تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فيلم بهمن قبادی در بخش رسمی کن

شرکت سینمایی مژفیلم تهیه‌کننده فیلم جدید بهمن قبادی به نام «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره!»، اعلام کرد که این فیلم در بخش رسمی جشنواره فیلم کن پذیرفته شده‌است.

«کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره!» داستان دختر و پسر جوانی است که بعد از آزادی از زندان، برای جمع کردن یک گروه جدیدِ موزیک، به قلب تهران می‎زنند و سفری زیرزمینی را شروع می‎کنند تا تک‌تک افراد گروهشان را از میان گروه‎های مخفی زیرزمینی پیدا کنند. آنها می‎خواهند از ایران بروند تا خودشان را به جشنواره‌ای در لندن و پاریس برسانند اما بیشترشان برای رفتن از ایران نه پولی دارند و نه گذرنامه‌ای. جوان دیگری تلاش می‎کند تا برایشان گذرنامه جعلی ترتیب دهد و پیش از رفتن‎شان ترتیب کنسرتی مخفی را در تهران بدهد و …

پس از چند سال محروميت سينمای ايران از حضور در بخش رسمی جشنواره فيلم کن، پذيرفته شدن فيلمی از سينمای ايران در اين بخش، رويداد مهمی به شمار می‌آيد

قبادی فیلمنامه این فیلم را با حسین مرتضائیان آبکنار نویسنده مطرح ایرانی (عقرب روی پله‌های راه آهن اندیمشک) و رکسانا صابری دوست و همکار روزنامه‌نگارش نوشته که هم اکنون به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده و در زندان جمهوری اسلامی ایران است.

قبادی در روزهای گذشته، نامه سرگشاده‌ای را خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مطبوعات و رسانه‌های گروهی منتشر کرد و از آن‌ها خواست که دوست و نامزدش رکسانا صابری را که بی‌گناه زندانی شده، آزاد کنند. مقامات ایران هنوز به نامه قبادی واکنشی نشان نداده‌اند.

بعد از چند سال محرومیت سینمای ایران از حضور در بخش رسمی جشنواره فیلم کن، پذیرفته شدن فیلمی از سینمای ایران در این بخش، رویداد مهمی به شمار می‌آید.


«کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره!»

بهمن قبادی در باره فیلم جدید خود که بدون جار و جنجال و در سکوت خبری ساخته به رادیو زمانه گفته‌است که برای ساخت فیلم «۶۰ ثانیه درباره ما»، سال گذشته یک دستگاه دوربین SI2K خرید تا بتواند با آن فیلمش را بسازد اما به دلیل نداشتن مجوز تصمیم گرفت فیلم مستندی به شیوه زیرزمینی درباره موزیک زیر زمینی ایران بسازد.

به گفته قبادی ۱۷ جلسه فیلم‌برداری منجر به تولید فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره!» شد و این فیلم در واقع آزمایش با دوربین SI2K برای او و گروهش محسوب می‌شود.

فیلم جدید قبادی همان طور که از داستان آن پیداست، فضایی شهری و مدرن دارد و از نظر موضوع و سبک کار با ساخته‌های قبلی او که بیشتر در روستاهای کردستان ایران و عراق فیلمبرداری شد، متفاوت است.

پیش بینی می‌شود قبادی با حضورش در کن و این فیلم کاملا متفاوت، مسیر تازه‌ای را در برابر سینمای ایران باز کند.

تورج اصلانی، فیلم‌برداری و هایده صفی‌یاری، تدوین این فیلم را انجام داده‌اند و بازیگرانی چون نگار شقاقی، اشکان کوهزاد و حامد بهداد در آن بازی می‌کنند.

نام فیلم‌های بخش رسمی شصت‌ودومین دوره جشنواره فیلم کن که شامل بخش مسابقه اصلی و بخش «نوعی نگاه» است، امروز در یک نشست رسانه‌ای اعلام می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

موفق باشی اقای قبادی

-- Sadra ، Apr 23, 2009

فیلم بهمن قبادی بر مبنای سایت جشنواره کان در بخش/ نوعی نگاه/ که جنبی مسابقه است قرار دارد. قبادی در سال 2002 هم در همین بخش فیلم... آواز های سرزمین مادری ام.... را داشته بود. م. طاهری

-- حسین طاهری ، Apr 23, 2009

پیش بینی می‌شود قبادی با حضورش در کن و این فیلم کاملا متفاوت، مسیر تازه‌ای را در برابر سینمای ایران باز کند.

ببخشید، یعنی چه؟
این خبره؟ تحلیله؟ نقده؟ تفسیره؟ فالگیریه؟
یا همه با هم؟!

اگر همه با هم نویسنده چه قراین و مستنداتی از این پیش بینی ارائه کرده؟ اگر نه پس چرا نوشته؟ خواسته نوشابه باز کند یا که چی؟

-- آشنا ، Apr 23, 2009

فيلم آقاي قبادي در بخش "نوعي نگاه" انتخاب شده است.باتبريک به ايشان که اولين فيلمش "زماني براي مستي اسبها" از همين فستيوال برنده جايزه دوربين طلايي شد

-- بدون نام ، Apr 23, 2009

چنانکه سرمدی از تهران نوشته بود معنی نامه ی قبادی هم حالا معلوم شد!

-- بدون نام ، Apr 23, 2009

جايزه دوربين طلايي با اعمال نفوذ غيرمنصفانه يک شخصيت هنري بين دونفر تقسيم شد و بايد گفت آن سال که درحق قبادي ظلم شد. اميدوارم امسال پيروزي کاملي داشته باشد.

-- بدون نام ، Apr 24, 2009

دوستان عزیز 8سال بیش در جایی فیلمی از یک مستند ساز دقیقا با این موضوع دیده ام یادم می آمد آن فیلم توقیف بود امیدوارم آقای قبادی این فیلم را ندیده باشد.چون در این صورت حقانیت رکسانا هم زیر سوال میرود .

-- مرجان ریاحی ، May 2, 2009

این اولین بار نیست که آقای قبادی از شرایط به نفع خود استفاده میکند این همزمانی پزیرفته شدن فیلم با نامه سرگشاده آقای قبادی برای بخش روشنفکر قابل قبول نیست .کاش بگذارند کن وجه ی پیشین خود را داشته باشد .

-- ع.ر ، May 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)