تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ممنوعیت نمایش «گروتسک» در بریتانیا

نمایش فیلم ترسناک «گروتسک» ساخته کوجی شیراشی، فیلمساز ژاپنی به دلیل داشتن صحنه‌های دلخراش شکنجه در بریتانیا ممنوع شد.

کمیته درجه‌بندی فیلم بریتانیا(BBFC) که وظیفه نظارت و سانسور فیلم‌های سینمایی در این کشور را به عهده دارد و دستور توقیف این فیلم را صادر کرده، معتقد است که نمایش صحنه‌های وحشتناک شکنجه یک زن و شوهر به دست یک مرد دیوانه در این فیلم، می‌تواند لطمه روانی جدی به تماشاگران وارد کند.

به نظر آقای دیوید کوک رئیس این کمیته، فیلم «گروتسک»، خشن، تحقیر‌آمیز و سادیستی است و قابل نمایش برای عموم نیست.

به اعتقاد اداره سانسور فیلم بریتانیا «برخلاف فیلم‌های دیگر ژانر ترسناک مثل «اره» و «مهمانخانه»، فیلم «گروتسک» فاقد روایت درست و تحول شخصیت‌هاست و به جای آن تماشاگر با قساوت، تحقیر وسادیسم بی‌امان و فزاینده روبروست.»

به نظر آقای کوک، نمایش سادیسم، به ویژه سادیسم جنسی در این فیلم، لذت‌بخش ترسیم شده است.


پوستر «گروتسک»

به اعتقاد این کمیته، خشونت سادیستی در فیلم به حدی است که با قطع صحنه‌هایی از فیلم مشکل آن رفع نمی‌شود و بنابراین، کمیته تصمیم به توقیف آن گرفته است.

بر اساس این تصمیم، توزیع و فروش این فیلم در بریتانیا ممنوع خواهد بود.

فور دیجیتال اژیا (4Digital Asia) شرکت پخش کننده فیلم گروتسک در بریتانیا گفته است که از این تصمیم کمیته نظارت فیلم بریتانیا شگفت‌زده شده است و احتمالا علیه این تصمیم اعتراض خواهد کرد.

تا کنون پخش کننده‌های این فیلم امیدوار بودند که تماشای آن به خاطر داشتن صحنه‌های آزار جنسی، قطع اعضای بدن و چشم درآوردن برای افراد بالاتر از ۱۸ سال آزاد اعلام شود، اما تصمیم اخیر کمیته سانسور بریتانیا، آنها را کاملا ناامید کرد.

کمیته درجه‌بندی فیلم بریتانیا، به ندرت دستور توقیف یک فیلم را می‌دهد و معمولا به فیلمسازان پیشنهاد می‌کند برخی از صحنه‌های فیلم‌شان را حذف کنند تا برای نمایش عمومی مناسب شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من این فیلم را دیدم ، از لحاظ هنری فاقد ارزش است و لی تا بخواهی صحنه های مهوع دارد ،مثل بریدن نوک پستان های زن قربانی در یک نمای درشت.

-- faryad822000@yahoo.com ، Oct 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)