تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی و مهدی کروبی:

«نگران دخالت‌ها در انتخابات هستیم»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کردند که گزارش‌هایی مبنی بر دخالت‌های گسترده در انتخابات دریافت کرده‌اند.

این دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نامه‌های جداگانه‌ای به مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و برخی فرماندهان نظامی، اعلام کرده‌اند که گزارش‌هایی مبنی بر دخالت‌هایی در انتخابات فردا جمعه به آنها رسیده است.

میرحسین موسوی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای که در روزنامه کلمه سبز منتشر شده، از «طرفداری» برخی اعضای شورای نگهبان و تعدادی از نـاظـریـن این شورا در استـان‌ها از محمود احمدی‌نژاد خبر داده است.

آقای موسوی در نامه خود افزوده است که وزارت کـشــور و فــرمــانـداران در پـذیـرش فهـرسـت نمـایندگانش در هیئت‌های اجرایی، محل اسـتقـرار دستگـاه‌هـای شمـارشگـر و شعـب اخـذ رای «تعلـل» مـی‌کنند.


این نامزد انتخابات همچنین اعلام کرده که «شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپـاه و بسیـج در انتخـابـات» در اختیار وی گذاشته شده است.

نخست وزیر پیشین جمهوری اسلامی از آقای خامنه‌ای خواسته است که با دخالت خود، «زمینه مساعدی برای رعایت بی‌طرفی کامل مقامات، ناظران و مجریان انتخابات و دقت در حفظ آرای مردم» فراهم کند.

مهدی کروبی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز،روز گذشته با انتشار نامه‌ای در خصوص احتمال دخالت‌های نیرو‌های نظامی در انتخابات با مقام‌های نظامی ایران «اتمام‌ حجت» کرد.

آقای کروبی در نامه‌ای خطاب به فرماندهان بسیج، پلیس و وزیر اطلاعات، نوشته است که اخبار «نگران‌کننده‌ای» از احتمال دخالت‌های سازمان‌یافته یا نظارت‌های «مداخله‌جویانه» در انتخابات دریافت کرده است.

کروبی تهدید کرد که چنانچه گزارش‌هایی مبنی بر دخالت‌های سازمان‌یافته در انتخابات دریافت کند، بدون «ذره‌ای پرده‌پوشی» مردم را در جریان قرار خواهد داد

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزوده است که از نوع نظارت بر صندوق‌ها و صیانت از آرا هم «نگرانی عمیقی» دارد.

آقای کروبی اظهار داشته است که اخبار فعلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نتایج آرا با هر «تغییر و تحولی، برای مردم غیرعادی و غیرمنتظره» نباشد.

وی همچنین در خصوص انتشار برخی «شایعات» مبنی بر انصراف، سکته و آرای اندک برخی نامزد‌ها، این قبیل رفتار‌ها را «دلسرد» کننده عنوان کرده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه نامه خود تهدید کرده است که چنانچه گزارش‌هایی مبنی بر دخالت‌های سازمان‌یافته در انتخابات دریافت کند، بدون «ذره‌ای پرده‌پوشی» مردم را در جریان قرار خواهد داد.


کروبی پیش از این نیز با انتشار چندین نامه از شورای نگهبان و برخی فرماندهان نظامی خواسته بود که در انتخابات بی‌طرف باشند و مانع از دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات شوند.

این نامزد ریاست جمهوری، برای نظارت بر روند انتخابات به همراه میرحسین موسوی، کمیته‌ای با عنوان «کمیته صیانت از آرا» تشکیل داد که با واکنش شورای نگهبان مواجه شده است.

شورای نگهبان تشکیل این کمیته را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته است، با این حال وزارت کشور اعلام کرده که هر یک از نامزد‌ها می‌توانند در روز رای‌گیری نمایندگانی برای نظارت به ستاد انتخابات کشور معرفی کنند.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران فردا جمعه برگزار خواهد شد.
هشت صبح امروز پنجشنبه فرصت ۲۰ روزه نامزد‌ها برای تبلیغات پایان یافت. ممنوعیت تبلیغات انتخاباتى بر اساس ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهورى است.

موسوی اعلام کرد که وزارت کـشــور و فــرمــانـداران در پـذیـرش فهـرسـت نمـایندگانش در هیئت‌های اجرایی، محل اسـتقـرار دستگـاه‌هـای شمـارشگـر و شعـب اخـذ رای «تعلـل» مـی‌کنند

آن‌طور که مسئولان ستاد انتخابات کشور اعلام کرده‌اند، بیش از ۴۶ هزار صندوق راى براى انتخابات پیش‌بینى شده است و ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز واجد شرایط راى دادن هستند.

نامه کروبی به هاشمی
مهدی کروبی در نامه دیگری به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از او خواست از نزدیکان خود بخواهد به «شایعه‌سازی‌ها» علیه وی پایان دهند.

آقای کروبی نوشته است که «متاسفانه برخی از نزدیکان و بستگان شما با شایعه‌پراکنی قصد دارند یکی از دو صدای اصلاح‌طلبان در انتخابات را خاموش کنند.»

وی نامی از نزدیکان آقای هاشمی نبرده است، اما افزوده که آنها قصد دارند با «پخش خبرهای کذب و شایعات ناروا درباره انصراف اینجانب از رقابت‌های انتخاباتی، آب به آسیاب مخالفان اصلاحات بریزند.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی از «تخلفات گسترده» در انتخابات

نظرهای خوانندگان

نمی دانم اگر خود مالک دوزخ بود چه می گفت

-- از وراث مالک دوزخ ، Jun 11, 2009

نامه مهم پالیزدار به هاشمی رفسنجانی در جهت عذرخواهی و طلب حلالیت :
http://www.entekhabnews.com/portal/index.php?news=6129

-- بدون نام ، Jun 11, 2009

من یک ایرانی هستم دارای مدرک علمی دکترای حقوق از دانشگاه تهران و در یک سمت رسمی دولتی و بدون جهت به حرفهای دیگران توجه نمی کنم. تاکنون به تقلب در انتخابات اعتقاد نداشتم اما در این دوره از انتخابات اطمینان دارم که آرای میرحسین را برای احمدی نژاد قرار دادند

-- محسن ، Jun 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)