تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از تاخیر‌ها در اجرای اصل ۴۴
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «مردم نیازمند یا دولت نیازمند؟» به تاخیرها در اجرای اصل ۴۴ انتقاد کرده است.

این روزنامه در سرمقاله خود می‌پرسد که «به راستی چه مشکلی وجود دارد که به‌رغم همه مقدمات ذکر شده، ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم؟ چرا اصل ۴۴ آن گونه که نظر مسئولین نظام است، اجرا نمی‌شود؟ چرا روز به روز دولت فربه‌تر می‌شود؟ این درد ۵۰ ساله کی درمان خواهد شد؟»

دنیای اقتصاد در ادامه سرمقاله خود پاسخ این سئوالات را این‌گونه می‌دهد که «همه این سئوالات به یک موضوع ساده عطف می‌شود و آن چیزی نیست جز درآمدهای بی‌حساب نفتی.»

به اعتقاد سرمقاله نویس دنیای اقتصاد «وقتی شما با هزینه بشکه‌ای ۵ تا ۸ دلار درآمد ۴۰ تا ۱۴۰دلاری به دست می‌آورید، دیگر نیازی به اخذ مالیات و یا کارآفرینی که تولید مالیات کند، نخواهید داشت.»

دنیای اقتصاد در پایان می‌نویسد که «در یک کلام بی‌نیازی دولت‌ها به منابع مالی باعث شده است نقش کارآفرینی، بخش خصوصی و مردم در اقتصاد به پائین‌ترین حد خود برسد.»

متن کامل سرمقاله

توصیه حمله به تمام اسرائیلی‌ها در جهان
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «روضه حضرت قاسم» به خشونت‌ها در غزه و ضرورت مبارزه با اسرائیل از سوی ملت‌های مسلمان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «اگر جنگ غزه، نقطه تلاقی همه اسلام با همه کفر است- که هست- چرا باید مقابله با صهیونیست‌ها فقط در محدوده مرزهای فلسطین اشغالی باشد؟ مگر صهیونیست‌ها با حمایت آشکار قدرت‌های استکباری نظیر آمریکا و انگلیس و پشتیبانی برخی از سران کشورهای عربی- به قول آقا منافق امت- به جنگ تمام اسلام و همه مسلمانان نیامده‌اند؟ و مگر مردم غزه به نمایندگی از همه امت اسلامی با صهیونیست‌ها درگیر نیستند؟»

کیهان در ادامه سرمقاله خود می‌آورد که «حمایت همه جانبه و از جمله حمایت نظامی از آنها وظیفه همه مسلمانان و تمامی کشورهای اسلامی است. امروز، مردم غزه در خاکریز اول قرار گرفته‌اند و میدان نبرد بسیار فراتر از محدوده داخلی فلسطین اشغالی است از این روی، حمله به عقبه ارتش اسرائیل یعنی حامیان جهانی و منطقه‌ای آن حق مسلم همه ملت‌های مسلمان است.»

این روزنامه همچنین تاکید می‌کند که «چرا باید حمله صهیونیست‌ها به تمامی جهان اسلام و خیانت سران عرب و حمایت آمریکا و اروپا از آنها را بپذیریم ولی از حمله به آنها در هرکجا که قابل دسترسی هستند خودداری کنیم.»

کیهان در پایان سرمقاله خود می‌نویسد که «روز حادثه و زمان انتقام از صهیونیست‌های وحشی و جرثومه‌های فساد و تباهی فرا رسیده است. امروزه نه فقط ملت‌های مسلمان برای جهاد بزرگ و نهایی آماده‌تر از همیشه هستند، بلکه افکار عمومی جهانیان نیز از همیشه آماده‌تر است.»

متن کامل سرمقاله

پیشنهاد تاسیس «تکیه شهر» در تهران
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تکیه شهر» به قلم احمد مسجد جامعی وزیر سابق ارشاد، پیشنهاد تاسیس مجموعه‌ای برای هنر تعزیه در ایران کرده است.

به اعتقاد آقای مسجدجامعی «این مجموعه می‌تواند پایه اصلی موزه تعزیه و نمایش‌های آیین ایران باشد.»

نویسنده سرمقاله اعتماد ملی توصیه کرده که این بنا می‌تواند در ضلع جنوبی ساختمان تئاتر شهر برپا شود.

وزیر سابق ارشاد همچنین تاکید کرده که «این بنا را می‌توان به اعتبار همسایگی‌اش با تئاتر شهر تکیه شهر نام گذاشت. ‌ این بحث در شورای شهر هم مطرح شده و فضاهایی نیز پیشنهاد شده که یکی از آنها محل سابق حزب جمهوری اسلا‌می است.»

اعتماد ملی در پایان می‌آورد که « تاسیس این بنا در کنار اقداماتی همچون گسترش پژوهش‌های مربوطه، ادامه تلا‌ش‌ها برای ثبت بین‌المللی تعزیه و ایجاد یک رویداد دائمی می‌تواند به حفظ و تقویت این هنر بومی کمک کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بودجه ۸۸ و هزینه‌های بنزین ارزان»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «رسالت شناخت و شناساندن عاشورای حسینی»
● سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «کل یوم عاشورا»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)