تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

میری درگذشت

سیدعلی میری کمدین ایرانی امروز در سن ۶۹ سالگی بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان آبان تهران درگذشت.

این هنرمند متولد ۱۳۱۸ رشت (برخی منابع محل تولد او را شهسوار نوشته‌اند) و فارغ‌التحصیل کلاس‌های آزاد هنرپیشگی در جامعه باربد بود.

میری در سال ۱۳۴۰ پس از فارغ‌التحصیل شدن از هنرستان به کار تئاتر مشغول شد و در بیشتر از ۵۰ نمایش به ایفای نقش پرداخت.

وی بازیگری در سینما را از سال ۱۳۴۳ با بازی در فیلم «شیطان در می‌زند» ساخته اسماعیل ریاحی در نقشی فرعی آغاز کرد، اما فیلم «زمزمه محبت» ساخته امیر شروان نخستین فیلمی بود که در آن در نقشی نسبتا مهم ظاهر شد.

میری از محبوب‌ترین بازیگران سینمای فارسی قبل از انقلاب بود. سینمای فارسی از میری که زبان فارسی را با لهجه گیلانی حرف می‌زد و عموما در فیلم‌ها با کلاه شاپو ظاهر می‌شد، تیپ منحصر به فردی ساخت که وی تا آخرین فیلمش در سینمای قبل از انقلاب، آن را تکرار کرد.

میری در بیش از ۱۱۵ فیلم بازی کرد که همه آنها از محصولات فیلم فارسی بود و در میان آنها به ندرت می‌توان به اثر هنری شاخص و قابل توجهی برخورد کرد. شاید بازی در نقشی کوچک در فیلم «شب قوزی» فرخ غفاری تنها فیلم هنری شاخص در کارنامه سینمایی میری باشد.


کمدی میری بیشتر متکی بر کمدی کلامی بود و او با مزه پرانی‌ها و شوخی‌های رکیک جنسی که با لهجه گیلانی ادا می‌شد، تماشاگران فیلم‌های فارسی را می‌خنداند و سرگرم می‌کرد.

وی بیشتر در نقش‌های فرعی و در قالب تیپ‌های ثابتی چون، پیشکار، نوکر و نوچه وفادار در کنار جاهل‌ها و لات‌ها و لوطی‌های قهرمان فیلم فارسی بازی کرد و از بازیگرانی بود که در دهه ۵۰ تقریبا ساخت فیلم فارسی بدون حضور او ممکن نبود.

میری با اغلب کارگردان‌های فیلم فارسی مثل رضا صفایی، امیر شروان، سیامک یاسمی، محمود کوشان، اسماعیل ریاحی و نصرت‌الله وحدت کار کرد و زوج هنری بازیگران محبوب فیلم‌های فارسی مثل رضا بیک ایمانوردی، ناصر ملک مطیعی، وحدت و منوچهر وثوق بود.

«غیرت»، «جاهل و رقاصه»، «کج کلاخان»، «این دست کجه»، «بده در راه خدا»، «گل پری جون»، «ناخدا با خدا»، «گلنسا در پاریس»، «دزد و پاسبان» و «اخم نکن سرکار» از جمله محبوب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های میری در سینمای قبل از انقلاب ایران بود.

آخرین فیلم میری در سینما، فیلم «به دادم برس رفیق» ساخته مهدی فخیم‌زاده بود که در سال ۱۳۵۷ بازی کرد.

مراسم تشییع جنازه میری روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه از مقابل خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

فیلم فارسی هم خودش یک نوع هنر حساب میشود. همین که میتوانست من تماشاچی را بخنداند هنر بود. تعداد زیادی از آن به قول شما فیلمهای هنری به جز کسالت هیچ نداشتند. فضای فیلم فارسی یک نو ع شادی کاذب بود که با وجود سبک بودن از آن لذت میبردیم. میری واقعا متخصص ایجاد این فضای دروغین و شادی آور بود. بعد از میری کمتر کسی پیدا شد که توانست مردم را از ته دل در سینما بخداند. یادش گرامی و روحش شاد.

-- kianosh ، Mar 2, 2009

سينماي ايران به راستي يكي از نوابغ خود را از دست داد.
روحش شاد و يادش گرامي باد.

-- آريا ، Mar 2, 2009

یادش بخیر. خدا آن دوران و آن حکومت را بیامرزد. یعنی زنده کند.

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

روحش شاد

-- مه سیما ، Mar 3, 2009

کاش آن مرحوم در سالهای آخر برای مافیای مسکن در کشورهای حاشیه خلیج فارس تبلیغ نمیکرد و همواره با عزت نفس برای آب و خاک خود تلاش میکرد .یادش گرامی

-- ایرانی ، Mar 3, 2009

روحش شاد. هنرمند خوبی بود

-- آزاده ، Mar 3, 2009

او به راستي يك هنرمند به معناي واقعي بود چرا كه خنداندن مردم سخت ترين كارهاست.
خدايش بيامرزد

-- شيوا ، Mar 3, 2009

چرا چرت و پرت ميگين؟ عزت نفس چه ربطي به كار تبليغات ايشان در دوبي داره؟بايد ميامد از شما تامين درآمد مي كرد؟
اتفاقا همين كه ايشان محتاج به كسي نبوده و تا آخر روي پاي خودش ايستاده نشانه عزت نفسش است.
روحش شاد

-- بدون نام ، Mar 3, 2009

شما هم با اين نوشتنتون

همون واقعا كه هنر همين مدلي كه ايران رو يه مشت بدبخت بيچاره تو جهان معرفي ميكنه دلپسند شماست
روحش شاد

-- هستي ، Mar 3, 2009

روحش شاد و یادش گرامی. کاش قدر هنرمندانمان را تا هستند بدانیم.

-- امیرحمزه ، Mar 3, 2009

روحش شاد. من که خیلی دوستش داشتم و عاشق خودش و فیلماش بودم. برای شادی روح سید بزرگوار سید علی میری صلوات و فاتحه ای بخوانید.

-- loveoldmovie ، Mar 3, 2009

بعضی ها عادت دارند منفی باشند منفی بنویسند و به مرده و زنده هم کاری ندارند . جای اینکه بنویسن جایش سبز هنرمند بی نظیری بود و کلی مردم رو خندوند فوری موج منفیشون رو اول پرتاب می کنن.
یادش گرامی

-- بدون نام ، Mar 3, 2009

ایرانی, میری عزیز در ایران ممنوع الکار بود. برای گذراندن زندگی مجبور بود در تبلیغات بقول خودت مافیا ی مسکن!! کار کند. خوبه قدری انصاف داشته باشیم در مملکتی که قدر هنرمندانی مانند کمدین برجسته میری را نمیدانند و مجبور به ترک دیارشان می کنند. امثال میری درغربت باید زندگی خود را اداره کنند.که کاملا نشاندهنده عزت نفس آن مرحوم و محتاج نبودن میری بود.. اگر میری هم مانند سعید راد پارتی مثل احمدرضا درویش داشت. می توانست دوباره به سینما برگردد. خدا رحمتش کنه

-- بدون نام ، Mar 3, 2009

من با نظر کسی کاری ندارم ولی میری یکی از نوابغ سینمای ایران بود واین را باید همه قبول کنندوواقعا متاسفم از اینکه خبر مرگ این هنرمندان را از تلوزیون پخش نمیکنند روحش شاد یادش جاودانه.

-- سینا ، Mar 3, 2009

گدایان بهر زوزی طفلشان را کور می خواهند طبیبان جملگی مخلوق رارنجور میخواهند همیشه مرده شوران راضیند بر مردن مردم بنازم مظربان (بانیان شادی )مخلوق را مسرور میخواهند میری روحت شاد خدا رحمتت کند (اون بامن)

-- وحيد شمس ابادي ، Mar 3, 2009

امام رضا.بعدازنجام واجبات بزرگترین کارخنداندن مردم است واین کارراچه خوب انجام میداد میری خدایش بیامرزد

-- کاوه ، Mar 3, 2009

روان اين هنرمند بزرگ و ماندگار شاد
واقعا افسوس

-- كاظم ، Mar 3, 2009

يادش گرامي چون دنباله رو ندارد

-- شهرام ، Mar 4, 2009

نمي دانم در مورد اين بمب خنده ايران چه بگويم ولي براي به زير خاك رفتن خيلي حيف بود و اي كاش كمي بيشتر به اين ابر ستاره توجه مي كردند

-- ايمان ، Mar 4, 2009

روانش شاد که دل ما مردم را شاد می‌کرد. (راستی لهجه گیلکی درست است نه گیلانی).

-- بدون نام ، Mar 4, 2009

خدایش بیامرزد

-- امیرحسین ، Mar 4, 2009

شاخه اي از درخت هنر شکست وبرگي برزمين افتاد. چه غريبانه رفتي اي شادي دلهاي غمگين نه براي شما بلکه براي تمامي هنر مندان دوران قبل از انقلاب اشک ميريزم .چون همه شما با اينکه در وطن خود بوديد اما غريب وطن

-- داوود ، Mar 4, 2009

ميري جزئي از خاطرات و گذشته رنگي ما بود. آينده خاكستريست. زندگي فقط خواستن و رسيدن نيست بلكه حفظ و عشق ورزيدن به كساني است كه داريمشون ولي قدرشون رو نميدونيم ! جاي ميري عزيزمون خيلي خاليه اينطور نيست ؟ ميري عزيز، تو هميشه با مايي..

-- بهنام ، Mar 4, 2009

روحش شاد و یادش گرامی و جاودانه باد

-- بدون نام ، Mar 4, 2009

حيرت زده ام...اگر کانال PDFزير نويس نميکرد اصلا خبر دار نميشدم..تپش و ايران تي وي ام قطع بود ...اما بقيه کانال هاي ايراني هيچ خبري نبود...يعني ديگه ميري ميون ما نيست؟؟باورش سخيه....خيلي راحت ميشه نتيجه گرفت اين نظريه که کمدين ها طبعي لطيف ..حساس و روحي بلند دارند چقدر حقيقت داره...شاهدش زياده...گريه دلسوز در غم مرگ ديگر هنرمندان از هر طيف...وبرنامه بسيار جذاب خاطراتش که به نوعي صندوقچه اي گرانبها از تاريخ سينماي ما بود واتفاقآ تمام پختگي و ادب و متانت و آرامش را تو کلامش حس مکردي...نشان از همون طبع لطيف و روح بزرگش داشت...هيچ مجري توي هيچ برنامه ترکيبي اونور آبي..اينقدر مودب ومهربون در تعريف از ديگران و پاسخ به تلفن ها وجود نداشت که به گرد پاي اين راد مرد بزرگ برسه...ارزش کار هنريش رو هم از همبازياش بايد پرسيد که قريب به تمامي لحظات سکانس هايش را في البداحه ميرفت...و پاسخ چرايي حضورش در همه فيلمها را در همين هنرش جستجو کنيد...روحش شاد که مردي براي تمام فصول بود

-- بدون نام ، Mar 4, 2009

يادش گرامي روحش شادباد

-- بي نام ، Mar 5, 2009

روانش شاد و بهشت برين جايگاهش باد

-- بدون نام ، Mar 5, 2009

من واقعا ايشان راست داشتم خداوند رحمتش كند

-- ايدين ، Mar 5, 2009

روحش شاد و يادش گرامي

-- بابك ج ، Mar 5, 2009

خدا رحمت کند آقای میری را که یک عمر مردم را خنداند

-- ابوالفضل احمدی ، Mar 6, 2009

هنرمندان وطن را دوست می داریم و به یادشان هستیم.مرگ پایان کبوتر نیست.

-- از اهالی هنر آمل(کارگزار و خلیل پور) ، Mar 6, 2009

شما در حدی نیستید که بخواهید کار میری را نقد کنید هنرمندانی مثل میری در قلب ما هستند لطفا نقد صادقانه کنید شما باید دنبال غاز چرانی بروید

-- یادگار ، Mar 6, 2009

هنرمندان گل سرسبد مردم هستند مخصوصا کسانی که در راه شاد کردن دل مردم تلاش میکنند .میری جزو بزرگترین هنرمندانیست که با آثار هنری بسیار همیشه درقلب تک تک مردم جای کرد .روحش شاد

-- حسین علیزاده ، Mar 7, 2009

واقعا غیر قابل باور است که هنرمندی مثل اقای میری از بین ما رفته باشد ولی باید باور کرد که این هنرمند عزیز هم رفت و به خاطره ها پیوست !
روحش شاد و یادش گرامی!

-- سارا ، Mar 7, 2009

خدايش رحمت كند خوشحالم از اينكه در آغوش خاك گرم ايران زمين آرميدلطفا عكسهاي تشييع جنازه ميري را ارسال نماييد

-- SINASI14@YAHOO.COM ، Mar 9, 2009

روحش شد ويادش گرامي باد. خبر فوتش ناراحت كننده بود .طبعي لطيف و لحن صدايش شيرين و دلنشين بود.

-- داريوش ، Mar 10, 2009

مايه تاسف ما ايرانيان است چون مرده پرستيم بي مرگ هنرمند هنر زنده نگردد

-- فردين ، Mar 11, 2009

نام و خاطره زنده یاد میری برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. روحش شاد و یادش گرامی باد

-- حسین ، Mar 13, 2009

با سلام
من هم بعنوان يك همشهري تنكابني مرحوم ميري از اين خبر بسيار غمگين شدم.داستان تكراري بيشتر شدن محبوبيت پس از مرگ هنرمندان ما و...
البته مرحوم ميري پيش از مرگ نيز با صفاي وجود و فروتني كه داشتند در دل همه مردم جا داشته و خواهند داشت. گرچه من ايشان را در شهرمان زيارت نكرده ام اما وصف حضور هميشگي ايشان در مغازه هاي دوستان قديمي شان ،خصوصا حضور در مراسم سوگواري امام حسين و رابطه پر مهر با مردم را بسيار شنيده ام.در اولين سالهاي انقلاب مثل بسياري ديگر از هنرمندان ممنوع الچهره ، ممنوع الصدا ،ممنوع القلم و ساير ممنوعات ديگر! كه دل ترك ميهن را نداشتند در كنار مردم حضور داشتند و در چند سال گذشته هم براي ادامه كار هنري خود به امريكا رفتند .زندگي در غربت سخت است و هزينه هاي زنگي هم بالا ، اين شد كه شادروان ميري را در تيزرهاي تلوزيوني هم زياد ديديم.ما انتظار نداريم هنرمند ما دست به هر كاري بزند حتي در كشور ما از ورزشكاران و قهرمانان هم انتظار حضور در تبليغات را نداريم گويي او خود حق انتخاب ندارد ،فقط به خواسته هاي خود فكر ميكنيم و يادمان ميرود خواسته هايي را كه شايد آن هنرمند يا ورزشكار از جامعه داشته و برآورده نشده ،بي مهري كه شايد در حقش شده و شايد حقي كه از او ايمال شده و... وصف ما وصف كسي است كه بيرون گود نشسته و دستور به ارائه فن ميدهد.يادمان باشد مرحوم ميري و ميريهاي زنده امروز ما با توزيع شادي و روحيه به همه مردم صاحب دين هستند اما خواسته هايشان (خصوصا خواسته هاي يك هنرمند با روحيات لطيف) بخش گم شده و كمتر توجه شده ماجرا هستند .

-- پيمان ، Mar 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)