تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت ۷۰ استاد دانشگاه

۷۰ نفر از استادان دانشگاه روز گذشته، سوم تیرماه پس از دیدار با میرحسین موسوی بازداشت شدند.

به گزارش تارنمای «کلمه»، پس از جلسه استادان عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌های کشور با میرحسین موسوی، نامزد ریاست جمهوری تمامی افراد حاضر در جلسه دستگیر شدند.

از وضعیت و مکان این بازداشت‌شدگان هیچ اطلاعی در دست نیست.

طی ناآرامی‌های اخیر بیش از هزار نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و شهروندان معترض به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌است: «ایران در معرض سرکوب خودسرانه معترضانی است که هم اکنون جانشان را بر سر راه گذاشته‌اند.»

این بیانیه سعید مرتضوی، دادستان تهران را «مسئول تحقیقات از رهبران و مقامات حزبی اصلاح‌طلبان» عنوان کرده‌است.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه وشمال آفریقای سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «نقش سعید مرتضوی در این سرکوب‌ها نشان می‌دهد که مقامات ایرانی خود را برای ارائه اتهامات ساختگی علیه مخالفان خود آماده می‌کنند.»

در این بیانیه آمده‌است: «مرتضوی که نام او در پرونده‌های شکنجه، بازداشت‌های غیرقانونی و اخذ اعترافات اجباری بارها آمده‌است، طی هفته گذشته هنگامی که نیروهای قدرتمند امنیتی ایران به سرکوب تجمعات بعد از انتخابات اقدام کردند، بار دیگر نقش خود را آشکار کرد.»

ديدبان حقوق بشر: «نقش سعيد مرتضوی در اين سرکوب‌ها نشان می‌دهد که مقامات ايرانی خود را برای ارائه اتهامات ساختگی عليه مخالفان خود آماده می‌کنند.»

سازمان دیدبان حقوق بشر اظهار داشته که پیش از این نیز تحقیقاتی را در خصوص نقش مرتضوی در بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه و اخذ اعتراف‌های اجباری به انجام رسانده‌است.

دیدبان حقوق بشر با اشاره به جان‌باختن ندا آقا سلطان، زن جوانی که ۳۰ خرداد ماه در تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان کشته شد، اعلام کرده که مقامات امنیتی ایران از خانواده وی خواستند که به سرعت او را دفن کنند و آن‌ها را از برگزاری مراسم ختم برحذر داشتند.

این سازمان مدافع حقوق بشر خواستار تحقیق گروه‌های مستقل درباره «کشتن معترضان غیرمسلح» و شناسایی و تحت تعقیب قانونی گرفتن عاملان و دستوردهندگان آن شده‌است.

سارا لی ویتسون افزوده‌است: «ایران به جای اینکه به آن‌چه در خیابان‌های تهران در روز بیستم ژوئن رخ داد اذعان کند، مشغول سرپوش گذاشتن بر نقش نیروهای امنیتی‌اش در کشتن تظاهرکنندگان است و برایش هم فرقی نمی‌کند که میزان این خشونت‌ها چه اندازه است.»

این بیانیه تعداد دستگیرشدگان اعتراضات اخیر را بنا به یافته‌های فعالان اجتماعی منتقد دولت، چندین هزار نفر دانسته‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بازداشت بیش از ۱۱۰۰ تن در ناآرامی‌های اخیر

نظرهای خوانندگان

این دیگه مافوق دیکتاتوری است !!! در این صورت به نظر میرسد در آینده ای نه چندان ایران به حوزه علمیه بزرگی تبدیل شود و آن وقت است که امام زمان هم در این حوزه علمیه ظهور خواهد کرد!

-- سپهر ، Jun 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)