تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض ۱۴۸ شاعر و نویسنده به خشونت‌ها

۱۴۸ نفر از شاعران و نویسندگان ایران طی بیانیه‌ای به خشونت‌های اعمال شده بر معترضان در حوادث اخیر اعتراض کردند.

در این بیانیه آمده‌است: «خبر وقایعی که به دنبال اعتراض‌های قانونی مردم و جوانان این سرزمین در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها رخ داد، هرچند بی‌سابقه نبود، اما به سبب وسعت و شدتی که داشت، اهل فرهنگ و ادب را بیش از پیش متاثر ساخت.»

امضا کنندگان این بیانیه «تجاوز به شرافت و حیثیت جوانان» را نشان‌دهنده «دشمنی با مردم» دانسته و می‌گویند که این اتفاق را نمی‌توان در راستای درگیری دو جناح سیاسی در انتخابات توضیح داد.

شاعران و نویسندگان امضاءکننده این متن با دلجویی از «قربانیان این فجایع» و خانواده‌هایشان، «جسارت» آن‌ها را در بازگویی آن‌چه بر ایشان رفته ستایش کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از تجاوز جنسی به برخی بازداشت‌شدگان منتشر شده‌است. تعدادی از افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند با حضور در مراجع رسمی نسبت به خشونت‌های جنسی اعمال شده بر آن‌ها شهادت داده‌اند.

پیش‌تر گزارش‌هایی از اعمال شکنجه بر بازداشت‌شدگان منتشر شده بود. برخی از کشته‌شدگان رخدادهای اخیر بر اثر شدت جراحات وارده در بازداشتگاه جان باخته‌اند.

از دیدگاه صادرکنندگان این بیانیه «کتمان این فاجعه از سوی هر کسی ظلمی‌ست که در حق شرافت انسانی روا می‌شود»

این بیاینه با قدردانی از کسانی که «با اعلام این فجایع و پی‌گیری آن، مصلحت مردم را بر مصلحت خود مقدم دانسته‌اند»، ادامه داده‌است: «بر سر آن‌ها که با هر مصلحتی در برابر این فجایع سکوت کرده‌اند فریاد می‌زنیم که وجدان انسانی‌تان کجا رفته است؟»

از دیدگاه صادرکنندگان این بیانیه «کتمان این فاجعه از سوی هر کسی ظلمی‌ست که در حق شرافت انسانی روا می‌شود.»

این بیانیه اضافه کرده‌است: «شک نداریم حتی اگر امروز همه کسانی که دستشان آلودهٔ این زشت‌کاری‌هاست، با هر ابزاری امکان کتمان این وقایع را فراهم کنند؛ تاریخ و آینده به بهترین شکل پاسخ آن‌ها را خواهد داد.»

علی‌اشرف درویشیان، سیمین بهبهانی، رضا براهنی، یدالله رویایی، ناصر زرافشان، رضا قاسمی، شمس لنگرودی، جواد مجابی، شهریار مندنی‌پور، گراناز موسوی، علی‌شاه مولوی و اسماعیل خویی از جمله نویسندگان و شاعرانی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)