تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اتمام کارایی استراتژی‌های اسرائیل
کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «خاورمیانه پس از جنگ غزه» « می‌نویسد: «در ۶۰ سال گذشته، رژیم اسرائیل برای ادامه حیات خود و توسعه آن از یک استراتژی کلی که استفاده از سه عامل موثر است، استفاده کرده است؛ نظامیگری قدرتمند، هم پیمانان ژئوپلتیکی و افکارعمومی. در حال حاضر اسرائیل وارد مرحله‌ای شده که دیگر کارآیی این استراتژی‌ها به اتمام رسیده است.»

در این سرمقاله با اشاره به این که بعد از جنگ ۲۲ روزه غزه «رژیم صهیونیستی با حجم انبوهی از سوالات-نه فقط از جانب مسلمین حتی از جانب مهمترین هواداران آن- مواجه شده»، آمده است: «امروز وضع حقوقی تل‌آویو و به همراه آن وضع حقوقی اشغالگری از چارچوب رسمی آن خارج شده و در چنبره نگرش ملت‌ها به آن گرفتار آمده است.»

نویسنده سرمقاله ادامه داده است: «دور از انتظار نیست که حداقل ۵۰ کشور محکمه‌ای برپا کنند و اولمرت را با ۵۰ حکم قضایی مواجه نمایند. این احکام روابط خارجی رژیم صهیونیستی را متاثر می‌کند و زبان مخالفان فراوان آن را در دنیا باز می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

ناتوانی سیاست خارجی ایران
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «غرض اتحادیه اروپا و ناتوانی سیاست خارجی ما»، به بررسی خروج نام سازمان مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «اتحادیه اروپا در حالی نام سازمان منافقین را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده که در این میان حماس را همچنان در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است، این در حالی است که حماس صاحب یک دولت قانونی است و در انتخابات سال با اکثریت آرا موفق به تشکیل دولت در غزه شد.»

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌نویسد: «اما اشکال بزرگ‌تر به دستگاه سیاست خارجی و رجال دولت نهم نیز بازمی‌گردد. در حالی که با اقدامات دولت‌های گذشته ایران، منافقین به لیست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا لحاظ شده بود، در نتیجه فقدان راهبرد، تدبیر و تعامل مناسب با جامعه جهانی، منافقین از لیست سیاه تروریستی اتحادیه اروپا خارج می‌شود..»

اعتمادملی در پایان به این نتیجه رسیده است که «بدون تردید اگر برای دلا‌یل، مدارک، سخنان و نفوذ رجال دولت نهم و دستگاه سیاست خارجی آن گوش شنوایی وجود داشت، ایران می‌توانست جلوی این ضایعه را بگیرد. مکانیسم رای در اتحادیه اروپا اجماعی است؛ یعنی اگر دستگاه سیاست خارجی ایران تنها می‌توانست نظر ۲ دولت اروپایی را جلب کند این اتفاق روی نمی‌داد.»

متن کامل سرمقاله

پرهیز از شعار
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تصحیح خط » به بررسی اظهارات شعارگونه و غیرکارشناسانه برخی مسئولان اجرایی ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه نوشته است: «مردم از این نظر که این اظهارات هیچ تاثیری در زندگی روزمره آنها ندارد بیشتر در پیچ و خم سئوال‌های بی‌جواب گرفتار می‌شوند و راهی برای خلاصی از آن نمی‌یابند. این وضعیت نباید ادامه یابد و مسئولان حتی اگر برای باقی ماندن خود بر مسند قدرت باشد نیز باید در جستجوی راهی باشند که مردم را به پاسخ‌های قانع کننده برساند.»

جمهوری اسلامی در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه جامعه ما از دوران حاکمیت کسانی که خود را اصلاح‌طلب می‌نامیدند گرفتار فرهنگ تخریب و عیبجوئی و در جا زدن در شعارهای زیبا شد و این سیره ناپسند و زیانبار از آن جماعت به اخلاف آنها به ارث رسیده و فربه‌تر نیز شده است. خطرناک تر اینست که این روش غیراخلاقی دستمایه مقامات مسئول شود کسانی که مبارزه با فرهنگ تخریب و عیبجوئی از وظایف ذاتی آنهاست ..»

نویسنده در پایان آورده است: «بجای این اظهارات شعارگونه و غیرکارشناسانه، مسئولان اجرائی باید درصدد یافتن خطائی که آنها را دچار این مشکل کرده است برآیند و آنرا تصحیح نمایند. خطا اینست که تجربه‌ها نادیده گرفته شده، افراد با تجربه منزوی گردیده‌اند، اهرم‌های کارآمدی از قبیل شوراها و سازمان مدیریت و برنام‌ ریزی منحل شده یا معطل مانده‌اند و کارها بر اسلوب صحیح انجام نمی‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)