تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پرتره تازه‌ای از شکسپیر

روز گذشته «بنیاد زادگاه شکسپیر» (Shakespeare Birthplace Trust)، تابلوی مشهور به «پرتره کوب» ( Cobbe portrait) که ادعا می‌شود تنها پرتره واقعی و اصلی از ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس بزرگ بریتانیایی است را در لندن به نمایش گذاشت.

دایانا اوون رئیس این بنیاد، این رویداد را یک اتفاق تاریخی خواند.

این تابلو که به نام «پرتره کوب» خوانده می‌شود، به مدت ۳۰۰ سال جزو مجموعه دارایی‌های خانوادگی کوب بوده و بر دیوار خانه آنها آویزان بوده است.

با این حال کسی از خانواده و اطرافیان کوب گمان نمی‌کرده‌اند که چهره مرد نقاشی شده متعلق به شکسپیر باشد و بیشتر حدس می‌زدند که پرتره سر والتر رالی است.

کارشناسان هنری معتقدند که این تنها تابلویی از شکسپیر است که در زمان خود او نقاشی شده است.

آنها می‌گویند گونه‌های سرخ و دماغ بلند چهره نقاشی شده، به مشخصات ظاهری شکسپیر بسیار نزدیک است.

تاکنون در مورد تصویر واقعی شکسپیر در میان مورخان تاریخ هنر و کارشناسان هنری، اختلاف نظر زیادی وجود داشته، اما پروفسور استانلی ولز یکی از برجسته‌ترین شکسپیر‌شناسان جهان، روز گذشته بعد از دیدن این تابلو اعلام کرد که این پرتره ۹۰ درصد، تصویر خود شکسپیر است.


در سال ۲۰۰۲ الک کوب، کلکسیونر آثار هنری، در زمره ارث‌بران خانواده کوب قرار گرفت. او که در تدارک نمایشگاهی با نام «در جستجوی شکسپیر» برای «گالری پرتره ملی» لندن بود، به تابلویی برخورد به نام «پرتره فالگر» که تا ۷۰ سال قبل تصور می‌شد تصویر شکسپیر است.

او بلافاصله به پروفسور ولز زنگ زد و ولز نیز بعد از دیدن تابلو تشخیص داد که این تابلو ارژینال نیست، بلکه نسخه بدلی «پرتره کوب» است.

مارک بروچ، برنامه‌ریز کلکسیون خانواده کوب درباره پرتره شکسپیر گفت: «این پرتره، چهره مردی ۲۶ ساله را تصویر کرده در حالی که شکسپیر در آن زمان ۴۶ سال داشته است، اما این یکی از قواعد سبک نقاشی آن دوره بود که نقاشان سعی می‌کردند، تصویر چهره آدم‌ها را روتوش کنند و چین و چروک‌های صورت را از بین ببرند.»

گفته می‌شود که کنت ساوث همپتون، پرتره کوب را به خاطر علاقه و نزدیکی‌اش به شکسپیر، سفارش داده است.

به گزارش گاردین، این تابلو دوباره به بحث‌های قدیمی درباره هویت جنسی شکسپیر دامن زد. اینکه آیا او تنها دوست آن مرد یعنی کنت ساوث همپتون بود که تابلو را سفارش داد یا ارتباط دیگری بین آنها وجود داشت؟

تردید در مورد تابلوهای مربوط به پرتره شکسپیر از دیرباز در میان مورخان و پژوهش‌گران آثار هنری، وجود داشته و آنها حتی تعلق تصویر شکسپیر در تابلوی موسوم به «پرتره چاندوس» که در سال ۱۶۱۰ نقاشی شده و به نام صاحب آن یعنی دوک چاندوس نام‌گذاری شده را مورد تردید قرار داده‌اند.

«پرتره چاندوس» در «‌گالری پرتره ملی» نگهداری می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

من مشغول ترجمه ی متنی راجب ویلیام شکسپیر بودم باید بگویم مطلب شما خیلی به من کمک کرد ممنونم

-- maryam ، Mar 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)