تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخالفت گیتس با حمله نظامی به ایران

وزیر دفاع ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که حمله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران، آن کشور را از «پیگیری دستیابی به سلاح هسته‌ای باز نخواهد داشت.»

به گزارش سی‌ان‌ان، رابرت گیتس این سخنان را در کمیته سنای آمریکا بیان کرد.

وی که در دیدار با هیأتی از سنا سخن می‌گفت، برنامه هسته‌ای تهران را «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» نامید و افزود: «گزینه نظامی تنها می‌تواند بلندپرواژی‌های هسته‌ای ایران را به تأخیر بیندازد و آن را بیش از پیش به زیر زمین خواهد راند و این باعث می‌شود تا نظارت بر آن سخت‌تر شود.»

رابرت گیتس همچنین اظهار داشت که «گزینه بهتر برای ایالات متحده، متقاعد کردن ایران و هم‌پیمانانش به این امر است که ساخت یک برنامه هسته‌ای باعث ایجاد مسابقه تسلیحاتی می‌شود و این از امنیت ایران می‌کاهد.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در این جلسه که برای بحث درباره بودجه سال ۲۰۰۹ آمریکا در سنا تشکیل شده‌بود، شرکت داشت.

گیتس: گزینه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را بیش از پیش به زیر زمین خواهد راند

کلینتون و گیتس خطاب به هیأت تخصیص بودجه سنای آمریکا گفتند که ایالات متحده و هم‌پیمانانش باید ایران را از طریق تحریم‌های سخت‌تر زیر فشار بگذارند.

هیلاری کلینتون در این خصوص افزود: «در مورد تهدیداتی که ایران برای ما ایجاد می‌کند، رایزنی‌های شدیدی میان ما با دوستانمان و کشورهای هم‌عقیده نه تنها در منطقه، بلکه در جهان در جریان است.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه خواستار همکاری ایالات متحده با روسیه در زمینه برنامه‌های پدافند موشکی به منظور «منزوی کردن ایران» شد.

وی در این باره توضیح بیشتری نداد.

ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است مقاصد نظامی را دنبال کند. ایران این برنامه خود را کاملاً‌ غیر نظامی عنوان می‌کند.

Share

نظرهای خوانندگان

ای خدا چقدر اینها جوکند!

-- سوسن جعفری ، May 1, 2009

خانمی که اینجا نظر دادن اگر مثل من یک تولید کننده در ایران بودند شاید متوجه میشدند که همین جکها کمر ما را شکسته اند وآنچنان ما رو فلج کردند که گویی این بمب اتم ساخته نشده در خود ایران منفجر شده است هر چند این اتفاق در ژاپن نبز افتاد ولی آن کشور در حالی که بایید خونین ترین دشمن آمریکا باشد بهترین متحد آمریکا در جهان است

-- شایان ، May 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)