تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز سال ۱۳۸۸ و پیام‌های نوروزی

سال ۱۳۸۸ خورشیدی در ایران آغاز شد.
لحظه تحویل سال نوی ایرانی امسال روز جمعه ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۵ و ۱۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه به وقت تهران بود.

سال نوی ایرانی به وقت آمستردام و شماری از شهرهای اروپای غربی ۱۲:۴۳:۳۹ و به وقت محلی سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس و ونکوور ۴:۴۳:۳۹ تحویل شد.

در ایران تعطیلات نوروزی دو هفته ادامه خواهد داشت و پایان این تعطیلات با مراسم پیک‌نیک سنتی ایرانیان یعنی سیزده‌بدر همراه است.
تعطیلات نوروزی در ایران با نقل و انتقال و مسافرت‌های بسیاری همراه است به طوری‌که خبرگزاری‌های ایران امسال از ورود بیش از پنج میلیون مسافر نوروزی تنها به شهر قم خبر داده‌اند. قم محل عبور به ‪ ۱۷‬استان ایران است.

عید باستانی و ایرانی نوروز در پهنه گسترده‌ای از غرب آسیا جشن گرفته می‌شود ولی یکی از کامل‌ترین اَشکال آن که با مراسمی همچون جشن آتش (چهارشنبه‌سوری)، سفره هفت‌سین و جشن سیزده‌بدر همراه است در ایران برگزار می‌شود.


تغییر ساعت رسمی

ساعت رسمی ایران از ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و نیمه شب روز سی‌ام شهریور به حالت پیشین بر می‌گردد.

ساعت رسمی برای مدت شش ماه تا اول پائیز یک ساعت جلو کشیده می‌شود و از اول پائیز در شش ماه دوم سال با کوتاه شدن روزها، یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.
ساعت رسمی برای مدت دو سال از سوی دولت آقای احمدی نژاد ثابت نگهداشته شده بود ولی اکنون این دومین سالی است که در دولت محمود احمدی نژاد ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند.

شرکت هواپیمایی کشوری ایران از مسافران خواسته که ساعت خود را به وقت جدید تنظیم کنند.

پیام‌های نوروزی

آیت‌الله علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود خواستار «اصلاح الگوی مصرف» در ایران شد.
وی در مورد زمینه‌هایی که نیازمند تغییر و تحول جدی است به موضوع «اسراف‌های شخصی و عمومی» و مصرف بی‌رویه منابع مختلف کشور اشاره نمود.

وی در این پیام اظهار داشت: «با توجه به اهمیت حیاتی و اساسیِ مصرف مدبرانه و عاقلانه منابع کشور، سال جدید را در همه زمینه‌ها و امور، سال اصلاح الگوی مصرف می‌دانم.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران نیز در پیام نوروزی خود نوروز را «مظهر نو شدن دل‌ها و جان‌ها و مظهر هویت ایرانی و ماندگاری تاریخی ملت بزرگ ایران» دانست و سالی که گذشت را «سرشار از فراز و نشیب‌ها و پیروزی‌های بزرگ برای ملت عزیز ایران» توصیف کرد. وی در ادامه تحولات اخیر جهان را «نشانه پایان راه و به بن‌بست رسیدن لیبرالیسم غربی و مکاتب مادی» قلمداد کرد.

باراک اوباما نیز امروز جمعه، پیامی ویژه نوروز خطاب به مردم و دولت ایران فرستاد. متن این پیام به زبان‌های انگلیسی و فارسی بر روی تارنمای رسمی کاخ سفید قابل خواندن است.
وی در این پیام «قول یک آغاز نو» که «بر پایه احترام دوجانبه» باشد را به مردم و دولت ایران داد.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل نیز در پیامی نوروزی از بخش فارسی رادیو اسرائیل به مردم ایران «ابراز دوستی» کرد و از ایرانیان خواست تا «راه صلح را در پیش بگیرند و مسیر خصومت را کنار بگذارند.»

در همین رابطه:

پیام نوروزی اوباما: قول یک آغاز نو با ایران

اعلام طرح‌های امنیتی و انتظامی برای نوروز

Share

نظرهای خوانندگان

نوروز و تولد دوباره ی زمین و آغاز بهار را به همه نویسندگان؛ شاعران و کارکنان رادیو زمانه تبریک عرض نموده سالی همراه با شادی را برایتان آرزو مندم .

-- farhad ، Mar 20, 2009

مانده ام که چرا خامنه ای و احمدی نژاد و امثالهم همیشه از شخص سوم یعنی "ملت عزیز ایران" و "ملت ایران" و "تاریخ درخشان ایران" سخن می گویند وخبری از کلمات یک ساز مثل "ما مردم یک کشور" و یا "ما مردم یک ملت" و یا ما "مردم یک زبان" و یا "مردم یک اب و خاک" در حرفهایشان نیست ؟؟ مثل اینکه "ملت ایران" فقط در خدمت و بندگی این تافته های جدا بافته "بزرگ" است و "مفتی خر" (ببخشید "مفتخر").

-- بدون نام ، Mar 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)