تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محمد خاتمی انصراف داد

سید محمد خاتمی با صدور بیانیه‌ای از نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.

اعلام انصراف آقای خاتمی امروز دوشنبه در قالب بیانیه‌ای منتشر شده است.

وی در این بیانیه آورده است: «من به حکم وظیفه اخلاقی و برای پرهیز از هرگونه پراکندگی در آراء و با ایمان کامل به توان و مرجعیت مردم که (میزان) رأی آنان است و باید آرائشان در حد امکان به نقطه واحدی سوق داده شود، از صحنه نامزدی انتخابات کنار می‌کشم.»

آقای خاتمی در بیانیه خود تصریح کرده است که اگر می‌دانست میرحسین موسوی در رقابت‌های انتخاباتی حضور خواهد یافت، خود را نامزد انتخابات نمی‌کرد و اکنون نیز قصد «ماندن» در این عرصه را ندارد.

متن کامل بیانیه را بخوانید

رئیس جمهوری سابق ایران اظهار داشته است که «موسوی، برای ایجاد تغییر در شرایط کنونی شایستگی لازم را» دارد.


بیانیه آقای خاتمی تقریبا دو روز پس از آن‌که گزارش‌هایی مبنی بر کناره‌گیری وی از عرصه انتخابات منتشر شد، صادر می‌شود.

خاتمی بهمن ماه سال‌جاری گفته بود که از میان وی و میرحسین موسوی تنها یک نفر نامزد انتخابات خواهد شد.

وی در بیانیه خود همچنین توصیه کرده است: «همه ما باید میدان و عرصه انتخابات را از بازیگرانی که چشم به تفرقه نیروهای اصلاح‌طلب و خواستار تغییر دوخته‌اند، بگیریم.»

آن‌طور که در بیانیه آقای خاتمی آمده است: «آنچه باید به فوریت به آن اندیشید، تغییر سازنده در وضعیت کنونی کشور و در روال مدیریت آن است.»

اعلام انصراف آقای خاتمی از عرصه انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که بیش از هزار روزنامه‌نگار در نامه‌ای از وی خواسته بودند که همچنان در این عرصه باقی بماند.

سیدمحمد خاتمی از سال‌ ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت هشت سال رئیس جمهوری ایران بود.

Share


در همین رابطه:
احتمال کناره‌گیری خاتمی از انتخابات

نظرهای خوانندگان

مديرحوزه علميه قم: چهارشنبه سوري خلاف شرع است

فارس: مديرحوزه علميه قم مراسم چهارشنبه سوري را بر گرفته از سنتي طاغوتي و خلاف عقل و شرع دانست.

آيت‌الله مرتضي مقتدايي يكشنبه شب در گردهمايي ائمه جماعات استان قم كه در مسجد آبشار برگزار شد با اشاره به فرارسيدن ايام پاياني سال و همچنين چهارشنبه آخر سال تصريح كرد: سنت چهارشنبه سوري از سنت‌هايي بود كه در رژيم قبل به آن توجه مي‌شد و اين سنت بايد برچيده و حذف شود.

وي با بيان اينكه چهارشنبه سوري هيچ مبناي عقلي ندارد، ادامه داد: مسئله چهارشنبه سوري عملي خلاف شرع است، چون در اين برنامه جوانان بسياري با خطرات فراوان روبرو شده و مشكلات عديده‌اي را به بار مي‌آورند.

مدير حوزه علميه قم در ادامه با گراميداشت ميلاد پيامبر گرامي اسلام و امام صادق(ع) خاطرنشان كرد: در دنيا امروز وحدت يكي از اصلي‌ترين نيازهاي جهان اسلام است.

وي با گراميداشت آغاز هفته وحدت تصريح كرد: بايد مسلمانان جهان در شرايط كنوني براي دفاع از اسلام و مقابله با توطئه‌هاي دشمنان همواره اتحاد خود را حفظ كنند.

آيت‌الله مقتدايي با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي پيامبر گرامي اسلام بيان داشت: ما بايد همواره در زندگي سيره رسول‌الله را الگوي خود قرار دهيم.

وي با بيان اينكه حضرت محمد(ص) از همه انبيا الهي افضل‌تر است، گفت: در جامعه امروز ما بايد تلاش كنيم كه روش و سيره پيامبر گرامي اسلام را نهادينه كنيم و روحانيون در اين ارتباط وظيفه بسيار سنگيني را بر دوش دارند.

مدير حوزه علميه قم همچنين افزود:‌ روحانيون بايد با اخلاق حسنه به صورت عملي دين و روش پيامبر گرامي اسلام را در جامعه ترويج كنند.

-- بدون نام ، Mar 16, 2009

انصراف خاتمی از نامزدی ریاست جمهوری یک بار دیگر ثابت کرد که وی ادم خوبی هست ولی سیاستمدار خوبی نیست و ایران هم سیاستمدار خوب مبارز قاطع از راه های مسالمت آمیز که جا نزند کم دارد .

خاتمی گزینه خامنه ای هم نبود زیرا با انتخاب خاتمی به ریاست جمهوری ، مطالبات مردم و اصلاح طلبان زیاده از حد کنترل می شد . این روزها با تشدید فعالیت رفسنجانی و قدرت گرفتن وی در مجلس خبرگان و فعالیت های وی که بنوعی تهدیدی برای خامنه ای هم می تواند به حساب بیاید ، بنابر این خامنه ا ی ترجیح می دهد که میرحسین ریاست جمهوری شود که حرف تازه ای برا ی گفتن ندارد و خطوط قرمز نظام و ولی فقیه را رعایت می کند.

تنها رفسنجانی هست که باید تایید آخر رابرای میر حسین بگوید و دوباره 4 سال دیگر مردم ایران سرکار باشند و اپوزیسیون غافل از مردم و دور از حوادث ایران ، سرکارتر بمانند

سعید سلطانپور

-- سعید سلطانپور ، Mar 16, 2009

بیانیه بسیار طولانی است و طبق روال معمول مملو از شعار. اقای موسوی و کروبی متاسفانه هر دو در سنیین بالای بالای بالا تقر یبا نزدیک به معظم بوده و جوابگویی ما نسل جوان نمی توانند باشد ادامه احمدی نژاد هم یعنی کابوس بی انتها. کلافی سر در گم.

-- بدون نام ، Mar 16, 2009

این بزرگترین اشتباه خاتمی بود خاتمی در جامعه روز به روز محبوب تر می شد. یقینا موسوی نمی تواند آرای خاتمی را به خود اختصاص دهد.
احمدی نژاد و برادران کیهان باید امشب از خوشحالی خواب به چشمانشان نیاید

-- بدون نام ، Mar 16, 2009

حیف!

-- بدون نام ، Mar 16, 2009

خبر مخصوص امثال نبوی است . تبریک مخصوص به ایشان و خاتمی پرستان دیگر

-- بهروز ، Mar 16, 2009

چه بهتر، آن هزار روزنامه نگار خوب عائله دارند و می خواهند لقمه نانی گیر زن و بچه شان بیاید. به اینکه آقای خاتمی تحت لوای ولایت مطلقهٌ
فقیه و اعلان وفاداری به این بت می خواست عمل کند کاری نداشتند. مأمور بودند و معذور. تمام کاندیداهایی که نخواهند بفهمند که بلای این
مملکت این بت ولایت فقیه است، نمی توانند گرهی از کلاف سر در گم این رژیم مافیایی را باز کنند. بقول آقای سروش، خود خدا بینی این
است که افراد دست طمع در الوهیت بزنند و به ستایش انسان دیگر بپردازند، آنهم انسانی مثل آقای خامنه ای با آن سابقهٌ سیاه، از جمله: با
تقلب و نامهٌ تقلبی رهبر شدن، محکومیت در دادگاه میکونوس بعنوان آمر ترورها، توحین روزمره به مردم ایران، این اتهام را با خود حمل کردن که
آمر آتشزدن سینما رکس آبادان است( در دادگاهی که این رژیم برپاداشت، مجری آتش زدن گفت که دستور را از روحانی ای که پیپ می کشید
دریافت داشته)، حامل بودن این اتهام که با چند سر دیگر در حزب جمهوری اسلامی این پیام مخفیانه را برای آمریکائیان فرستادند که اگر از ما
حمایت کنید و اسلحه بدهید، حاضریم آقای خمینی را نیز بکشیم و بسیاری جرائم دیگر. اعلام وفادار بودن به چنین آدمی، به معنی این است
که آقای خاتمی، در عمل مثل دفعات قبل روی سخنش با ولی مطلقهٌ فقیه است و مردم حاکمان بر سرنوشت خود نیستند.

-- میرزا ، Mar 17, 2009

آقای خاتمی با اینکار افسوسی رو برای ما به جا گذاشت. نوستالژی سال 76 ، که اولین امکان حضور من در انتخابات با رای دادن به ایشان بود. این انصراف بااینکه یک جور غم عجیب با خودش داره در عین حال احترام ایشون رو بیشتر و بیشتر می کنه. نمی دونم شاید هم بهتر بود که ایشان از انتخابات انصراف بدن. شاید هم نه!

-- سمیرا ، Mar 17, 2009

در شرايطى كه حتى همين "بد" هم راضى نيست بيايد ديگر هيچكس شايستگى ندارد و بايد منتظر معجزه بود!يا تحريم كل انتخابات.

-- كيوان ، Mar 17, 2009

ایوای، چه حیف شد! حالا بدون رئیس جمهور نالایق چی کار بکنیم؟

-- conman ، Mar 17, 2009

آفرین کار خوبی کرد . دیگه بقیه بازماندگان همگی مهمترین هدفشان بردن ایران حداقل به 25 سال پیش است . در روسیه و چین نیز قبل از اعتراف به ناتوانی کومونیسم همین عمل بازگشت به اصل انقلاب طی شد و بعد از آن بود که کومونیسم گرامی با کله به زمین خورد .

-- ایرانی ، Mar 17, 2009

آزموده را آزمودن خطاست. با تمام احترامي كه براي شخصيت جناب اقاي خاتمي قايلم و به ايشان نيز علاقه مندم ولي معتقدم سرمايه گذاري بر روي ايشان از آغاز اشتباه و سوء تفاهمي بود كه رفع شد. اين ماجرا مانند ماجراي آن دو دوست است كه در خيابان قدم ميزدند چشمشان به تابلو سينما افتاد كه در آن شخصي با مشت بر سر شخص ديگري مي كوبيد . يكي از آن دو به دوستش گفت به نظر تو آيا اين فرد در اثر ضربه مي ميرد . دوستش گفت نه وي پاسخ داد ولي به نظر من مي ميرد. شرط بندي كردند وبه تماشاي فيلم رفتند . از اتفاق در فيلم معلوم شد كه حرف آن كه مي گفته مي ميرد درست بوده است . به رفيقش گفت ديدي گفتم مي ميرد ، شرط را باختي بريم شرطت را عملي كن. پس از آن كه بازنده تصميم به عملي گرفتن شرطش گرفت برنده به او گفت براي اطلاع و اين كه حرام نباشد بايد بگويم راستش من يكبار ديگر اين فيلم را تماشا كرده بودم . بازنده گفت عجب اتفاقا من هم نه يكبار بلكه چندين بار اين فيلم را ديده بودم . برنده گفت عجب ديوانه اي هستي پس چرا اين گونه شرط بستي . جواب داد راستش گفتم شايد اين بار نميرد!!!!!
جناب اقاي خاتمي اساسا يك رجل سياسي و يا دولتمرد نبوده و نيست يك شخصيت علمي فرهنگي است و به همين دليل در مواقع بحراني كه تهديد از سوي مقامات عاليرتبه جدي است ايشان ياراي ماندن در صحنه را ندارد. البته چه خوب است كه ترك صحنه را بتوان با يك توجيه اخلاقي نيز بياراست.
القصه اين ماجرا نشان مي دهد كه در ايران الحمدلله همه براساس احساسات عمل مي كنند . اگر از همان آغاز بر روي فردي شجاع و مقاوم مانند اقاي نوري سرمايه گذاري مي شد ، شايد ارباب قدرت از ناچاري به كانديدي همچون آقاي خاتمي تن مي دادند ولي سرمايه گذاري بر روي خاتمي اصلاح طلبان را ناگزير به تن دادن به شخصيت هاي محترمي چون اقاي ميرحسين و يا كروبي كرده است .
ايام به كام مقام معظم رهبري !!!

-- بدون نام ، Mar 17, 2009

heif shod...

-- بدون نام ، Mar 17, 2009

بالاخره آقای خاتمی یک بار خودش شد!
خداحافظ آقای خاتمی

-- من ، Mar 17, 2009

بزرگ بود و از اهالی امروز بود
و با تمام افق های باز نسبت داشت
و لحن آب و زمین را چه خوب می فهمید ...

-- Arash ، Mar 17, 2009

درود بر خاتمي.
تصميم عاقلانه اي بود. خاتمي بايد به عنوان ليدر اصلاحات عمل كند.

-- بدون نام ، Mar 17, 2009

حالم بدجوری گرفته شد... اگه خاتمی بود با اشتیاق رای می دادم. اگر هم الان به این اقای موسوی رای بدم با بیزاریه. . .
Je suis dégoûtée

-- Saïna ، Mar 17, 2009

درود بر خاتمی که نشان داد مثل خیلی ها تشنه ی قدرت نیست

-- هادی ، Mar 17, 2009

هنوز روزه شروع نشده اقا از حال رفت!!!

-- Nam ، Mar 17, 2009

عملی بس مدبرانه و در خور شخصیت ایشان است. ایشان را یک بار تجربه کرده ایم و حاصل عملکردش را که احمدی نژاد است با پوست و استخوان لمس کردیم. به هر حال آن کم آبرو را حفظ کرد و تصمیم گرفت که دیگر ملیجک رهبر نشود.

-- داریوش ، Mar 17, 2009

ریاست جمهوری احمدی نژاد برای 4 سال دیگر را به امت همیشه در صحنه و امت غایب از صحنه که فقط بلدند ناله کنند و از اینکه ایران شبیه سویس نیست بنالند تبریک میگم. مثل اینکه هنوز فکر میکنیم انتخاب بین باراک اوباما و احمدی «زا است نه جان من انتخاب بین چند نفر گذشته از صافی شورای نگهبان است.
از تحریمتان در 4 سال قبل احمدی نژاد در امد و هیچ اتفاقی نیفتاد نه امریکا حمله کرد نه به اصطلاح مشروغیت نظام خط افتاد. حالا هم انتخاب شماست. احمدی نژاد - کروبی - موسوی و..... یا در خانه بنشینید و سماق بمکید و VOA نگاه کنید و غر بزنید.

-- Ali ، Mar 17, 2009

آقاي موسوي بايد در مورد خيلي چيزها جواب بدهد. از جمله اين که در تابستان شصت و هفت، نظر ايشان در مورد اعدام‌ ها چه بود. اگر موافق بودند که هيچ، اگر مخالف بودند چرا مانند آقاي منتظري اعتراض نکردند. شايد ايشان به نخست وزيري علاقه بيشتر داشتند، تا آقاي منتظري به جانشيني رهبري! به هر حال، حتي در بيست سال اخير، شخصي مثل کروبي هزار مرتبه براي اصلاخات زحمت کشيد تا آقاي موسوي که رفته بودند گل بجينند. متاسفم آاقي خاتمي. بايد مي‌مانديد. من به موسوي راي نخواهم داد. به کروبي شايد و به نوري حتما.

-- فرهنگ فربد ، Mar 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)