: نگران نباش. وقتی خودت خیلی ترسیدی کاری کن بقیه اینقدر بترسن که متوجه ترس تو نشن!

-- بدون نام ، Sep 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)