تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت تشدید فشار‌ها بر فعالان مدنی

انجمن دفاع از حقوق زندانیان و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، افزایش فشار‌ها علیه جنبش دانشجویی و نهاد‌های مدنی در ایران را محکوم کردند.

انجمن دفاع از حقوق زندانیان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در روزنامه اعتماد ملی منتشر شده، به بازداشت‌های اخیر دانشجویان، فعالا‌ن سیاسی و اجتماعی، مدافعان حقوق زنان در تهران و مناطق مختلف ایران اعتراض کرده است.

به نوشته این انجمن، ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های صنفی و اجتماعی دانشجویان، «نقض قانون اساسی کشور و نادیده گرفتن حقوق مشروع مردم» است.

انجمن دفاع از حقوق زندانیان اعلام کرده است که فشارها بر زندانیان سیاسی و عقیدتی و مدافعان حقوق بشر، «امنیت ملی» ایران را به خطر خواهد انداخت.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز در بیانیه جداگانه‌ای، فشار‌ها به جنبش دانشجویی در ایران را محکوم کرده و از مقام‌های قضایی خواسته است که به «محاکمه دانشجویان صرفا به‌خاطر بیان آزادانه اندیشه‌هایشان» پایان دهند.

این کمپین اعلام کرده است که قوه قضاییه باید محاکمه علی نیکونسبتی را برای «چندمین بار و صرفا به خاطر سخنرانی‌ها و نوشته‌هایش، متوقف کند.»

انجمن دفاع از حقوق زندانیان می‌گوید فشارها بر زندانیان سیاسی و عقیدتی و مدافعان حقوق بشر، «امنیت ملی» ایران را به خطر خواهد انداخت

نیکونسبتی دو ماه پیش از دانشگاه مفید قم فارغ‌التحصیل شد.
وی عضو و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بود. علی نیکونسبتی از سال ۱۳۸۶ تاکنون دو بار بازداشت شده و برای او پنج پرونده قضایی تشکیل شده است.

قرار بود آخرین دادگاه نیکونسبتی به اتهام «تجمع و تبانی»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «اختلال در نظم عمومی» امروز ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۷ در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که معیارهای بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند، به پیمان‌های بین‌المللی پایبند باشند و به «آزار و اذیت و محاکمه دانشجویان صرفا به‌خاطر بیان آزادانه و علنی اندیشه‌هایشان» پایان دهند.

مقام‌های ایران در هفته‌های اخیر برخی از دانشجویان دانشگاه شیراز را بازداشت و حکم زندان تعدادی از فعالان مدنی را به اجرا گذاشته‌اند.

این اقدامات با اعتراض نهاد‌های مدنی مواجه شده و آنها خواستار آزادی دانشجویان و این فعالان مدنی شده‌اند.

Share
در همین رابطه:
سحر یزدانی فعال دانشجویی بازداشت شد
«چهارسال زندان برای سعید رضوی‌فقیه»
اعتراض به اجرای حکم عالیه اقدام‌دوست

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)