تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گزارشگران حقوق بشر: «پایان سرکوب دانشجویان»

کمیته گزارشگران حقوق بشر با ابراز نگرانی از بدرفتاری با دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز، اقدام وزارت اطلاعات در احضار و بازداشت دانشجویان را غیرقانونی اعلام کرد.

گزارشگران حقوق بشر با تاکید بر اینکه کمیته‌های انضباطی در سال‌های گذشته به عنوان اهرم‌های فشار از سوی نهادهای امنیتی، در دانشگاه عمل کرده‌اند، توجه تمامی نهادهای حقوق بشر را به اعمال غیرقانونی کمیته انضباطی در دانشگاه‌ها جلب کرده و خواهان پایان یافتن سرکوب دانشجویان از سوی این نهاد شده است.

این نگرانی‌ها در حالی است که پس از احضار ده دانشجوی دیگر دانشگاه شیراز از سوی وزارت اطلاعات، دانشجویان شیراز تهدید به اعتصاب غذای نامحدود کرده‌اند.

این ده دانشجو پس از برگزاری تجمع‌هایی در اعتراض به ادامه‌ي بازداشت چهار دانشجوی این دانشگاه، به اداره اطلاعات احضار شدند و اتهام آنها نیز همانند ۴ دانشجوی بازداشتی، اقدام علیه امنیت کشور و توهین به مسئولان نظام عنوان شده است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، سعید خلعتبری، عباس رحمتی، آرش روستایی، هادی الم لی، عنایت تقوی، احمد کهنسال، اسماعیل جلیل‌وند، حمدالله نامجو، آلما رنجبر و محبوبه خادمی، دانشجویان احضاری به اداره اطلاعات هستند.

این احضاریه‌ها که تاریخ صدور آنها 12 دی ۱۳۸۷ است، روز دوشنبه 16 دی ماه و بلافاصله پس از پایان تجمع دانشجویان به آنها ابلاغ شد.

احضارهای تازه در حالی صورت می‌گیرد که با وجود صدور وثیقه برای چهار دانشجوی بازداشتی دانشگاه شیراز، این دانشجویان همچنان در بازداشت به سر می‌برند. مسئولان وزارت اطلاعات، روز دوشنبه وثیقه‌های صادر شده از سوی خانواده دانشجویان را نپذیرفته و از آزادی آنها خودداری کردند.

دانشجویانی که روز دوشنبه به اداره اطلاعات فرا خوانده شدند، اعلام کرده‌اند تا آزادی چهار دانشجوی بازداشتی، خود را به اداره اطلاعات معرفی نخواهند کرد.

پس از تجمع ۱۸ آذر سال جاری ، ۳۷ دانشجوی دانشگاه شیراز به کمیته انضباطی احضار شدند که تا کنون ۱۷ نفر از آنها به اتهام “ایجاد بلوا و آشوب” و “توهین به شعائر ملی، اسلامی و تبلیغ علیه نظام” مجموعا به ۲۷ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند.

چهار دانشجوی بازداشت شده و بیشتر دانشجویانی که به تازگی احضار شده‌اند نیز پیش از این به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند.

Share

نظرهای خوانندگان

حرف کیو باور کنیم؟

-- sarbaz ، Jan 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)