تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تسلیت موسوی به بازماندگان سانحه هوایی

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سقوط یک هواپیمای مسافربری گفت که «مردم ایران نباید به کرات در معرض چنین حوادث جانگدازی قرار گیرند.»

چهارشنبه گذشته در اثر سقوط یک هواپیمای مسافربری شرکت هوایی کاسپین در حوالی شهر قزوین، تمام ۱۶۸ سرنشین آن جان باختند.

آقای موسوی در پیامی که امروز یکشنبه درباره این حادثه منتشر کرده، اظهار داشته که خبر سقوط این هواپیما وی را «همانند ملت بزرگ ایران بسیار متأثر و عزادار» کرده است.

در بخش دیگری از این پیام آمده که «تکرار اینگونه خسارات جبران‌ناپذیر می‌تواند خطر کم‌ارزش شدن جان گران‌بهای انسان‌ها را در نظر مسئولان و دولتمردان القا کند.»

هواپیمایی که هفته گذشته سقوط کرد، پنجمین هواپیمای ساخت روسیه است که طی ۹ سال گذشته در ایران دچار سانحه مرگبار می‌شود.

اغلب سرنشینان این هواپیما ایرانی بودند و تعدادی از مسافران آن را نیز شهروندان ارمنستان و گرجستان تشکیل می‌دادند.


خانواده‌های قربانیان سقوط توپولوف (عکس از رویترز)

دولت ارمنستان به علت سقوط این هواپیما و مرگ برخی از شهروندانش عزای عمومی اعلام کرده است.

در ایران نیز بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی به جز آیت‌الله علی خامنه‌ای سقوط این هواپیما را به خانواده‌های بازمانده این سانحه تسلیت گفته‌اند.

وب‌سایت بامداد خبر نیز گزارش کرده که مهدی کروبی امروز یکشنبه برای همدردی با خانواده‌های بازماندگان در مراسم یادبود آنها که در در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد، حضور یافته است.

ایران از سال ۱۹۷۹ تحت تحریم‌های شدید، نمی‌تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰درصد قطعات آن را آمریکا تولید کرده است خریداری نماید.

براساس آمار‌های رسمی، هم‌اکنون عمر هواپیماهای این کشور بیش از ۲۰سال است و در این صنعت، تنها ۱۵ شرکت دولتی و خصوصی با بیش از ۱۲۰ هواپیما فعالیت می‌کنند.

براساس قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، در صورتی که کشوری اقدام به فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به کشور‌های تحریم شده کند، کشور صادر کننده نیز به لیست تحریم هواپیما اضافه خواهد شد.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری، انحصار ساخت، فروش و تامین قطعات اصلی و جانبی بسیاری از هواپیماهای مسافربری را در اختیار دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، فقط شامل هواپیماهای آمریکایی و قطعات یدکی آنها می باشد و ربطی به هواپیماهای روسی (مانند توپولف) ندارد. بنابراین شانه خالی کردن از مسئولیت و انداختن آن گردن تحریمات آمریکا بهانهُ کودکانه ای بیش نیست.

-- رضا ، Jul 19, 2009

این سخنان موسوی هیچیک از قربانیان این حادثه و هیچیک از اعدم شدگان در سالهای نخست وزیری ایشان و مقتولین جنگهای ایران و عراق و غیره و غیره در٣٠ سال گذشته را بر نمی گرداند و این دلجویها فقط نوش دارویی است بعد از مرگ یک نفر و یا صد ها هزار نفر. طبق معمول اقای موسوی از اینکه عاملین خرید و تعمیر این چنین هواپماهای خطر ناک یعنی شرکت کاسپین و مسئولین دولتی باید مورد محاکمه و تعقیب قرار گیرند هیچ حرفی نمی زنند. انگاری جان ما مردم مفت است. این حادثه و سخنان موسوی در مورد آن نشانه دارد از اینکه ما مردم با توسل به رنگ و اتکا به این وآن پیرمرد دلجو و خیرخواه و گریان دوباره بعد از ٣٠ سال بخود فریبی بزرگتر دچار گشته ایم. بجای تحمل حوادث جانگداز بیشتر در آینده بلکه بیدار شده و از جان و مال گذاری در جهت شناسایی و مجازات متجاوزین به حق و مال مردم و باعث و بانی حوادث حال وگذشته نهراسیم و اگر نه فردا شاید خودمان قربانیان دگر باشیم.

-- بدون نام ، Jul 19, 2009

کلاً وقتی آدم‌های دیندار در رأس کارها قرار بگیرند همه چیز خراب می شود. این را خیلی ها در شرق هنوز نمی خواهند بفهمند و درد ما هم از همین نافهمی است. آدم دیندار آدمی منطقی نیست و همین بی منطقی باعث این آسیب هاست. امیدوارم ایرانی ها تا دویست سال دیگر به این درک برسند.

-- بدون نام ، Jul 19, 2009

افسوس که آدمهای سیاسی از همهٔ شرایط بهره برداری سیاسی می‌کنن. آقای موسوی آیا در فجایع سقوط‌های قبلی‌ هواپیماها هم تسلیت گفت بود؟

-- Kamran ، Jul 20, 2009

این هم نمود دیگری از مبارزه باصطلاح ضد امپریالیستی ارتجاع مذهبی که رهبرش اقتصاد را متعلق به خر میدانست. تجربه سی ساله حکومت ضد مردمی و اسلامی ایران بوضوح نشان میدهد که کسانی که راه حل مشکلات فعلی را در گذشته میجویند چیزی بجز باد هوا تحویل ملت خود نمیدهند.
ولی وقتی بخودشان میرسد مطلب طور دیگری است. واقعییت اینست که زعمای فعلی اقتصاد ایران فاقد دانش و کفایت اقتصادی لازم پرای عملکرد در عرصه اقتصاد ملی و جهانی میباشد وبهمین دلیل هیچ شانسی در یک اقتصاد مبتنی بر رقابت ازاد در داخل و خارج برای خود نمیبیند. اگر ما به این امر اصل مقدس ولایت فقیه را اضافه کنیم که در عرصه اقتصادی منجر به انحصار فعالیتهای اقتصادی در دست دستگاه مذهبی ایران شده است توضیح خرید اجناس بنجل روسی زیاد مشکل نخواهد بود. ملت ایران دیگر نه مایل ونه قادر به پرداخت تاوان عقب ماندگی ذهنی این حضرات میباشد.

-- بابک ، Jul 20, 2009

سلام، من یکی از کارمندان شرکت کاسپین هستم. از امروز ظهر خون گریه میکنم برای همکاران و هموطنانم. شاید نشر این مطلب خیلی برام گران تمام شود ولی به قدری دلم خونه که برام اهمیتی نداره. بهتره همه بدانند چه اتفاقی اطرافشون میافته شاید شاید تو این روزا مصمم تر تصمیم بگیرند واسه مبارزه قاطع تر بشوند. از کجا شروع کنم از همکار تازه عروسم که هنوز دو هفته از عقدش نگذشته و یا اون همکارم که تازه از مرخصی زایمان برگشته بود و الان نوزادش یتیم شده از کدومشون بگم که الان باد داره خاکسترشون تو دشت قزوین پخش میکنه. همشون از بهترینهای کاسپین بودن. میدونم که اقتضا این کار خطره ولی اصل ماجرا رو همه باید بدونند. این اتفاق فقط به دلیل سو مدیریت و بی توجهی به جان مردم افتاد. این هواپیما نقص فنی اساسی داشت این مطلب را همه در کاسپین میدونند. جالبه که بدونید این دفعه سوم بود که برای این هواپیما نقص فنی پیش اومد. دفعه اول چند ماه پیش در پرواز اصفهان به سوریه که همه به خاطر دارند تلوزیون نشون داد و کلی سروصدا کرد البته همه خوشحال بودن که مسافرا سالمند و به خیر گذشت. اون اتفاق دقیقا با همین هواپیما بود. دفعه دوم هفته قبل پرواز تهران کیش دوباره همین هواپیما نقص فنی پیدا کرد مسافرا کیش تهران کاسپین میدونند که هفت ساعت تاخیر خوردند. ولی بار سوم دیگه به خیر نگذشت 153 مسافر با همکارای گل من سوختن خاکستر شدند. من خیلی سعی کردم عضو بالاترین بشم تا اطلاع رسانی کنم ولی نشد. از شما خواهش می کنم این کارو انجام بدید تا قاتلا و مسببین اصلی قضیه را همه بشناسند و اگه براتون مقدور نیست من را راهنمایی کنید. ارادتمند ...

-- بدون نام ، Jul 20, 2009

ايکاش اقای موسوی برای اشخاص ديگری که در طول 31 سال حکومت جمهوری اسلامی اعدام شدند و در زندانها در زير شکنجه جان باختند به خصوص در زمان نخست وزيری ايشان هم پيام تسليت صادر کند

-- reza ، Jul 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)