تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بازگشت بحران سیاسی به پاکستان

نواز شریف رهبر مخالفان دولت با بی‌اعتنایی به «دستور بازداشت خانگی» خود، عازم دادگاه عالی لاهور شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای شریف قرار است در این محل سخنرانی کند.

وی که رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز است از مردم خواسته است تا به جنبش اعتراضی وکلا بپیوندند.

دستور بازداشت خانگی سه روزه نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان و سایر سران حزب وی، پس از آن صادر شد که او برای حمایت از انتصاب دوباره قضاتی که در دوران پرویز مشرف از سمت خود برکنار شده بودند، بیانیه صادر کرد و فراخوان راهپیمایی داد.

رهبران احزاب مخالف دولت برای بازگرداندن افتخار محمد چودری به ریاست دیوان عالی این کشور، قرار است در مقابل پارلمان ملی پاکستان در اسلام‌آباد تجمع کنند.

این در حالی است که به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی‌، رحمان مالک وزیرکشور پاکستان بازداشت خانگی نواز شریف و سایر سران احزاب مخالف را تکذیب کرده است.


حرکت صدها تن از وکلا به سوی اسلام‌آباد (عکس از AP)

آقای مالک با اشاره به این که نواز شریف آزاد است هر جا که می‌خواهد برود و دولت نیز امنیت وی را تامین می‌کند، افزود که به خاطر تهدیدهای جدی تروریستی در کشور، ما برای حفاظت از جان نواز شریف، تدابیری ویژه اتخاذ کرده‌ایم.

این در حالی است که به نوشته سی‌ان‌ان، صدها تن از وکلا، هواداران نواز شریف و مخالفان دولت به سوی اسلام‌آباد در حرکت هستند.

گزارش‌ها حاکی از درگیری شدید میان راهپیمایان معترض و نیروهای پلیس است.

در همین حال، تحلیل‌گران دلایل حمایت نواز شریف و برادرش شهباز از بازگشت قضات سابق را منافع شخصی می‌دانند، چرا که دادگاه عالی فعلی، برادران شریف را از شرکت در انتخابات منع کرده است.

آصف‌علی زرداری رئیس جمهوری فعلی پاکستان و نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ شاخه نواز برای برکناری پرویز مشرف رئیس جمهوری سابق این کشور با یکدیگر ائتلاف کردند، اما بر سر بازگشت به کار قضات سابق دچار اختلاف شدند و به ائتلاف خود پایان دادند.

Share

نظرهای خوانندگان

یکی از اشتباهاتی که انجام شد بیرون گردن پرویز مشرف بود و اشتباه دوم حزب مردم ائتلاف با نوازشریف بود . زیرا خطری که پاکستان را تهدید می کند طالبان و القائده است در حالی که پرویز مشرف نیروئي ضد طالبان بود و تمرکز ارتش را بوجود آورده بود و با آنان می جنگید از طفی نوازشریف از حمایت عربستان برخوردار است و با طالبان مماشات می کند و اگر نگوئیم حمایت حداقل روبروی حزب مردم ایستاده است و با تضعیف نیروهائی که مقابل طالبان ایستاده اند عملا حامی طالبان است . تنها راه دولت پاکستان اینست که نیروهای تجددطلب را علیه نیروهای سنتی متحد کند و نیروهای سنتی را به شدت سرکوب کند . نواز شریف که پیشینه ی سوء استفاده های مالی بسیاری دارد به محاکمه بکشد در غیر اینصورت بزودی نواز شریف قدرت را بدست می گیرد کابینه ی حزب مردم سقوط می کند و پس از مدتی طالبان نیر در قدرت سهیم خواهد شد . و خطر نه تنها پاکستان که ایران و افغانستان را نیز تهدید خواهد کرد یک جبهه ی وسیع جنگ شیعه سنی منطقه را فراخواهد گرفت که نه تنها شرق ایران که به جنوب و غرب ایران نیز این جبهه باز خواهد شد . وضعیت بحران اقتصادی جهانی این جنگهای خانمان برانداز را می طلبد . باز شدن این جبهه چندین سال آتش را خواهد گشود

-- farhad ، Mar 15, 2009

پاکستان و هند دو کشوری هستند که هر یک اعتقادات غالب در سرزمین خود را نمایش میدهند هند سمبل دموکراسی و تحمل عقاید در جهان است و پاکستان سمبل اسلام حد اکثری امروزه کسانی که گاندی را سرزنش میکردند که چرا مسلمین را گرامی داشت و اجازه رشد زمینه جدائی پاکستان را داد باید در افکار خود تجدید نظر کنند .
اگر پاکستان هنوز به هند چسبیده بود هرگز جایگاه امروزین هند در جهان پدید نمی آمد و در عوض سرزمین امروزین پاکستان هم از انسانیت و تحمل پذیری هند بهره می برد و این همه فلاکت و مصیبت نداشت .
اما چه خوب شد که این غده چرکین از هند جدا شد و فلاکت و بدبختی را تا ابد با خود همراه خواهد داشت . این بدبختها هنوز نفهمیده اند که با " فیلی " بر دوش دارند از شکاف کوه بالا میروند و دائم از سنگها و صخره ها می نالند و نمی فهمند که سنگ و صخره طبیعت کوه است و آنچه غیر طبیعیست فیلی است که بر دوش آنهاست .مردم پاکستان تا این فیل شوم را از دوش خود به زمین نزنند غیر ممکن است به جائی برسند .

-- ایرانی ، Mar 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)