تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اخراج خبرنگار بی‌بی‌سی از ایران

خبرنگار دائم شبکه رادیو و تلویزیون بی‌‌بی‌سی از ایران اخراج شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد دلیل اخراج خبرنگار بی‌بی‌سی را «تحریف اخبار مربوط به ایران، بخصوص اخبار انتخابات و حمایت و تحریک غیر مستقیم آشوبگران برای ادامه تخریب اموال عمومی و خصوصی طی روزهای گذشته» عنوان کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تلاش جهت تأثیرگذاری غلط بر افکارعمومی و ارسال اخبار جعلی و خلاف واقع» را از دیگر دلائل اخراج خبرنگار بی‌بی‌سی اعلام شده است.

وزارت ارشاد می‌گوید که عملکرد بخش فارسی بی‌بی‌سی را مصداق «دخالت آشکار» در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری امروز خود، صدای آمریکا و بی‌بی‌سی را به هدایت درگیری‌های اخیر ایران متهم کرد.

معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌چنین با احضار جان لاین، خبرنگار دایم بی‌بی‌سی در تهران، نسبت به آنچه «پخش اخبار جعلی و دروغین در مورد ایران» نامیده، به وی اخطار داد.

وزارت ارشاد گفته است که در صورت ادامه این روند از سوی شبکه‌های مختلف مؤسسه رادیو و تلویزیونی انگلیس، «اقدامات جدی‌تری انجام خواهد داد.»

نیروهای دولتی ایران یک‌شنبه گذشته روزنامه‌نگار و فیلم‌بردار شبکه ۲ هلند را دستگیر کرده و به آن‌ها نیز دستور خروج از ایران را دادند.

وزارت ارشاد گفته است که در صورت ادامه این روند از سوی شبکه‌های مختلف مؤسسه رادیو و تلویزیونی انگلیس، اقدامات جدی‌تری انجام خواهد داد

مقام‌های ایرانی هم‌چنین از پخش گزارش توسط خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی همگانی زد.د.اف و آ.ار.د آلمان جلوگیری کرده‌اند. دولت ایران هفته گذشته دستور اخراج کارکنان تلویزیون اسپانیا را نیز صادر کرد.

بنا بر گزارش‌ها، پتر مِزگِر، خبرنگار شبکه آ.ار.د، حق ترک هتل خود را ندارد و از کار حلیم حُسنی، روزنامه‌نگار ز.د.اف نیز جلوگیری به عمل آمد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز ۲۶ خرداد ماه، از ممنوعیت پوشش دادن ناآرامی‌های ایران توسط خبرنگاران خارجی خبر داد.

سپاه پاسداران هفته گذشته با هشدار به گروهی از رسانه‌ها و وبلاگ‌های فارسی‌زبان خارج و داخل کشور، آنها را تهدید به به اقدامات «بسیار سنگین» کرد.

در این بیانیه به طور مشخص از رادیو زمانه، رادیو فردا، و بی‌بی‌سی فارسی نام برده شده‌است.
ناآرامی‌های اخیر ایران بازتاب وسیعی در شبکه‌های خبری جهانی داشته‌است.

شماری از شبکه‌های خبری پیش از پخش تصاویر ضرب و شتم مردم در خیابان‌های تهران به ببیندگان خود هشدار دادند که این گزارش‌ها دربرگیرنده صحنه‌های خشونت آمیز و ناراحت کننده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)