تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اطلاعیه اعتراضی ۴۰ روزنامه‌نگار کُرد

گروهی از روزنامه‌نگاران کرد با صدور اطلاعیه‌ای به توقیف نشریات در کردستان و اعمال محدودیت‌ها علیه روزنامه‌نگاران اعتراض کردند.

این اطلاعیه پس از آن‌که اعلام شد دوهفته نامه «روژهه‌لات» از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده، منتشر می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است که مقام‌های اجرایی و قضایی در کردستان «هیچ رسانه‌ای را بر نمی‌تابند.»

امضاء کنندگان این اطلاعیه که ۴۰ تن از اعضای نشریات توقیف شده کردستان هستند، اعلام کرده‌اند که «اگرچه روزنامه‌نگاری در ایران راه رفتن روی میدان مین است، اما شاید روزنامه‌نگاری در کردستان، پاگذاشتن بر خود مین باشد.»

این روزنامه‌‌نگاران می‌گویند جمهوری اسلامی «مشکلات ناشی از اداره و کنترل استان‌های کردنشین و به عبارتی ناکارایی خود را به گردن مطبوعات می‌اندازد»

این روزنامه‌‌نگاران همچنین افزوده‌اند که جمهوری اسلامی «مشکلات ناشی از اداره و کنترل استان‌های کردنشین و به عبارتی ناکارایی خود را به گردن مطبوعات انداخته» و آنها را توقیف کرده‌است.

بر اساس این اطلاعیه، نشریاتی همچون «پیام مردم»، «پیام کردستان»، «ئاسو»، «روژهه‌لات»، «کرفتو»، «هاوار» و «ندای دانشجو» از قربانیان این سیاست در کردستان هستند.

این روزنامه‌نگاران همچنین تاکید کرده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی، روزنامه‌نگاران کردستان را به بهانه «تجزیه ‌طلبی» بازداشت، تبعید و به حبس‌های طولانی مدت محکوم می‌کنند.

آنها اظهار تاسف کرده‌اند که منافع و مصالح ملی و واژگانی از این دست در «خدمت منافع و مصالح گروهی کوچک که در رأس ساختار قدرت قرار دارند» درآمده است.
این روزنامه‌نگاران تاکید کرده‌اند که در برابر این سیاست‌ها و فشار‌ها مقاومت خواهند کرد.

«اگرچه روزنامه‌نگاری در ایران راه رفتن روی میدان مین است، اما شاید روزنامه‌نگاری در کردستان، پاگذاشتن بر خود مین باشد»

در دی ماه سال‌جاری سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارشی ۳۶ صفحه‌ای در خصوص وضعیت کرد‌ها در ایران منتشر کرد که بخش‌هایی از آن نیز اختصاص به توقیف نشریات کرد زبان داشت.
تشریح برخی محدودیت‌ها در انتشار نشریات، کتاب و مجازات روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در کردستان، مهمترین بخش‌های این گزارش را تشکیل می‌داد.

در این گزارش از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است که برخی از قوانین را «که به دولت اجازه سرکوب آزادی بیان و فعالیت‌ھای افراد و بازداشت افراد» را می‌دهد، تغییر دهد یا لغو کند.

از جمعیت ۶۹ میلیونی ایران، حدود چھار و نیم میلیون از اقلیت قومی کرد ھستند.
این جمعیت در بخش شمال غربی این کشور به ویژه در استان‌ھای ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی‌ھایی از آذربایجان غربی زندگی می‌کنند.

تقریبا تمامی کردھا به یکی از دو لھجه کرمانجی و سورانی زبان کردی صحبت می‌کنند.
اکثریت کردھای ایران (حدود ۷۰ درصد) مسلمان سنی مذھب ھستند.

۲۰ درصد مسلمان شیعه و بخش اعظم از ۱۰ درصد باقی مانده از صوفیان اھل حق که ریشه در دین زرتشت دارد، ھستند.

Share
در همین رابطه:
دو هفته‌نامه «روژهه لات» لغو امتیاز شد

نظرهای خوانندگان

zende bad.

-- بدون نام ، Jan 20, 2009

مگر اقوام دیگر ایران روزنامه نگار ندارند؟ روزنامه ها کلا تحت فشار و بسته شدن قرار دارند. یکصد نشریه را یکجا بستند و قومیت بندی نشده بود. یا شاید مراد داغ کردن تنور قومیت هاست چون همه می دانند که کردها ایرانی اند /هرکجا که هستند. می پرسید منطق این گفتار چیست؟ اینکه ایران کوچک تر = ضعیف تر که از اهداف قدیمی قدرت های امپریالیستی در ایران بوده و هست.

-- پور پارسی نژاد ، Jan 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)