تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مرکز پژوهش‌های مجلس:

«ایران به تلویزیون‌های فارسی‌زبان مجوز دهد»

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد که ایران در چارچوب قانون به تلویزیون‌های فارسی‌زبان مجوز دهد.

این پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها در راستای مقابله با تلویزیون‌های فارسی‌زبان فعالی که هم‌اکنون از طریق ماهواره در ایران قابل دریافت هستند، ارائه شده است.

در گزارش این مرکز پیشنهاد شده است: «راهبردهایی چون عدم تهدیدانگاری NGOها و اعطای مجوز به تلویزیون‌های فارسی زبان در چارچوب قانون اساسی» در دستور کار مقام‌های ایران قرار گیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ایران باید با «مدیریت دقیق و هدفمند رسانه‌های دیجیتالی و تلویزیون‌های ماهواره‌‌ای خودی» با شبکه‌های فارسی‌زبان رقیب به طور «جدی و اساسی» رقابت کند.

بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، اهمیت این مسئه با توجه به «به درون‌ مایه اندیشه‌‌ای و تبلیغ غیرمستقیم تلویزیون بی‌بی‌سی، برخلاف تلویزیون صدای آمریکا (VOA)» هم‌اکنون ضروری به نظر می‌‌رسد.

این مرکز همچنین تاکید کرده است: «جلوگیری از راه‌اندازی تلویزیون‌‌های ماهواره‌‌ای نمی‌تواند عامل بازدارنده موثری در راه ارتباط ‌گیری با مخاطبان داخلی به ویژه جوانان ایران» باشد.


این برای نخستین‌بار است که یک مرکز رسمی در ایران به مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌دهد که با اعطای مجوز به تلویزیون‌های فارسی زبان موافقت کنند.

در سال‌های اخیر برخی جریان‌های سیاسی در ایران قصد راه‌اندازی تلویزیون‌ خصوصی داشته‌اند، اما با درخواست‌ها آنها مخالفت شده است.

تلویزیون فارسی زبان بی‌بی‌سی یک از جدید‌ترین تلویزیون‌های است که طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های رسانه‌ای خود را آغاز کرده است.

این شبکه تلویزیونی مجوز فعالیت در ایران ندارد و مقام‌های وزارتخانه‌های ارشاد و اطلاعات اعلام کرده‌اند که همکاری با این رسانه در ایران «جرم» تلقی می‌شود.

برنامه‌های این شبکه تلویزیونی که از ۲۵ دی ماه سال گذشته آغاز شده، هر روز از ساعت پنج بعدازظهر تا یک بامداد به وقت ایران پخش می‌شود.
خبر، بخش اصلی برنامه‌های این شبکه تلویزیونی نوپا را تشکیل می‌دهد.

این شبکه برای مخاطبان فارسی‌زبان ایران، تاجیکستان، افغانستان، آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا همه روزه، هشت ساعت برنامه پخش می‌کند.
این تلویزیون، بخشی از سرویس جهانی بی‌بی‌سی است و سومین شبکه تلویزیونی بعد از شبکه تلویزیونی انگلیسی و عربی به شمار می‌رود.

Share


در همین رابطه:
«دستگیری اعضای شبکه بی‌بی‌سی فارسی»

نظرهای خوانندگان

همان بهتر که فعالیت تلویزیونهای فارسی زبان را جرم تلقی کنند زیرا بیچاره خبرنگار تکلیفش از همان ابتدا روشن است می داند که هر فعالیتی کند جرم محسوب می شود . اما وای به روزی که بگویند آزاد است باز هم هر فعالیتی کنند جرم محسوب می شود و حتی جرم جاسوسی و براندازی نرم و سفت و ولرم و ... نیز بر آن افزوده می شود و بیچاره خبرنگار از همه جا بیخبر باز به تله ی شوهای تلویزیونی اعتراف بگیری سیمای جمهوری اسلامی می شود . به نظر من بهتر است همان جرم تلقی شود .

-- farhad ، Apr 18, 2009

جمهوری اسلامی با توجه به ایدیولوژیک بودن نظام آن نمی‌تواند یک رسانه آزاد را برتابد و نتجیتن حاصل مجوزهایشان هم نمیتواند رقابتی با رسانه‌های آزاد در خارج ایران داشته باشد(ارجاع می‌دهم به عدم تحمل رسانه‌های مطبوعاتی و سایتهای اینترنتی)، در موارد بسیار دیگری هم از قبیل تحمل تشکلهای مدنی و آزادی تجارت و غیره هم بهمین منوال. تلویزیون و رادیوی غیر دولتی بخودی خود بمعنای تلویزیون آزاد نیست. آزادی لازم برای رشد و نمو تلویزیون آزاد که قدرت رقابت با بی بی سی و رسانها‌های همسنگ آن را داشته باشد، در یک نظام تئوکرات و ایدئولژیک مذهبی ممکن نیست. شاید تمایلات این نهاد مجلسی باعث اقداماتی در جهت یافتن مکانیزمی برای این گونه آزادیها شده و به کشف جدیدی در این زمینه بیانجامد.

-- رحمان جوانمردی ، Apr 19, 2009

جمهوری اسلامی نخواهد توانست شبکه های خصوصی رو تحمل کنه، سرنوشت این شبکه ها مشابه سرنوشت تلویزیون مهاجر خواهد شد.

-- مسعود ، Apr 20, 2009

موش به سوراخ نمی رقت . . .
حضرات تحمل روزنامه رو هم ندارند

-- ناشناس ، Apr 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)