تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

خطر همسایه در سایه
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «همسایه جدید شرقی!» درباره حضور طالبان در مرزهای شرقی ایران نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «سالهاست که جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی خود با دو کشور همسایه پاکستان و افغانستان با مشکلاتی مواجه است. پاکستان به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و تغییر پیاپی دولت‌ها و افغانستان به دلیل اشغال توسط ارتش سرخ شوروی و سپس توسط ارتش‌های آمریکا و انگلیس.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران باید این واقعیت تلخ را از هم‌اکنون باور کند که با همسایه جدیدی در مرزهای شرقی خود مواجه است که نام آن طالبان و ویژگی‌هایش تحجر، قانون شکنی، وحشی‌گری، بیگانگی از اسلام واقعی و همچون مهره‌ای در دست آمریکا عمل کردن است. این همسایه هر چند ممکن است بار دیگر به یک حکومت رسمی در پاکستان و یا افغانستان تبدیل نشود، ولی به عنوان یک دولت سایه در همسایگی ما عمل خواهد کرد.»

این روزنامه می‌افزاید: «خطر همسایه جدید شرقی را هر چند در سایه بماند، باید جدی گرفت. دستگاه دیپلماسی خارجی ما با وضعیت موجود شاید نتواند از عهده مقابله با این خطر برآید. ما شدیدا به کار گروه توانمندی که بتواند این خطر را با دقت رصد کند و راهکارهای صحیح مقابله با آنرا تشخیص دهد نیازمندیم.»

متن کامل سرمقاله

حق فعالیت جدی برای زنان
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «وزارت زنان؛ حق یا امتیاز؟» به انتقاد از «بهانه‌های» مختلف برای جلوگیری از فعالیت‌های جدی زنان در ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «از جمله مصادیق عدالت جنسیتی و رفع تبعیض، حضور زنان در سطوح مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاسی است. آنچه در این نوشتار مورد تاکید قرار گرفته، وزارت زنان به طور خاص است. به‌رغم اینکه وزارت زنان نه منع قانونی دارد و نه منع شرعی، هنوز پس از گذشت ۳۰ سال از پیروزی انقلاب، لیت و لعل‌های فراوان در مورد آن وجود دارد.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «گفته شده وزارت زنان مخل مسوولیت‌های خانوادگی زنان است. ضمن نفی این بهانه که اصولا در رابطه با هر مسوولیتی در هر سطحی و هر فردی اعم از زن و مرد می‌تواند صدق کند یا نکند، باید گفت آیا مسوولیت حفظ و حراست خانواده فقط بر عهده زنان است یا مسوولیتی است متقابل که زن و مرد در قبال آن و صیانت از آن وظیفه دارند؟»

این روزنامه افزوده است: «گفته شده زنان هنوز تجربه لازم برای پذیرش وزارت پیدا نکرده‌اند، باید سلسله مراتب مدیریتی و تجربه‌آموزی را طی کنند تا به وزارت برسند. این هم از بهانه‌های جالبی ا‌ست که ضعف استدلال مدعیان را نشان می‌دهد. مثل این است که دست و پای دونده‌ای را در یک مسابقه دو ببندند، آنگاه بگویند چرا برنده نمی‌شوی؟»

متن کامل سرمقاله

تقدیر از سیاست خارجی «اثرگذار»
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «پیامدهاى دو سیاست خارجى» درباره تاثیرات تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «سیاست خارجی را دنباله سیاست داخلی دانسته‌اند و سیاست خارجی هر کشور برآیند روحیه مدیرانی است که سکان این عرصه را در اختیار دارند. بر این اساس بطور کلی می توان سیاست خارجی را به دو رویه کاملاً متفاوت تقسیم کرد؛ سیاست خارجی اثرگذار، سیاست خارجی اثرپذیر.»

به نوشته کیهان، «رویکرد سیاست خارجی ایران در دوره دولت نهم دستخوش تغییرات بنیادین گردید. بعضی عنوان «سیاست تهاجمی» به روند دیپلماتیک ایران در این دوره داده‌اند، بعضی هم آن را بازگشت به اصول انقلاب و مبانی نظام دانسته‌اند. به هر تقدیر در این دوره سیاست تغییر کرد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «تجربه سیاست خارجی ایران در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۸ به خوبی نشان داد که سیاست ایستادگی در برابر فزون خواهی غرب و پافشاری بر حقوق قانونی خود برکات بسیار زیادی را به همراه دارد و به دگرگونی فضا و محیط بین‌المللی و منطقه ای نیز منجر می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «تکرار دروغ دشمن»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ارزیابی بسته حمایتی از تولید ایرانی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «چرا باید به میرحسین پیوست؟»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «مطهری به مثابه رسانه!»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پیامدهای حذف جنبه کیفری چک»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «خیلی شلوغ نکنید!»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)