تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اتمام حجت کروبی با شورای نگهبان

مهدی کروبی در نامه‌ای به شورای نگهبان با اعضای این شورا اتمام حجت کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تنها راه برگرداندن «اعتماد از دست رفته مردم نسبت به حق آنان در تعین سرنوشت‌شان» را ابطال انتخابات دانسته‌است.

آقای کروبی خطاب به اعضای شورای نگهبان گفته‌است که «اگر با اتکا به نظر رهبری، مبنی بر عدم بطلان که آن را بدعت و به مصلحت نظام نمی‌داند، قصد تایید انتخابات را دارید، با واگذار کردن مسئولیت تایید انتخابات به رهبری، حسب مصلحت انتخابات را تایید کنید و نگذارید جایگاه شورای نگهبان نزد افکار عمومی بیش ازاین تنزل پیدا کند.»

مهدی کروبی از این‌که به اعتقاد او «عملکرد شورای نگهبان در دو دهه گذشته جایگاه این نهاد حقوقی را بشدت نزد افکار عمومی تنزل داده‌است» اظهار تأسف نمود و از عملکرد حذفی شورای نگهبان «در پرتو تفسیر نظارت استصوابی» انتقاد کرد.

وی دلیل حضور نیافتن در شورای نگهبان را عضویت طرفداران و اعضای «متعصب» دولت نهم در این شورا عنوان کرده‌است.

مهدی کروبی: این آخرین باری است که با شورای نگهبان صحبت می‌کنم

در این نامه آمده‌است: «ما پیش از این انتخابات بر این باور بودیم که حضور پرشور مردم می‌تواند تخلفات احتمالی گروه‌های خودسر را تحت شعاع قرار دهد، غافل از این واقعیت که این انتخابات به نوعی مهندسی شده که حضور مردم تنها به منزله شرکت در نمایشی از پیش طراحی‌شده است.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی می‌گوید که نتایج اعلام شده برای انتخابات، اعتماد آنان نسبت به نظام را «بطور جدی» زیر سوال برده‌است.

آقای کروبی ادامه داده است: «نمی‌توان حضور میلیون‌ها معترض که بصورت مدنی و مسالمت‌آمیز اعتراض خود را بیان داشتند نادیده گرفت و یا با بکارگیری تعابیر ناپسندی از قبیل خس و خاشاک، اراذل و اوباش، شورشیان، اغتشاش‌گران و آشوبگران ملتی را در مقابل نظام قرار داد.»

به گفته وی بکارگیری این عبارات بهانه‌ای بدست گروه‌های خودسر و لباس شخصی‎ها داده تا با توسل به «زشت‌ترین الفاظ و وحشیانه‌ترین رفتار»، به مقابله با مردم در جهت سرکوبی آنان بپردازند.

آقای کروبی با بیان این که این آخرین باری است که با شورای نگهبان سخن می‌گوید، از اعضای این شورا در خواست کرد «خارج از حب و بغض‌ها و در جهت منافع ملی و حاکمیت نظام» عمل کنند.

وی هم‌چنین گفته است که «این نامه تنها برای حفظ جمهوری اسلامی که در آن جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت مورد توجه قرار گیرد نوشته شده‌است.»

درخواست تشکیل هیأتی مستقل و معتدل
مهدی کروبی روزگذشته نیز در نامه‌ای دیگر خطاب به شورای نگهبان خواستار «تعیین هیأتی مستقل و با عضویت افرادی معتدل‌تر برای رسیدگی به شکایات شده بود.»

این نامه تعیین شمارش آرا به عنوان تنها وظیفه این هیأت را کافی ندانسته و اعلام کرده بود «شمارش ۱۰ درصد صندوق‌ها هرگز مشکلی را حل نمی‌کند.»

وی بار دیگر یادآوری کرده که خواستار بررسی صلاحیت فردی محمود احمدی‌نژاد و انطباق آن با اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.

بررسی تخلفات پیش از برگذاری انتخابات، روز انتخابات و تخلفات در نحوه اعلان نتایج انتخابات از دیگر مطالبات این نامزد ریاست جمهوری است.

مهدی کروبی می‌گوید «شمارش ۱۰ درصد صندوق‌ها هرگز مشکلی را حل نمی‌کند»

به گفته آقای کروبی هر کدام از این تخلفات به تنهایی برای ابطال انتخابات کفایت می‌کنند.

میرحسین موسوی نیز روز گذشته در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان پیشنهاد کرد بررسی نتایج انتخابات را به حکمیتی «شرعی، قانونی و مستقل» واگذار کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال بار دیگر بر ابطال انتخابات به عنوان «مناسب‌ترین راه برون‌رفت از معضل ایجاد شده و بازسازی اعتماد عمومی» تأکید کرد.

شورای نگهبان از نامزدهای معترض خواسته بود که تا روز شنبه پنجم تیرماه نماینده‌ای جهت حضور در هیأت ویژه رسیدگی به نتایج انتخابات معرفی کنند. این هیأت در نظر دارد ۱۰ درصد از صندوق‌ها را بازشماری کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
تشکیل هیأت ویژه بازشماری ۱۰٪ آرا

نظرهای خوانندگان

اولا کسیکه برای بررسی یک اختلاف مامور می شود قبل بررسی دچار پیش داوری باشد همان ایرادی که به شورای نگهبان وارد بود یلدتان است همین شورا در انتخابات مجلس چگونه به حق ویا به ناحق مو را از ماست می کشید .....
این آقایان در این دو هفته هر کدام 2الی 3 مرتبه در تلویزیون و رادیو حاضر شده اند اصلا منکر هر گونه تقلب و تخلفی بوده اند چگونه می خواهند چیزی که احتمال وجودش را نمی دهند بررسی کنند ..
قصد تقلب واضح تر از آنکه کد ردیف 1 میشود44 وکد ردیف 4 میشود 77 چرا کدها رااز 22 ویا از همان ریف استفاده نکردناگر کسی سر امتحان کنکور با تقلب بگیریند اصلا می پرسند استفاده کرده یا خیر نه در جا دو سال از کنکور محرومش می کنند

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

با توجه به اینکه کشور ایران از اقلیت های مذهبی گوناگونی تشکیل شده است، باید اعتقادات مذهبی مردم را از منافع عمومی و حق شهروندی ملت ایران تفکیک کرد. مذهب مسئله ای شخصی است و نباید منافع و حقوق شهروندی ملت ایران را قربانی مذهب و فرقه ای خاص کرد.
حکیمی،

-- Hakimi ، Jun 28, 2009

همه گفتنی ها را گفته اند فقط میتوتنم بگویم درود بر شیخ شجاع و سید دلیر. و سلام بر مردم هوشمند و وارسته ایران که ستم را بیش از این خوش ندارند. آفرین بر همه شما انسانهای خوب.

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

زمانه عزیز :

دوباره پیشناد می کنم ساعت خبر را هم درج کنید. ساعت دریافت یا ساعت انتشار آن.

-- ار وراث مالک دوزخ ، Jun 28, 2009

زنده با د آقای کروبی، ملت با حق گویان و شما است

-- Irani ، Jun 28, 2009

من از شجاعت و صراحت این کلام خوشحالم ولی اگر قرار باشد که آقایان باز هم مصلحت پیشه کنند بهتر است با همان جنایتکاران همکار شوند چون نزد ما که اعتباری دیگر نخواهند داشت.

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

سلام
از خداوند بزرگ آرزوی استقامت و یاری برای موسوی و کروبی می نمایم واز خداوند بزرگ خواستارم که مرغان هوا را همراه با سنگ بر سر دشمان اسلام فرود آورد

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

آیا اگر کروبی جای موسوی بود و شانس ریاست جمهوری رو به علت تقلب از دست داده بود بازم لحن ایشان مثل امروز بود یا خیلی محکمتر و قاطع حرکت میکرد؟

آقای کروبی ما ایرانیان تمام حرکتهای شما رو زیر نظر داریم. اگر می‌خواهید حسابتون از بقیه اخوندها جدا باشه باید خیلی محکم بایستید. نه مثل خاتمی که هم خدا رو خواست هم خرما.

مهاجر

-- Mohajer ، Jun 28, 2009

تعجب من از آقايان علماي ساكن قم هست كه چرا سكوت پيشه كرده اند مگر نه اينكه مسئوليت علما بيش از من آدم عامي هستاگر من 1 مسئوليت دارم بطور حتم علما به تعداد مقلدينشان مسئوليت دارند ياد جمله مرحوم حضرت امام(ره) افتادم كه اي قم اي تهران اي مشهد چرا ساكتيد؟

-- farhad ، Jun 29, 2009

رفتار كروبي خوب است ولي موسوي از كشته شدن مردم توسط وحشي ها مي ترسد و به همين خاطر اعلام حضور در بين مردم و تجمعات را نمي كند
موسوي تا اينجا هم كه پيش آمده،‌ خيلي است. همچنين كروبي روزنامه اي دارد كه مي تواند به راحتي مطالب خودش را گسترش بدهد اما موسوي هم روزنامه اش را گرفتند هم اين كه ديگر در سايتهايش چيز جديدي نوشته نمي شود و صدا و سيما هم هر چه مي خواهد به او ناسزا مي گويد و توهين مي كند و اعترافات دروغيني كه در اثر شكنجه از زندانيان گرفته مي شود، ممكن است خيلي از مردم ساده را فريب دهد
من نمي دانم چه بايد كرد از صدا و سيما متنفرم و مي خواهم اين رسانه ميلي را تحريم كنم

-- بهناز ، Jun 29, 2009

درود بر ایران درود بر ایرانی مرگ بر مزدوران .ایران سبز

-- parsa ، Jun 29, 2009

تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو

-- َفرهاد ، Jun 29, 2009

شما ها كه اينقدر مطمئن مي گيد شوراي نگهبان از قبل با كسي موافق بوده چرا اومديد راي داديد ؟از اول مي ريختيد تو خيابون مي گفتيد شوراي نگهبان و رهبر رو قبول ندارين.به نظرم حرفاي آقاي كروبي و موسوي به خاطر اينه كه ظرفيت پذيرش شكست رو ندارن و خوب اين به خاطر اينه كه ميليون ميليون واسه انفلاب مخملي خرج مي كرديد و شكست خوريدواين عقلتونو زايل كرد و خدا رو هم كه فراموش كرديدو با منافقا همدست شديد

-- بدون نام ، Jun 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)