تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«احتمال جیره‌بندی آب در سال ۸۸»

وزیر نیرو می‌گوید که ممکن است در سال آینده، آب در ایران جیره‌بندی شود.

پرویز فتاح که امروز سه‌شنبه در حاشیه گردهمایی حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «چنانچه وضعیتی که تاکنون و از ابتدای سال آبی ۸۷-۸۸ بر کشور حاکم شده است، ادامه یابد، این احتمال وجود دارد که جیره‌بندی آب برای کلانشهرها صورت گیرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای فتاح اظهار داشت که در خصوص کم‌آبی‌ها در ایران نگران است.

این در حالی است که کارشناسان بخش آب و هوا در ایران پیش‌بینی کرده‌اند که خشکسالی در سال آبی گذشته (مهر ماه سال ۱۳۸۶ تا مهر ماه سال ۱۳۸۷) که بخش غربی و جنوب غربی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده بود، امسال نیز ادامه خواهد داشت.


بر اساس یافته‌های پژوهشگران مرکز پژوهش‌های علوم جوی- اقیانوسی دانشگاه شیراز، سرد شدن سطح آب‌ در نواحی استوایی شرقی اقیانوس آرام، عامل مهم دیگری در ایجاد خشکسالی و کاهش منابع آبی ایران به شمار می‌رود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی نیز امروز اعلام کرد که این وزارتخانه برای مقابله با خشکسالی و کاهش آثار آن در سال آینده ۶۶۰۰ میلیارد تومان درخواست کرده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، متوسط بارندگی از مهرماه سال گذشته تا مهر ماه امسال در ایران ۷۵ میلی‌متر بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد کاهش و نسبت به متوسط ۴۰ سال گذشته ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این وزارتخانه در مهر ماه امسال نیز اعلام کرده بود که حدود ۱۱۰۰ شهر ایران با معضل تأمین آب مواجه هستند که برای حل این معضل باید «نگاهی ملی» به آن شود.

وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کرد که این وزارتخانه برای مقابله با خشکسالی و کاهش آثار آن در سال آینده ۶۶۰۰ میلیارد تومان درخواست کرده است

وزیر نیرو از مجلس شورای اسلامی خواسته است که با همکاری دولت، «مدیریت یکپارچه آب» در ایران را سامان‌دهی کند.

از سال گذشته تاکنون، بسیاری از شهر‌های ایران دچار کم‌آبی هستند و برخی از رودخانه‌ها و دریاچه‌های مهم این کشور بر اثر کم‌آبی خشک شده‌اند.

مجله نشنال جئوگرافیک در شماره اخیر خود در مورد بحران کم‌آبی در ایران نوشت: «سطح آب در آبخیزها و بسترهای زیرزمینی در ایران طی ۱۵ سال گذشته، به‌طور متوسط هر سال نیم متر تنزل پیدا کرده است.»

بر اساس این گزارش، مناطقی که تا کنون بر اثر کم‌آبی به‌شدت آسیب دیده‌اند، نواحی کشاورزی و از جمله اراضی کشت پسته در دشت رفسنجان واقع در مرکز ایران هستند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)