تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت ۱۱۵۰ تن در ناآرامی‌های اخیر

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز، چهارشنبه فهرستی از بازداشت‌شدگان و جان‌باختگان ناآرامی‌های اخیر را منتشر کرد.

این فهرست در برگیرنده ۲۴۰ بازداشتی است که ۲۹ نفر از آن‌ها پس از بازداشت آزاد شده‌اند.
اسامی ۱۰۲ نفر از شخصیت‌های سیاسی، ۲۳ روزنامه‌نگار، ۷۹ دانشجو و ۷ استاد دانشگاه و چهار نفر از جان‌باختگان حوادث اخیر در این لیست دیده می‌شد.

کمپین حقوق بشر تاکید کرده‌است که این فهرست کامل نیست و تنها شامل نام افرادی است که شناسایی شده‌اند.


بر پایه اطلاعات رسیده به این کمپین، بسیاری از این افراد بازداشت شده توسط مأموران لباس شخصی در منازل یا محل کار خود بازداشت شده‌اند.

دستگیری این افراد بدون ارائه حکم قضایی و از سوی «ماشین‌های بدون آرم» باعث نگرانی خانواده‌های بازداشت‌شدگان شده‌است. به گزارش این کمپین خانواده‌های دستگیرشدگان اخیر تا کنون هیچ اطلاعاتی از محل نگهداری این افراد دریافت نکرده‌اند.


ارون رادز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نسبت به رعایت نکردن قانون در این بازداشت‌ها ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: «در حقیقت بازداشتی‌ها در وضعیت بی‌ارتباط با دنیای خارج نگهداری می‌شوند که احتمالاً با شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری‌ای همراه خواهد بود که ادعای مقامات را در مورد این اعتراضات ثابت کند.»


اسامی اعلام شده از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر

حسین زمان، خواننده پاپ، ابراهیم خوش‌سیرت و پسرش یاسر خوش‌سیرت، از فعالان ملی-مذهبی در لاهیجان، محمد جعفری، از فعالان کرمانشاه، پیام حیدرقزوینی، نسیم ریاحی، مجتبی رجبی و عطار رشیدی از فعالان دانشجویی قزوین، اسماعیل جلیلوند و حمدالله نامجو دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه شیراز، محسن برزگر، ایمان صدیقی، حسام‌الدین باقری و سیاوش سالمی‌نژاد دانشجویان مهندسی دانشگاه بابل، بهزاد باشو، کارتونیست، سیدخلیل میراشرافی، تهیه‌کننده تلویزیون، مصطفی قاجار، روزنامه‌نگار، مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، محسن روزبهان و فریبرز سروش از جمله افرادی هستند که خبر بازداشت آن‌ها از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر تأئید شده‌است.

این کمپین همچنین خبر بازداشت پنج استاد دانشگاه در قزوین و سیستان و بلوچستان را منتشر کرده‌است.

بنا به این گزارش آقای مجذوبی، استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، حسین رئیسیان و آقایان فضلی، ایمانی، البرزی، درویش، استادان دانشگاه قزوین از سوی مأموران امنیتی دستگیر شده‌اند.

سایر اسامی اعلام شده در این گزارش، پیش از این در رادیو زمانه منتشر شده بود.

بازداشت‌ها ادامه دارد
روزنامه اعتماد ملی نیز روز گذشته اسامی تعدادی از بازداشت شدگان روزهای اخیر را منتشر کرد.

سعید شیرکوند، حمزه کرمی، اردشیر امیرارجمند، اکبر بیاتی، رضا همایی، ضیاءالدین نبوی، سجاد بازوند، امیرحسن جهانی، علی تقی‌پور، سعید نورمحمدی، رضا شمس‌آبادی، امیرحسین شمشادی از جمله افرادی هستند که نام آنها به تازگی منتشر شده‌است.


به نوشته اعتماد ملی اسماعیل علوی، محمدرضا جنیدی، بهرام محمدی‌فر، کریم‌الدینی، حسین‌قره، تقی‌پور و دارابی نیز جزو بازداشت‌شدگان روزنامه کلمه سبز هستند.

از سوی دیگر خبرنامه امیرکبیر اعلام کرده که پروفسور ایزدی و پروفسور مجذوبی دو تن از استادان دانشگاه بوعلی سینای همدان بازداشت شده‌اند.

این تارنمای اینترنتی همچنین از بازداشت سید محمد باقر اسکویی، رئیس ستاد دانشجویی مهدی کروبی در تهران و سیاوش سلیمی نژاد، محسن برزگر، ایمان صدیقی و حسام‌الدین باقری از دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل و کورش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران خبر داده‌است.

ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران و از اعضای ستاد دانشجویی مهدی کروبی از دیگر دانشجویانی است که «کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی» خبر بازداشت وی را اعلام کرده‌است.

فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داده‌است، شهریار حسین‌بر، عضو هئیت رئیسه ستاد دانشجویی مهدی کروبی در استان سیستان و بلوچستان و عضو دفتر تحکیم وحدت، احمد ریگی، از دانشجویان بلوچ و سعید ارباب‌زهی بازداشت شده‌اند.

بنا به این گزارش لیلا اسفاری و علیرضا بابالو دانشجویانی هستند که در زنجان دستگیر شده‌اند.

روابط عمومی نهضت آزادی ایران می‌گوید که سید محمد باقر علوی و فخرالدین حکیمی در موج دوم دستگیری‌های اعضای این حزب سیاسی بازداشت شدند. خبر بازداشت سمیه نصرتی نیز در رادیو فردا منتشر شده‌است.

بنا به گزارش‌های رسیده به زمانه، امیر کلهر، دانشجوی دانشگاه آزاد کرج، حسام نصیری، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز، سارا محبوبی از اعضای کانون‌های صنفی دانشگاه بوعلی سینا نیز در زمره بازداشت‌شدگان درگیری‌های اخیر هستند.

بنا به گزارش‎های منتشر شده از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر، کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، روابط عمومی نهضت آزادی، روزنامه اعتماد ملی و خبرنامه امیرکبیر ۶۵ نام دیگر به اسامی بازداشت‌شدگان روزهای اخیر اضافه شده‌است.


امیرالله شمقدری، سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی نیز ۲۷ خرداد ماه به ایسنا گفت که ۸۶ نفر از مردم شرکت‌کننده در راهپیمایی اعتراضی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

همچنین ایسنا در گزارشی دیگر به نقل از محمدرضا حبیبی، دادستان اصفهان از بازداشت ۲۰۰ نفر از مردم شرکت‌کننده در اعتراضات خبر داد.

علیرضا بهشتی شیرازی، عضو شورای سردبیری روزنامه کلمه سبز و پسرش سید صدراالدین بهشتی شیرازی، خبرنگار یونانی روزنامه واشنگتن‌تایمز و مازیار بهاری خبرنگار کانادایی-ایرانی نشریه نیوزویک در تهران از جمله دیگر بازداشت‌شدگان روزهای اخیر هستند.

رادیو زمانه پیش از این گزارشی درباره بازداشت ۸۰۰ نفر طی ده روز گذشته منتشر کرده بود. با احتساب آخرین گزارش‌ها تعداد بازداشتی‌های اعتراضات اخیر به یک هزار و صد و پنجاه و پنج نفر رسیده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بازداشت ۸۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر ایران

نظرهای خوانندگان

با درود
امروز از یکی از دوستان شنیدم که یکی از بستگانش که فرزندشان را در تجمعات باز داشت کرده اند برای آزادی او مبلغ پنج میلیون تومان خواسته اند و زمانی که اعلام کرده من این پول را ندارم به او گفته اند که راه دیگری هم هست اینکه شما از میر حسین موسوی شکایت کنید تا ما فرزند شما را با قرار آزاد کنیم در همین حال خبر دیگری نیز در همین زمینه برای شخص دیگری که فرزندش در این روزها کشته شده است مبلغ پنج میلیون را خواسته اند و به او نیز گفته شده از موسوی به خاطر قتل فرزندت شکایت کن تا جسدش را تحویلت بدهیم.
ظاهرن کودتا چیان قصد پرونده سازی علیه موسوی را دارند البته پس از تیتری که کیهان دیروز برای صفحه اول خود انتخاب کرده بود این حرکتها قابل پیش بینی بود.

-- ایمان ، Jun 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)