تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نارضایتی برخی سازمان‌های خبری از ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که چندین سازمان خبری خارجی نسبت به جلوگیری از کار خبرنگارانشان در ایران ابراز نارضایتی کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، مقامات ایرانی، از پوشش دادن اخبار اعتراضات خیابانی توسط خبرنگاران کشورهای مختلف جلوگیری می‌کنند.

هم‌چنین گزارش‌های رسیده به رادیو زمانه، حاکی از ضرب و شتم شدید مترجمان ایرانی برخی از گزارشگران خارجی توسط پلیس ضد شورش در تهران است.

به گزارش رسانه‌های هلند، نیروهای دولتی ایران روز گذشته (یک‌شنبه) روزنامه‌نگار و فیلم‌بردار شبکه دو هلند را دستگیر کرده و به آن‌ها دستور خروج از ایران را داده‌اند.

مقام‌های ایرانی هم‌چنین از پخش گزارش توسط خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی همگانی زد.د.اف و آ.ار.د آلمان جلوگیری کرده‌اند و شبکه بی‌بی‌سی نیز می‌گوید که سیگنال‌های بخش فارسی‌اش از ایران مسدود شده‌ است.


شبکه خبری العربیه مستقر در دبی نیز به مدت یک هفته از کار خبری در تهران محروم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ایران امروز دستور اخراج کارکنان تلویزیون اسپانیا را نیز از ایران صادر کرد.

یولاندا آلوارز، از شبکه تلویزیونی آرتی‌وی‌ای در مصاحبه‌ای رادیویی گفت که مقام‌های ایرانی «از ما خواسته‌اند تا کشور را همین امروز ترک کنیم.»

وی افزود: «ما برای آن‌ها مهمانانی ناخوانده هستیم. آن‌ها می‌خواهند همه رسانه‌های خارجی را اخراج کنند. خیابان‌ها دیروز مملو از پلیس ضد شورش بود.»

خانم آلوارز ادامه داد: «دلیلی که تا الان سرکوبی در خیابان‌ها صورت نگرفته، قطعاً این است که می‌دانند ما هم در آن‌جا حضور داریم.»

گزارش‌های رسیده به رادیو زمانه، حاکی از ضرب و شتم شدید مترجمان ایرانی برخی از گزارشگران خارجی توسط پلیس ضد شورش در تهران است

بنا بر گزارش‌ها، پتر مِزگِر، خبرنگار شبکه آ.ار.د، حق ترک هتل خود را ندارد و از کار حلیم حُسنی، روزنامه‌نگار ز.د.اف نیز جلوگیری به عمل آمده ‌است.

سردبیرهای شبکه‌های زد.د.اف و آ.ار.د آلمان به سفیر ایران در برلین نامه نوشته و از دولت ایران خواسته‌اند تا گزارشگران آن‌ها را در کار خود آزاد بگذارند.

پیتر هروکس، مدیر شبکه جهانی بی‌بی‌سی با اشاره به «پارازیت‌های قوی که از سوی ایران بر روی رادیو و تلویزیون بخش فارسی این شبکه انداخته شده» این عمل را «نادرست و علیه پیمان‌های بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای» نامید.

مسئولان ایستگاه‌های رادیویی آرتی‌بی‌اف و وی‌آرتی بلژیک نیز گفتند که گزارشگرانشان در ایران به طور موقت دستگیر شدند و به آن‌ها دستور داده شده تا دیگر هیچ عکسی نگیرند.

فرهاخن: در انتخابات تقلب شده است
مسئولان شبکه دو تلویزیون هلند روز گذشته خبر دادند که یان اَیکل‌بوم، روزنامه‌نگار برنامه نوفا و دنیس هیلگرس، فیلم‌بردار هلندی در حالی که در حال تهیه گزارشی در مقابل ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بودند توسط پلیس دستگیر شدند.

این مسئولان گفتند: «پلیس این دو را به سوی دیوار هل داد و نوارهای فیلم‌برداری‌شان را گرفت. مجوز فیلم‌برداری آن‌ها نیز لغو شده و به آن‌ها گفته شده تا بلافاصله ایران را ترک کنند.»

ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه هلند پس از شنیدن این خبر، نسبت به ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها در ایران را ابراز نگرانی کرد.


کوی دانشگاه تهران پس از حمله شب گذشته (عکس از AP)

به گزارش خبرگزاری آ.ان.پ هلند وی هم‌چنین در رابطه با محدودیت‌های اینترنتی و ارسال پیامک در ایران گفت: «مطمئناً در مرحله آخر مبارزات انتخاباتی اقداماتی صورت گرفت تا بر روی نتیجه انتخابات تأثیر بگذارند.»

آقای فرهاخن، مشروعیت این انتحابات را زیر سؤال برد و افزود: «در این‌که در این انتخابات تقلب شده تا احمدی‌نژاد را بر سر کار بیاورند و میرحسین موسوی را کنار بگذارند، شکی نیست.»

وی ادامه داد: «در صورتی که خشونت سیاسی و دستگیری‌ها در ایران ادامه یابد، گفت‌وگویی که هلند قصد دارد برای گسترش همکاری‌ها با ایران داشته باشد به خطر می‌افتد.»

روز گذشته، روزنامه‌نگار برنامه نوفا و یک فیلم‌بردار هلندی در حالی که در حال تهیه گزارشی در مقابل ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بودند، توسط پلیس دستگیر شدند

وزیر خارجه هلند ایحاد محدودیت بیشتر برای رسانه‌ها و دستگیر کردن افراد در ایران را «پاسخی اشتباه به طیفی از چالش‌های بزرگ داخلی و خارجی» دانست که ایران با آن‌ها روبه‌رو است.

خیابان‌های شهرهای ایران طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات شمار زیادی از مردم در اعتراض به نتایج اعلام‌شده توسط مقام‌های دولتی ایران برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. این تظاهرات با سرکوب و ضرب و شتم از سوی نیروهای ویژه پلیس مواجه شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
توقف فعالیت تلویزیون العربیه در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)