تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

معرفی نامزدهای سیمرغ بلورین «فجر»

به دنبال اعلام جوایز بخش بین‌الملل فیلم فجر، نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران این جشنواره نیز معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، «ما همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی و «تردید» ساخته واروژ کریم مسیحی نامزد دریافت بیشترین جوایز هستند.

فیلم‌های «وقتی همه خوابیم»، «بیست»، «پستچی ۳ بار در نمی‌زند»، «درباره الی»، و «زادبوم» برای دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر با هم رقابت دارند.

بهرام بیضایی برای کارگردانی «ما همه خوابیم»، اصغر فرهادی برای «درباره الی»، عبدالرضا کاهانی برای «بیست»، واروژ کریم مسیحی برای «تردید»، حسن فتحی برای «پستچی ۳ بار در نمی‌زند»، و تهمینه میلانی برای فیلم «سوپراستار»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی هستند.

در رشته بازیگری نیز پرویز پرستویی برای بازی در فیلم «بیست»، شهاب حسینی برای بازی در «درباره الی» و «سوپراستار»، مسعود رایگان برای بازی در فیلم «زادبوم» و محمدرضا فروتن برای بازی در «عیار ۱۴» ساخته پرویز شهبازی، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول اعلام شده‌اند.


لیلا حاتمی برای فیلم «بی‌پولی»، ترانه علیدوستی برای «تردید»، باران کوثری برای «حیران»، فریده فرامرزی برای «صندلی خالی» و مونا احمدی برای بازی در «کودک و فرشته» نیز برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فیلم «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی که با واکنش‌های غالبا منفی منتقدان ایرانی روبرو شد، توانست جایزه بهترین فیلم تماشاگران بخش بین‌الملل جشنواره را دریافت کند.
این فیلم، در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی فیلم (محمدرضا درویشی)، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه و بهترین چهره‌پردازی نیز نامزد دریافت جایزه شده است.

فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی و با شرکت گلشیفته فراهانی و ترانه علیدوستی که هفته گذشته به طور همزمان در جشنواره فیلم فجر و فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران و منتقدان ایرانی و غربی مواجه شد، نامزد دریافت ۱۰ سیمرغ بلورین است.

به این ترتیب فیلمی که می‌رفت از شرکت در جشنواره فیلم فجر محروم شود، توانست بیشترین توجه داوران و مخاطبان جشنواره را به خود جلب کند.

این فیلم که در بخش مسابقه فستیوال برلین نیز شرکت دارد و برای دریافت خرس طلایی برلین با ۲۱ فیلم دیگر رقابت می‌کند، نمایش آن ابتدا در جشنواره فیلم فجر به خاطر حضور گلشیفته فراهانی در آن، با مشکل مواجه شد اما سرانجام با وساطت مشاور رئیس جمهور، وزارت ارشاد، اجازه نمایش آن را در این جشنواره صادر کرد.


نمایی از «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی

نمایش «درباره الی» در سینمای مطبوعات، واکنش مثبت منتقدان ایرانی را در پی داشت. واکنشی که بسیاری آن را با توجه به نوع کار اصغر فرهادی در سینمای ملودرام مدرن ایرانی و موفقیت فیلم قبلی‌اش «چهارشنبه سوری»، پیش‌بینی می‌کردند.

این فیلم همینطور توانست نظر مثبت منتقدان در برلین را نیز جلب کند.

دیتر کاسلیک مدیر فستیوال برلین آن را اثر متفاوتی در سینمای ایران معرفی کرد و لی مارشال نویسنده مجله اسکرین دیلی آن را یک فیلم برجسته از سینمای ایران در سال‌های اخیر خواند و چهار ستاره به آن داد.

دوبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر نیز در نقدی ستایش‌آمیز، اصغر فرهادی را استعدادی مهم در سینمای ایران دانست که توانایی تصویر کردن زندگی طبقه متوسط را دارد.

اصغر فرهادی هم در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نمایش فیلم در برلین اعلام کرد که نمایش فیلمش در ایران با هیچ مشکلی روبه رو نیست.
«فرهادی» درباره مشکل اکران فیلمش در ایران گفت: «در ایران هیچوقت به طور رسمی به ما نگفتند «درباره الی» اجازه نمایش ندارد بلکه تعدادی از مطبوعات سعی کردند برای این فیلم شایعه درست کنند.»


گلشیفته فراهانی بر روی فرش قرمز

با این حال باوجود نمایش فیلم فرهادی در جشنواره فیلم فجر، هیچ تضمینی برای اکران عمومی آن در ایران وجود ندارد چرا که دو سال قبل فیلم «سنتوری» داریوش مهرجویی نیز با سرنوشتی مشابه مواجه شد و با وجودی که در جشنواره فجر به شکل محدودی به نمایش درآمد، اما هرگز امکان نمایش عمومی در ایران را نیافت.

گلشیفته فراهانی که قبلا به خاطر فیلم «مجموعه دروغ‌ها» بدون حجاب در مراسم فرش قرمز شرکت کرده بود، این بار با لباسی سنتی و موهای پوشیده در برلین پا روی فرش قرمز گذاشت.

گلشیفته در حرف‌های خود از مطبوعات ایران به خاطر ایجاد جنجال در مورد حضور او در هالیوود انتقاد کرد و آنها را مسبب مشکلاتی که برای او و فیلم «درباره الی» در تهران پیش آمد، دانست.

Share

نظرهای خوانندگان

درود
بر خلاف نظر نگارنده، فکر می کنم دولت احمدی نژاد برای تبلیغات خود هم که شده و برای جمع آوری رای در انتخابات آینده مشکلی برای اکران عمومی "درباره الی " نیز ایجاد نخواهد کرد هر چند که بنده احتمال میدهم که همین حذف از جشنواره و سپس بازگشت دوباره به جشنواره با پادرمیانی رییس جمهور هم خودش "سیاه بازی" بیش نبوده است؛ تجربه ثابت کرده است که دولت ها چندماه مانده به پایان دوره باز به میان مردم می آیند و خیلی خوب آنها را درک می کنند! رفع فیلتر از facebook و Youtube هم در همین راستا ست. شاید هم چندی دیگر از "رادیو زمانه" !
شاد باشید

-- امین کیا ، Feb 9, 2009

«نامزد جايزه» شدن وقتي معني ميدهد که تعيين برنده اصلي (مثل جايزه اسکار) دو مرحله اي باشد،يعني ازميان فرضاً صد فيلم ، پنج فيلم برتر کانديد ميشوند وبعداً ازميان آن پنج فيلم آنکه بيشترين آراء راکسب کرد برنده جايزه خواهد بود.ولي در جشنواره ها، از جشنواره کن گرفته تاجشنواره فجر،تمام فيلمهاي شرکت کننده نامزد جايزه هستند وبهترين آنها در هر رشته با راي هييت داوران موفق به دريافت جايزه ميشوند وبکار بردن اصطلاح نامزد جايزه اشتباه است.

-- شاهد ، Feb 9, 2009

آيا خانم فراهاني هم يك ايراني است ؟؟؟ چه نشاني از ايراني بودن در خود دارد؟!!!!!!

-- رسول ، Feb 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)