تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مهرجویی و اقتباس از رمان «کیمیا خاتون»

داریوش مهرجویی که سرگرم تدوین فیلم تازه‌اش «تهران تهران» است، اعلام کرد که به زودی فیلم «کیمیای رومی» را بر اساس رمان «کیمیاخاتون» نوشته سعیده قدس خواهد ساخت.

«کیمیا خاتون» روایتی از زندگی مولانا و شمس تبریزی از دید یک دختر ۱۵ ساله است.
این فیلم به زبان انگلیسی و با شرکت بازیگران بین‌المللی ساخته خواهد شد.

مهرجویی در مورد ساخته شدن این فیلم به زبان انگلیسی به خبرگزاری فارس گفته است: «فیلمنامه این اثر را سال گذشته نوشتیم و حدود هشت ماه ترجمه‌اش به انگلیسی طول کشید که از دو ماه پیش نیز برای تولید آماده است.»

به گفته مهرجویی، از آنجا که وقایع فیلم در قونیه می‌گذرد، فیلمبرداری آن در ترکیه و بخش‌هایی نیز در هندوستان انجام می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت که همیشه به ادبیات کهن ایران علاقه داشته و بعد از خواندن کتاب «کیمیا خاتون» به ساختن آن ترغیب شده است.


داریوش مهرجویی، عکس از پرویز جاهد

مهرجویی در این باره گفت: «پیش از این نیز قرار بود در حیطه ادبیات کهن فیلم‌ بسازم، مثلا می‌خواستم فیلمی درباره عطار بسازم، یا فیلمی درباره زکریای رازی که کماکان در مرحله نگارش فیلمنامه است و در «سیمافیلم» ساخته می‌شود. این‌گونه مضامین در حیطه فلسفی-ادبی افکار من قرار گرفته است.»

مهرجویی درباره اقتباسش از کتاب «کیمیا خاتون» برای فیلمنامه ادامه داد: «در نگارش فیلمنامه فقط به کتاب بسنده نکردیم و پژوهش و تحقیقاتی نیز در این زمینه در منابع انگلیسی و فارسی صورت گرفت تا به فرمت فیلمنامه برسیم.»

وی افزود: «در این فیلمنامه به مقطعی از زندگی مولانا پرداخته می‌شود که همسرش را از دست داده و شخصیت عالی‌قدر شهر است. در این مقطع او می‌خواهد با کیمیا خاتون ازدواج کند و اتفاقاتی که طی این دوسال برایش می‌افتد، به تصویر کشیده می‌شود.»

به گفته مهرجویی، «در فیلمنامه چندین شعر از اشعار مولانا آورده شده و به بهترین شکل ترجمه شده است، ضمن این که در فیلمنامه صحنه‌های سماع هم داریم.»

مهرجویی می‌گوید هنوز سرمایه‌ای برای تولید این فیلم فراهم نشده، اما وی امیدوار است با تامین بودجه لازم، ساختن این اثر پرهزینه را آغاز کند.


نمایی از «تهران تهران»

وی در حال حاضر مشغول ساختن فیلم کوتاه «تهران تهران» است؛ فیلمی سه اپیزودی درباره شهر تهران که سازمان فرهنگی هنری شهرداری آن را تهیه می کند.
علاوه بر مهرجویی، سیف‌الله داد و مهدی کرم‌پور، دو اپیزود دیگر این فیلم را می‌سازند.

مهرجویی درباره این فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای نیز گفت: «این فیلم با موضوع تهران قدیم ساخته می‌شود و ساختاری متفاوت از فیلم اپیزودیک «فرش ایران» خواهد داشت.»

در این فیلم بازیگرانی چون فاطمه فردین (خواهر محمدعلی فردین)، پانته‌آ بهرام، کتایون امیرابراهیمی، مهتاج نجومی، فریده سپاه منصور و پرویز نوری منتفقد قدیمی سینمای ایران بازی می‌کنند و مهدی حسین‌وند تدوین آن را زیر نظر مهرجویی انجام می‌دهد.

آخرین فیلم مهرجویی، فیلم جنجالی «سنتوری» با شرکت بهرام رادان و گل‌شیفته فراهانی بود که به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد، اما دی‌وی‌دی غیر مجاز آن در سطح وسیعی در داخل و خارج از ایران توزیع شد.

Share

نظرهای خوانندگان

با سلام
من نمیدونم اشتباه از رادیو زمانه است یا از آقای مهرجویی چون هیچ کجای کتاب کیمیا خاتون نوشته خانم سعیده قدس اثری از ازدواج کیمیا با مولانا نیست بلکه کیمیا دختر خوانده مولاناست و همسر شمس می شود

-- سینا ایرانی ، Apr 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)